Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Piła z umową z Solarisem na elektryczną siódemkę z Zielonego Transportu Publicznego

infobus
08.03.2025 13:02
0 Komentarzy

7 marca 2025 roku Piła podpisała umowę na dostawę siedmiu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych, które trafią do floty Miejskiego Zakładu Komunikacji w Pile.

Co ważne, zakup siedmiu autobusów elektrycznych to dopiero część większego projektu, który obejmuje również przetarg na pięć autobusów wodorowych (FCEV). Docelowo, w połowie 2026 roku, flota MZK Piła będzie składać się wyłącznie z pojazdów zero- i niskoemisyjnych, co oznacza pożegnanie z tradycyjnymi pojazdami spalinowymi. Miasto konsekwentnie realizuje strategię „zielonej komunikacji”, w której kluczowe miejsce zajmują pojazdy elektryczne i wodorowe, a to wszystko przy wsparciu unijnych funduszy pokrywających aż 88,6% wartości projektu.

Rozkład jazdy:

  1. Ilu nowych autobusów elektrycznych dotyczy podpisana 7 marca 2025 roku umowa w Pile?
  2. Z jakiego programu pochodzi dofinansowanie dla tego zakupu?
  3. Jaka firma dostarczy elektryczne autobusy dla MZK Piła?
MZK Piła  i kolejne inwestycje w nowoczesny i ekologiczny transport publiczny
MZK Piła i kolejne inwestycje w nowoczesny i ekologiczny transport publiczny / fot. UM Piła

Pilska umowa

Kontrakt, o łącznej wartości 24.108.000 PLN brutto (czyli 19.600.000 PLN netto, co daje 2.800.000 PLN netto za jeden autobus), został zawarty z firmą Solaris Bus & Coach. Umowę w imieniu MZK Piła podpisał prezes Tadeusz Majewski, a po stronie producenta – Andrzej Sienkiewicz. To element realizowanego przez miasto projektu modernizacji taboru, współfinansowanego z programu „Zielony Transport Publiczny”.

Nowe pojazdy to Solaris Urbino 12 Electric, autobusy klasy I kategorii MAXI, które mierzą od 11,5 do 12,2 m długości i mają trzy pary drzwi w układzie 2-2-2. Ich konstrukcja jest całkowicie niskopodłogowa, co ułatwia dostęp pasażerom, także tym o ograniczonej mobilności. Zgodnie z zapisami umowy, pojazdy będą wyposażone w centralny silnik elektryczny o mocy co najmniej 160 kW, który zapewni płynne i dynamiczne przyspieszanie w ruchu miejskim. Kluczowym elementem technicznym są baterie trakcyjne wykonane w technologii LTO, LFP lub NMC, gwarantujące zasięg minimum 300 km na jednym ładowaniu. System ładowania oparty będzie na stacjonarnych ładowarkach plug-in o mocy co najmniej 150 kW, które zostaną zainstalowane w zajezdni MZK.

Wszystkie autobusy zostaną również wyposażone w system rekuperacji, umożliwiający odzysk energii podczas hamowania, co dodatkowo zwiększy efektywność energetyczną pojazdów. Komfort pasażerów zapewnią wandaloodporne siedzenia wykonane z trwałych materiałów, liczne porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, a także nowoczesne tablice informacyjne LED oraz wewnętrzne ekrany LCD prezentujące dane o trasie i przystankach. Pasażerowie z niepełnosprawnością będą mogli skorzystać z bezstopniowych wejść i ramp wjazdowych dla wózków, a wewnątrz znajdą się dedykowane platformy z przyciskami informującymi o potrzebie wysiadania.

MZK Piła  i kolejne inwestycje w nowoczesny i ekologiczny transport publiczny
MZK Piła i kolejne inwestycje w nowoczesny i ekologiczny transport publiczny / fot. UM Piła

Jedna oferta

MZK Piła wysoko oceniło ofertę Solarisa w postępowaniu przetargowym. Warto przypomnieć, że była to jedyna złożona oferta, która idealnie wpisała się w budżet zamawiającego wynoszący 25.000.000 PLN brutto (20.325.203 PLN netto), pozostawiając rezerwę na poziomie 892.000 PLN brutto.

Kryteria oceny ofert obejmowały cenę (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjne (25%) oraz okres gwarancji i rękojmi (15%). W ramach oceny technicznej, Solaris otrzymał wysokie noty za zastosowanie szkieletu nadwozia ze stali nierdzewnej, technologii SiC w przetwornicy napięcia, jak również za najniższe zużycie energii, szybki serwis (w ciągu 48 godzin) i ekologiczną klimatyzację opartą na czynniku CO₂.

Więcej informacji o przetargu i jego dokumentacji można znaleźć pod linkiem: https://mzkpila.ezamawiajacy.pl/pn/mzkpila/demand/notice/public/153217/details.

Komentarze