Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Opole zamawia kolejne MEGA autobusy elektryczne. Z EFRR

infobus
10.07.2025 09:27
0 Komentarzy

Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu ogłosił postępowanie przetargowe na dostawę dwóch przegubowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.

Przetarg został opublikowany 10 lipca 2025 r. O pierwszym zamówieniu opolskiej spółki w ramach unijnego projektu „Bezpieczny transport w aglomeracji opolskiej” z EFRR (e-modernizacja pętli autobusowej przy ul. Pużaka) pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile przegubowych autobusów elektrycznych zamierza kupić MZK Opole w ramach ogłoszonego 10 lipca 2025 r. przetargu?
  2. Jakie są trzy główne kryteria oceny ofert w przetargu na autobusy elektryczne dla Opola?
  3. W ramach którego projektu finansowany jest trzeci etap inwestycji opolskiego przewoźnika w tabor zeroemisyjny?
Transport publiczny w aglomeracji opolskiej zyska dwa przegubowe elektrobusy
Transport publiczny w aglomeracji opolskiej zyska dwa przegubowe elektrobusy

Przegubowe elektrobusy

Ogłoszone 10 lipca 2025 r. opolskie zamówienie obejmuje dostawę:

  • 2 szt. 18-metrowych autobusów elektrycznych,
  • 1 szt. stacji ładowania zajezdniowej o mocy co najmniej 2×75 kW,
  • 10 szt. naklejek promocyjnych.

Zamówienie przewiduje również prawo opcji – MZK Opole może w przyszłości rozszerzyć kontrakt o dostawę dodatkowych 2 elektrobusów.

Wszystkie pojazdy mają spełniać wymogi pełnowymiarowych przegubowców – mowa o elektrobusach klasy MEGA, które zasilą system transportu publicznego stolicy województwa. Autobusy powinny charakteryzować się nowoczesnymi technologiami, energooszczędnością oraz zaawansowanymi rozwiązaniami w zakresie bezpieczeństwa i informacji pasażerskiej.

Transport publiczny w aglomeracji opolskiej zyska dwa przegubowe elektrobusy
Transport publiczny w aglomeracji opolskiej zyska dwa przegubowe elektrobusy

Przetargowe wymagania

Termin realizacji:

  • autobusy elektryczne: do 420 dni od podpisania umowy,
  • ładowarka zajezdniowa: do 390 dni,
  • naklejki promocyjne: do 420 dni.

Zamówienie jest współfinansowane ze środków unijnych i podlega dyrektywie 2014/25/UE jako zamówienie sektorowe.

Wykonawcy muszą spełnić szeroki katalog warunków formalnych, w tym złożyć komplet dokumentów rejestrowych, referencje, opisy techniczne pojazdów i komponentów, raport E-SORT 2 oraz dokumentację homologacyjną. Wadium wynosi 250 000 zł.

Na oferty zamawiający czeka do 20 sierpnia 2025 r., godz. 10:00, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

Cena – 60 pkt
Warunki techniczno-eksploatacyjne – 35 pkt
Warunki gwarancji – 5 pkt

Szczegółowe informacje o zamówieniu na 2 autobusy elektryczne wraz z infrastrukturą ładowania dla Opola znajdują się pod linkiem: 👉 https://platformazakupowa.pl/transakcja/1139993
(Ogłoszenie: 448749-2025)

Transport publiczny w aglomeracji opolskiej zyska dwa przegubowe elektrobusy
Transport publiczny w aglomeracji opolskiej zyska dwa przegubowe elektrobusy

Zakupowe tło

To kolejna inwestycja opolskiego przewoźnika w tabor bezemisyjny. Cała historia opolskiej elektromobilności wygląda tak:

Pierwszy etap – 8 autobusów (2023–2024)

  • Pojazdy: 6 autobusów 12-metrowych oraz 2 przegubowe 18-metrowe marki Solaris.
  • Finansowanie: Całkowity koszt projektu wyniósł ponad 36 mln zł, z czego 25 mln zł pochodziło z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
  • Infrastruktura: Budowa stacji szybkiego ładowania pantografowego na pętli „Pużaka-Pętla” oraz instalacja ładowarek plug-in w zajezdni.
  • Eksploatacja: Autobusy obsługują linie 5, 9 i 13.

Drugi etap – 9 autobusów (2024–2025)

  • Pojazdy: 8 autobusów 12-metrowych marki Solaris z bateriami o pojemności 300 kWh.
  • Finansowanie: Projekt o wartości prawie 35 mln zł, z czego ponad 27 mln zł pochodzi z ZTP 3.0
  • Infrastruktura: Budowa stacji ładowania pantografowego na pętli przy ul. Wschodniej oraz instalacja czterech dwustanowiskowych ładowarek plug-in w zajezdni.
  • Eksploatacja: Autobusy będą obsługiwać linie 14 i 21.

Trzeci etap – 5 autobusów (2025–2026)

  • Pojazdy: 2 przegubowe autobusy 18-metrowe oraz 3 standardowe 12-metrowe.
  • Finansowanie: Projekt „Bezpieczny Transport Publiczny w Aglomeracji Opolskiej” o wartości 176,3 mln zł, z czego 133,5 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich dla Opolskiego 2021–2027.
  • Infrastruktura: Modernizacja pętli przy ul. Pużaka, budowa nowej pętli przy ul. Wschodniej oraz instalacja jednej ładowarki pantografowej i trzech plug-in.
  • Partnerzy: Projekt realizowany we współpracy z gminami Prószków, Gogolin, Komprachcice, Chrząstowice, Murów, Popielów i Krapkowice.

Dzięki tym inwestycjom Opole staje się liderem w zakresie elektromobilności w regionie, konsekwentnie dążąc do zwiększenia udziału zeroemisyjnych pojazdów w transporcie publicznym.

Komentarze