MZK Tomaszów Maz. stawia na autobusy elektryczne od Solarisa. Ikarus odrzucony
12 czerwca 2025 r. Miejski Zakład Komunikacyjny rozstrzygnął przetarg na zakup dwóch autobusów elektrycznych z mobilną stacją ładowania.
Po analizie formalnej i merytorycznej wybrano ofertę złożoną przez Solaris Bus & Coach, natomiast propozycja Electrobus Europe Zrt. została odrzucona z przyczyn proceduralnych. O tym zamówieniu (z dotacją z programu „Zielony Transport Publiczny”) pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Która firma wygrała przetarg na dostawę dwóch autobusów elektrycznych dla MZK Tomaszów Mazowiecki?
- Jakie parametry techniczne musiały spełniać zamówione autobusy, m.in. w zakresie zasięgu, napędu i układu wnętrza?
- Jakie kryteria były brane pod uwagę przy ocenie ofert i ile punktów uzyskała zwycięska propozycja firmy Solaris?
Dwie oferty
Zamówienie z Tomaszowa Maz. dotyczyło dostawy dwóch niskopodłogowych autobusów elektrycznych klasy MAXI o długości 11,5–12,5 metra oraz jednej mobilnej stacji ładowania typu plug-in. MZK Tomaszów Mazowiecki po raz pierwszy sięgnął po pojazdy bezemisyjne, finansowane w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Oczekiwano pojazdów o wysokim standardzie eksploatacyjnym, z co najmniej 300-kilometrowym zasięgiem, klimatyzacją, informacją pasażerską i udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami. Kluczowym elementem postępowania była także ocena parametrów technicznych oraz długości gwarancji na baterie trakcyjne.
Do przetargu stanęły dwa podmioty:
- wielkopolski Solaris Bus & Coach z propozycją modelu Urbino 12 electric, który zaoferował realizację zamówienia za 7.995.000 PLN brutto, czyli 6.500.000 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus electric na poziomie 3.250.000 PLN netto.
- węgierski Electrobus Europe Zrt. z modelem Ikarus 120E z ofertą o wartości 5.750.250 PLN brutto, czyli 4.674.187 PLN netto, co oznaczało cenę jednostkową netto 2.337.093,50 PLN.
Kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 7.206.693 PLN brutto, czyli 5.859.100 PLN netto, co oznacza, że tylko oferta Electrobus Europe mieściła się w budżecie. Mimo to została odrzucona, ponieważ wykonawca nie dostarczył wymaganych dokumentów w wyznaczonym terminie – nawet po ponownym wezwaniu. Dokumenty wpłynęły dopiero po czasie, co zgodnie z ustawą o PZP skutkuje automatycznym odrzuceniem oferty.
Podstawa wyboru oferty
Oferta Solarisa została oceniona najwyżej zgodnie z kryteriami określonymi w dokumentacji postępowania:
✅ Cena – 60%
✅ Warunki techniczno-eksploatacyjne – 32%
✅ Gwarancja na baterie – 8%
Solaris otrzymał łączną notę 89 punktów – 60 za cenę, 29 za warunki techniczne i 0 za gwarancję na baterie.
Zamówione pojazdy będą wyposażone w silnik o mocy co najmniej 160 kW (w przypadku Solaris: 240 kW) i baterie typu LFP o pojemności 420 kWh (Urbino 12 electric). Wymagano pełnej niskopodłogowości, układu drzwi 2-2-2, klimatyzacji, zamkniętej kabiny kierowcy z okienkiem do sprzedaży biletów oraz nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej. Pojazdy mają oferować minimum 300 km zasięgu na jednym ładowaniu.
Dostawa autobusów oraz stacji ładowania ma nastąpić w ciągu 12 miesięcy od dnia podpisania umowy. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/tenders/ocds-148610-2f9d38d5-f6f8-4b41-b009-3e94a0e36e93
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze