Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Ostrów Wlkp. z jedną ofertą na sześć autobusów elektrycznych. Z ZTP 3.0

infobus
07.03.2025 19:19
0 Komentarzy

7 marca 2025 roku Miejski Zakład Komunikacji w Ostrowie Wielkopolskim otworzył oferty w przetargu na zakup sześciu autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI wraz z dedykowanym systemem ładowania.

Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego w ramach zamówienia sektorowego, a jego celem jest dalsza modernizacja taboru miejskiego poprzez obniżenie emisji spalin i rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków programu „Zielony Transport Publiczny”. O tym zamówieniu pisaliśmy już w TransInfo wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrycznych autobusów zamierza kupić MZK Ostrów Wielkopolski w tym przetargu?
  2. Jaka firma złożyła jedyną ofertę?
  3. Jaka jest planowana pojemność baterii w zamawianych autobusach?
MZK Ostrów Wlkp. ma jedna ofertą na kolejne elektrobusy / fot. MZK Ostrów Wlkp.
MZK Ostrów Wlkp. ma jedna ofertą na kolejne elektrobusy / fot. MZK Ostrów Wlkp.

Jedna oferta

W ramach otwarcia ofert wpłynęła jedna propozycja – od Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. z ceną 18.411.624,00 PLN brutto, co daje 14.973.674,80 PLN netto. Przy założeniu zakupu sześciu pojazdów, jednostkowy koszt wynosi 2.495.612,47 PLN netto. To oznacza, że oferta Solarisa jest o 2.621.375,20 PLN brutto niższa niż budżet zamawiającego, który wynosi 21.033.000,00 PLN brutto. To pozytywna wiadomość dla MZK Ostrów Wielkopolski, które nie tylko zmieści się w zaplanowanym budżecie, ale i uzyska oszczędności na poziomie ponad 12% względem założonej kwoty.

I kilka słów o wyborze najkorzystniejszej oferty, aczkolwiek to już formalność. Zgodnie z przyjętymi kryteriami oceny ofert, cena stanowi 60%, parametry techniczno-eksploatacyjne – 32%, a okres gwarancji – 8%. W zakresie technicznym MZK Ostrów Wielkopolski premiował m.in. nadwozia ze stali nierdzewnej lub aluminium, energooszczędne oświetlenie LED oraz wykorzystanie technologii SiC w przetwornicy napięcia. Zamawiający wymagał także niskiego progu wejścia na poziomie 300-320 mm.

MZK Ostrów Wlkp. ma jedna ofertą na kolejne elektrobusy / fot. MZK Ostrów Wlkp.
MZK Ostrów Wlkp. ma jedna ofertą na kolejne elektrobusy

Ostrowskie autobusy

Zamówione elektrobusy mają mieć długość od 11,8 m do 12,15 m, a ich wysokość nie może przekroczyć 3,5 m. Pojazdy będą wyposażone w centralny silnik elektryczny o mocy minimum 160 kW, zasilany z baterii trakcyjnych o pojemności co najmniej 300 kWh. Autobusy będą ładowane zarówno przez złącze plug-in (ładowarki zewnętrzne o mocy co najmniej 80 kW), jak i pantograf dachowy o mocy ładowania co najmniej 200 kW. Pojazdy muszą być w pełni niskopodłogowe, z minimum 69 miejscami dla pasażerów, w tym co najmniej 24 siedzącymi.

Kabina kierowcy będzie zamknięta, z dedykowanym wejściem, co wyklucza wykorzystanie pierwszych drzwi jako wejścia dla prowadzącego pojazd. Tablica kierunkowa przednia będzie zamontowana za specjalnie wydzieloną, podgrzewaną szybą. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji nowoczesny system informacji pasażerskiej z ekranami LCD o przekątnej minimum 21 cali oraz diodowe tablice kierunkowe w kolorze żółto-pomarańczowym. Fotele będą tapicerowane z łatwymi do wymiany wkładkami.

Zgodnie z zapisami SWZ, wymagane jest także zastosowanie systemu rekuperacji energii podczas hamowania, a baterie muszą pozwalać na przejechanie minimum 200 km bez doładowania. Całość zamówienia wpisuje się w konsekwentną politykę miasta stawiającą na nowoczesny i ekologiczny transport publiczny.

Link do przetargu: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-42851a36-89e4-4587-a766-278f21e1cab3

MZK Ostrów Wlkp. ma jedna ofertą na kolejne elektrobusy / fot. MZK Ostrów Wlkp.
MZK Ostrów Wlkp. ma jedna ofertą na kolejne elektrobusy / fot. MZK Ostrów Wlkp.

Zakupowe tło

Na koniec przypomnijmy, że współpraca firmy Solaris z MZK Ostrów Wielkopolski sięga 2004 roku. Od tego czasu ostrowski przewoźnik odebrał z bolechowskiej fabryki 31 autobusów, w tym 22 autobusów elektrycznych: w tym:

  • cztery w 2017 roku,
  • sześć w 2020 roku,
  • kolejne sześć w 2023 roku.
  • W 2024 roku Miejski Zakład Komunikacji (MZK) w Ostrowie Wielkopolskim odebrał kolejnych sześć autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania. Projekt o wartości prawie 17,5 mln złotych otrzymał dofinansowanie w wysokości ponad 9 mln złotych z programu Zielony Transport Publiczny.

Teraz dojdzie do tego sześć kolejnych autobusów z dostawą zaplanowaną na 2026 rok. Wówczas liczba e-busów MZK wyniesie łącznie 28 sztuk.

Komentarze