MZK Opole śrubuje kryteria w przetargu na trzy elektrobusy. Zapowiada się autobusowy klasyk. Analiza SWZ
Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu po raz drugi szuka dostawcy trzech autobusów klasy I kategorii MAXI wraz z infrastrukturą ładowania.
Inwestycja ma wsparcie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Funduszy Europejskich dla Opolskiego 2021-2027. O ogłoszeniu przetargu na te pojazdy pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Pierwszy przetarg zakończył się niepowodzeniem z uwagi na brak ofert. Sprawdzamy najnowsze SWZ.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych chce kupić MZK Opole w trwającym przetargu?
- Jaką minimalną pojemność baterii premiuje zamawiający najwyższą punktacją (10 pkt)?
- Jaki minimalny zasięg na jednym ładowaniu musi osiągać autobus według wymagań MZK Opole?
Kryteria oceny ofert
Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), warunków techniczno-eksploatacyjnych (35%), warunków gwarancji (5%).
Przechodzimy do kryteriów technicznych, gdzie MZK Opole wyodrębniło następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:
- szkielet nadwozia i podwozia wykonany ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) lub aluminium niewymagające zabezpieczenia antykorozyjnego lub ze stali lub żeliwa o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) – 5 pkt,
- materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego poszycia zewnętrznego nadwozia (elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej, tylnej, drzwi i pokryw) – blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) lub aluminium, blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej kompletnej karoserii w zamkniętym cyklu technologicznym lub tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem szklanym lub tworzywa sztucznego niewzmacnianego włóknem szklanym charakteryzującego się bardzo wysoką odpornością na uderzenia oraz warunki atmosferyczne, niewymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 5 pkt,
- zużycie energii elektrycznej niższe lub równe 0,85 kWh/km – 8 pkt,
- pojemność (nominalna) magazynów energii (baterii trakcyjnych) – 431 kWh i więcej – 10 pkt,
- zastosowanie systemu redukcji (spowalniania) palności magazynu energii – 1 pkt,
- co najmniej 9 miejsc siedzących dostępnych z niskiego poziomu podłogi – 2 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 2 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (homologacja udzielona zgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 2 pkt.
Specyfikacja techniczna
Nowe autobusy elektryczne mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a wysokość max. 3,45 m. Autobusy mają przewieźć minimum 76 pasażerów, w tym co najmniej 27 na miejscach siedzących. Zamawiający wymaga, aby silnik lub silniki elektryczne posiadały moc zapewniającą trakcję autobusu, podobną do autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy z silnikiem Diesla o mocy nie mniejszej niż 160 kW. Jeżeli autobus wyposażony będzie w dwa silniki elektryczne umieszczone w piastach mostu napędowego lub w moście napędowym, wymagana przez zamawiającego moc minimalna dotyczy sumy mocy tych silników. Elektryki będą posiadały funkcję odzyskiwania energii podczas hamowania. Silnik ma umożliwiać ciągłą pracę w skrajnie niekorzystnych warunkach eksploatacji miejskiej.
Z kolei w przypadku baterii, MZK wymaga zastosowania akumulatorów LTO, LFP lub NMC lub równoważnych, pozwalających przejechać w ruchu miejskim minimum 250 km na jednym cyklu ładowania, umożliwiających ładowanie prądem o mocy 150 kW. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane dwojako: przewodowo – zewnętrzną ładowarką Plug-in, dlatego też autobus musi być wyposażony w 2 przyłącza oraz instalacje do podłączenia zewnętrznej ładowarki Plug-in, umożliwiające ładowania z mocą 150 kW.
Zamawiający ma również określone wymagania względem stanowiska pracy kierowcy. Kabina kierowcy ma być zabudowana, wydzielona z oszklonymi drzwiami (oszklenie kabiny musi być pełne, zabudowane wysoko w okolice sufitu) oraz wbudowanym okienkiem do sprzedaży biletów. Jednocześnie MZK nie dopuszcza wykorzystania pierwszego skrzydła I drzwi, jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy. W kabinie będą za to takie udogodnienia jak radio czy lodówka. Zarówno kabina kierowcy jak i przestrzeń pasażerska mają być klimatyzowane.
Pasażerowie będą siedzieć na fotelach wykonanych z tworzywa sztucznego gładkiego, atestowanych z uchwytami dla pasażerów, z wkładkami tapicerowanymi tkaniną z możliwością ich montażu i demontażu, odpornych na ścieranie, zabrudzenia, łatwych do czyszczenia.
System informacji pasażerskiej mają stanowić trzy tablice zewnętrzne i dwie wewnętrzne. Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe w kolorze bursztynowym. Tablice wewnętrzne mają być oparte na monitorze LCD w celu prezentacji realizowanego przebiegu trasy oraz ewentualnych treści reklamowych.
Podsumowanie
Kryteria techniczne uległy nieznacznym zmianom. MZK Opole premiuje pojemniejsze baterie niż za pierwszym razem. Do tego, największą liczbę punktów można zdobyć obecnie za co najmniej 9 siedzeń dostępnych z niskiej podłogi (wcześniej było to 8 siedzeń). Jeśli chodzi o rozkład sił, to zmiany te są raczej bez znaczenia dla producentów i podobne szanse mają MAN i Solaris.
Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 19 grudnia.
Przetarg można śledzić na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1214429





Komentarze