Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Opole sięga po jeszcze trzy autobusy elektryczne. Z szybkimi ładowarkami i opcją

infobus
10.09.2025 11:08
0 Komentarzy

10 września Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu ogłosił postępowanie na zakup trzech autobusów elektrycznych oraz infrastruktury do ich ładowania.

Postępowanie dotyczy również dostawy naklejek promocyjnych, a także przewiduje prawo opcji na kolejne dwa elektrobusy. Dodajmy, że równolegle MZK Opole szuka dostawcy dwóch autobusów elektrycznych klasy I kategorii MEGA – także z infrastruktury ładowania. Ten zakupy jest także współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Funduszy Europejskich dla Opolskiego 2021-2027 – w ramach jednego, aglomeracyjnego projektu. Szeroko!

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrobusów i jakiej długości planuje kupić MZK Opole w ramach najnowszego przetargu z 10 września 2025 r.?
  2. Jakie elementy infrastruktury ładowania obejmuje zamówienie?
  3. Do kiedy można składać oferty w tym postępowaniu i jakie są główne kryteria ich oceny?
Trzy elektrobusy i pantograf dla aglomeracji opolskiej. Ruszył przetarg MZK
Trzy elektrobusy i pantograf dla aglomeracji opolskiej. Ruszył przetarg MZK

Z ładowarkami pantografowymi

10 września 2025 r. ukazało się opolskie ogłoszenie o zamówieniu publicznym w formule przetargu nieograniczonego, prowadzonego przez Miejski Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o.. Przedmiotem postępowania jest dostawa:

  • 3 elektrobusów 12-metrowych (z opcją na kolejne 2 sztuki),
  • 2 stacji ładowania zajezdniowego (min. 2×75 kW każda),
  • 1 stacji szybkiego ładowania z pantografem odwróconym (maks. moc 300 kW),
  • 10 naklejek promocyjnych.

Zamówienie obejmuje również montaż i podłączenie infrastruktury do sieci elektroenergetycznej. Oprócz standardowej dostawy, Zamawiający przewiduje prawo opcji na dodatkowe dwa elektrobusy

Trzy elektrobusy i pantograf dla aglomeracji opolskiej. Ruszył przetarg MZK
Trzy elektrobusy i pantograf dla aglomeracji opolskiej. Ruszył przetarg MZK

Przetargowe wymagania

Postępowanie prowadzone jest jako zamówienie sektorowe o wartości powyżej progów unijnych, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych i z zastosowaniem dyrektywy 2014/25/UE.

Dostawca musi wykazać się odpowiednim doświadczeniem potwierdzonym referencjami – zgodnie z wymaganiami SWZ. Oczekuje się też szczegółowej dokumentacji technicznej autobusów i stacji ładowania, w tym m.in. raportów zużycia energii wg testu E-SORT 2 oraz świadectw homologacji typu pojazdu.

Czas realizacji zamówienia wynosi do 480 dni od podpisania umowy, przy czym poszczególne elementy mają swoje odrębne terminy:

  • autobusy: do 420 dni,
  • ładowarki pantografowe i zajezdniowe: do 390 dni,
  • naklejki: do 420 dni.

Finansowanie przedsięwzięcia pochodzi ze środków UE w ramach projektu pn. „Bezpieczny transport w aglomeracji opolskiej”. Na oferty Zamawiający czeka do 15 października 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

Cena – 60%
Warunki techniczno-eksploatacyjne – 35%
Warunki gwarancji – 5%

Szczegółowe informacje o zamówieniu na platformazakupowa.pl – 589288-2025

Trzy elektrobusy i pantograf dla aglomeracji opolskiej. Ruszył przetarg MZK
Trzy elektrobusy i pantograf dla aglomeracji opolskiej. Ruszył przetarg MZK

Zakupowe tło

To kolejna inwestycja opolskiego przewoźnika w tabor bezemisyjny. Cała historia opolskiej elektromobilności wygląda tak:

  • Pierwszy etap – 8 autobusów (2023–2024) Pojazdy: 6 autobusów 12-metrowych oraz 2 przegubowe 18-metrowe marki Solaris. Finansowanie: Całkowity koszt projektu wyniósł ponad 36 mln zł, z czego 25 mln zł pochodziło z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Infrastruktura: Budowa stacji szybkiego ładowania pantografowego na pętli „Pużaka-Pętla” oraz instalacja ładowarek plug-in w zajezdni. Eksploatacja: Autobusy obsługują linie 5, 9 i 13.
  • Drugi etap – 9 autobusów (2024–2025) Pojazdy: 8 autobusów 12-metrowych marki Solaris z bateriami o pojemności 300 kWh. Finansowanie: Projekt o wartości prawie 35 mln zł, z czego ponad 27 mln zł pochodzi z ZTP 3.0 Infrastruktura: Budowa stacji ładowania pantografowego na pętli przy ul. Wschodniej oraz instalacja czterech dwustanowiskowych ładowarek plug-in w zajezdni. Eksploatacja: Autobusy będą obsługiwać linie 14 i 21.
  • Trzeci etap – 5 autobusów (2025–2026) Pojazdy: 2 przegubowe autobusy 18-metrowe oraz 3 standardowe 12-metrowe. Finansowanie: Projekt „Bezpieczny Transport Publiczny w Aglomeracji Opolskiej” o wartości 176,3 mln zł, z czego 133,5 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich dla Opolskiego 2021–2027. Infrastruktura: Modernizacja pętli przy ul. Pużaka, budowa nowej pętli przy ul. Wschodniej oraz instalacja jednej ładowarki pantografowej i trzech plug-in. Partnerzy: Projekt realizowany we współpracy z gminami Prószków, Gogolin, Komprachcice, Chrząstowice, Murów, Popielów i Krapkowice. Dzięki tym inwestycjom Opole staje się liderem w zakresie elektromobilności w regionie, konsekwentnie dążąc do zwiększenia udziału zeroemisyjnych pojazdów w transporcie publicznym.

Komentarze