Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Opole: Jedna oferta na trzy autobusy elektryczne z ładowarkami. Za drugim razem

infobus
22.12.2025 09:06
0 Komentarzy

19 grudnia 2025 roku Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu otworzył oferty w drugim podejściu do przetargu na zakup trzech autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.

Przepraszamy za wcześniejszą informację o braku ofert – MZK Opole nie opublikowało wyników postępowania w pierwotnym terminie, a oficjalne dane zostały podane dopiero dziś. W tym samym czasie w TED ukazała się informacja dotycząca poprzedniego przetargu, który faktycznie zakończył się brakiem ofert, co spowodowało niefortunny zbieg okoliczności i niejednoznaczność komunikatów. O tej właśnie próbie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ilu autobusów elektrycznych dotyczy drugi przetarg MZK Opole?
  2. Który producent złożył jedyną ofertę w tym postępowaniu?
  3. O ile procent oferta MAN przekracza budżet zaplanowany przez MZK Opole?
Elektrobusy dla MZK Opole: MAN jedynym chętnym, ale drożej niż zakładano
Elektrobusy dla MZK Opole: MAN jedynym chętnym, ale drożej niż zakładano

Z EFRR

Postępowanie dotyczy projektu „Bezpieczny transport w aglomeracji opolskiej”, współfinansowanego ze środków Funduszy Europejskich dla Opolskiego 2021–2027. Zamawiający po raz drugi próbował wyłonić dostawcę trzech autobusów elektrycznych klasy MAXI wraz z pełną infrastrukturą do ich obsługi. Pierwsze postępowanie zakończyło się fiaskiem z powodu braku ofert, co skłoniło MZK do modyfikacji specyfikacji i ponownego ogłoszenia przetargu. Nowe SWZ utrzymało bardzo wysokie wymagania techniczne, premiując m.in. pojemność baterii, niskie zużycie energii oraz rozwiązania konstrukcyjne zwiększające trwałość pojazdów. Autobusy mają wzmocnić flotę zeroemisyjną opolskiej komunikacji miejskiej i obsługiwać linie o największym potoku pasażerów. Otwarcie ofert odbyło się 19 grudnia 2025 r.

Jedyną ofertę złożyła MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o., proponując dostawę autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania za 12.218.682,24 PLN brutto, co odpowiada 9.934.700,19 PLN netto. W przypadku trzech pojazdów oznacza to, że cena jednostkowa netto za MAN Lion`s City 12 E wraz z infrastrukturą wynosi ok. 3.311.567 PLN netto.

Z kolei kwota, jaką MZK Opole zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, wynosiła 11.685.000,00 PLN brutto, czyli 9.500.000,00 PLN netto. Oferta MAN przekracza więc budżet o 533.682,24 PLN brutto, co oznacza różnicę rzędu ok. 4,6% względem zaplanowanych środków. To stosunkowo niewielkie przekroczenie, także stawiamy na dołożenie.

MZK Opole otworzył oferty w drugim podejściu do przetargu na zakup trzech autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.
Elektrobusy dla MZK Opole: MAN jedynym chętnym, ale drożej niż zakładano

Opolskie wymagania

Na tym etapie postępowania MZK Opole nie ogłosił jeszcze rozstrzygnięcia. Decyzja będzie podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:

  • ✅ cena – 60%
  • ✅ warunki techniczno-eksploatacyjne – 35%
  • ✅ warunki gwarancji – 5%

W części technicznej punkty przyznawane były m.in. za zastosowanie konstrukcji nadwozia odpornych na korozję (stal nierdzewna, aluminium lub KTL), niskie zużycie energii elektrycznej, pojemność baterii trakcyjnych na poziomie co najmniej 431 kWh, systemy zwiększające bezpieczeństwo baterii, liczbę miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi oraz spełnienie rygorystycznych wymogów homologacyjnych EKG ONZ w zakresie wytrzymałości i palności.

Zamówienie obejmuje autobusy elektryczne o długości od 11,8 do 12,2 m, zdolne przewieźć minimum 76 pasażerów, w tym co najmniej 27 na miejscach siedzących. Pojazdy mają być wyposażone w silniki elektryczne o łącznej mocy zapewniającej osiągi porównywalne z autobusami dieslowskimi o mocy min. 160 kW, baterie umożliwiające przejazd co najmniej 250 km na jednym ładowaniu oraz system ładowania plug-in o mocy do 150 kW. Dostawa autobusów i infrastruktury planowana jest po podpisaniu umowy, zgodnie z harmonogramem określonym w dokumentacji przetargowej.

Postępowanie można śledzić na platformie zakupowej pod adresem: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1214429

Komentarze