MZK Opole szkoli strażaków z elektrobusów. Praktyczna wiedza na wagę życia
Jak reagować, gdy płonie autobus elektryczny? To nie jest już pytanie teoretyczne, ale część rzeczywistości codziennej służb ratunkowych.
W Opolu, gdzie flota autobusów elektrycznych dynamicznie się rozrasta, strażacy nie czekają na rozwój wydarzeń – szkolą się z wyprzedzeniem. W ostatnich dniach w Miejskim Zakładzie Komunikacyjnym odbyło się specjalistyczne szkolenie z zakresu ratownictwa technicznego w przypadku zdarzeń z udziałem pojazdów zeroemisyjnych. O szerokich zakupach MZK nowych e-busów pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie działania szkoleniowe podjęli strażacy w Opolu w kontekście zagrożeń związanych z autobusami elektrycznymi?
- Jakie są najważniejsze elementy konstrukcji autobusu elektrycznego, które strażacy muszą znać?
- Jakie plany rozwoju floty elektrobusów ma MZK Opole do końca 2025 roku?
Praktyczna wiedza na wagę życia
Podczas szkolenia strażacy z Państwowej Straży Pożarnej w Opolu zapoznali się z budową autobusów elektrycznych marki Solaris, które stanowią obecnie podstawę opolskiego taboru miejskiego. Przeszli przez schematy instalacji elektrycznych, lokalizację baterii trakcyjnych oraz elementów potencjalnie niebezpiecznych w razie pożaru lub kolizji. Mieli również okazję wejść do wnętrza pojazdu, jak i na jego dach – to tam znajdują się tzw. paki bateryjne, czyli najważniejsze i najbardziej wrażliwe elementy napędowe.
– W czasie spotkania wskazujemy miejsca najbardziej newralgiczne pod względem zagrożenia pożarowego. To także element wzajemnego zabezpieczenia – im lepiej strażacy znają pojazdy, tym większe bezpieczeństwo mają nie tylko pasażerowie, ale i załogi MZK – powiedział Marcin Kik, kierownik Wydziału Technicznego i Zarządzania Infrastrukturą w MZK Opole.
Szkolenie zostało przeprowadzone we współpracy z Ośrodkiem Szkolenia Komendy Wojewódzkiej PSP i miało charakter cykliczny – bo jak podkreślają uczestnicy, rozwój elektromobilności wymusza ewolucję w podejściu służb ratunkowych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Elektryczne pojazdy to wciąż nowość. Musimy przystosować nasze taktyki – zarówno ratownicze, jak i gaśnicze. W Opolu już kilkukrotnie gasiliśmy pojazdy elektryczne. Zareagowaliśmy skutecznie, zanim sytuacja się rozwinęła. Opracowaliśmy metodę gaszenia wodą z odległości, by uniknąć porażenia prądem – tłumaczył mł. bryg. Krzysztof Sobkowicz z KW PSP w Opolu.
35 elektrobusów do końca roku
Obecnie MZK w Opolu dysponuje 22 autobusami elektrycznymi Solaris, a w styczniu 2025 roku podpisano kontrakt na kolejnych 8 pojazdów, które sukcesywnie zasilają flotę przewoźnika.
W ramach finansowania unijnego planowany jest również zakup 5 nowych elektrobusów – 2 przegubowych (18-metrowych) oraz 3 standardowych (12-metrowych). Łącznie do końca 2025 roku flota elektrobusów ma osiągnąć 35 sztuk.
Szkolenie opolskich strażaków pokazuje, że wdrażanie elektromobilności to nie tylko zakup pojazdów, ale też budowanie świadomości, infrastruktury i procedur bezpieczeństwa. To przykład modelowej współpracy między przewoźnikiem a służbami publicznymi – z myślą o mieszkańcach.
Komentarze