Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Krotoszyn inwestuje w geolokalizację autobusów. Pod nowelizację FRPA

infobus
21.07.2025 19:01
0 Komentarzy

W 2026 roku ma wejść w życie nowelizacja ustawy o PTZ, która zawiera m.in. obowiązek tworzenia rozkładów jazdy przez przewoźników autobusowych, którzy dostają dofinansowanie, wprowadzenie geolokalizacji autobusów i rozszerzenie ochrony prawnej kontrolerów biletów.

Naprzeciw tym oczekiwaniom wyszedł Miejski Zakład Komunikacji w Krotoszynie, który chce kupić urządzenia GPS z systemem geolokalizacji. To już druga próba zakupu takiego systemu. Za pierwszym razem nie udało się wybrać wykonawcy, bowiem jego propozycja okazała się za droga. Teraz mamy drugie podejście.

Rozkład jazdy:

  1. Co chce kupić MZK Krotoszyn w ramach nowego zapytania ofertowego?
  2. Ile części obejmuje obecne zamówienie na system geolokalizacji?
  3. Dlaczego unieważniono pierwsze postępowanie na zakup systemu GPS?

Zapytanie ofertowe

W celu zakupu urządzeń GPS z systemem geolokalizacji MZK ogłosił zapytanie ofertowe, którego przedmiot został podzielony za drugim razem na dwie części: oprogramowanie dyspozytorskie wraz z wdrożeniem umożliwiające osobom zarządzającym flotą pojazdów (część 1), system informacji pasażerskiej stanowiący dla pasażerów źródło informacji o najbliższych odjazdach komunikacji publicznej w ujęciu rzeczywistym (część 2).

W ramach części 1 zamówienia, wykonawca jest zobowiązany do zapewnienia następujących funkcjonalności systemu:

  • wyświetlania bieżącej pozycji pojazdów na mapie z maksymalną 5-sekundową częstotliwością oraz ich identyfikację (poprzez wskazanie numeru bocznego, typu taboru, nazwy realizowanego zadania przewozowego, kierunku jazdy oraz aktualnej relacji do rozkładu jazdy),
  • wyróżniania przy wykorzystaniu kolorów autobusów opóźnionych lub jadących przed czasem (różna intensywność barw pozwala ocenić wielkość przyspieszenia czy opóźnienia pojazdów),
  • zbiorczego raportowania bieżących odchyleń punktualności dla wszystkich zadań przewozowych,
  • raportowania realizacji rozkładów jazdy (z określeniem odrębnie dla każdego z kursów punktualności odjazdów z wszystkich przystanków na trasie) z możliwością archiwizowania danych,
  • dostępu do informacji statystycznych o międzyprzystankowych czasach przejazdów,
  • modułu planowania przypisywania zadań przewozowych do pojazdów,
  • możliwość badania potoków pasażerskich wybranych pojazdów,
  • geolokalizatory GPS – 32 sztuki.

Z kolei część 2 zamówienia – system informacji pasażerskiej stanowiący dla pasażerów źródło informacji o najbliższych odjazdach komunikacji publicznej w ujęciu rzeczywistym, ma obejmować:

  • aplikację na telefon,
  • informację dla pasażerów w czasie rzeczywistym o utrudnieniach w sieci komunikacyjnej oraz anulowanych przez przewoźnika kursach,
  • możliwość badania potoków pasażerskich wybranych pojazdów,
  • panel dyspozytorski.

Dwa postępowania

Na tak postawione wymagania, w pierwszym postępowaniu, zgłosiła się tylko jedna firma:

  • Operibus sp. z o.o. – cena 156.702 PLN brutto.

Zamawiający nie podał kwoty jaką miał przygotowaną na sfinansowanie zadania. Wiemy jednak, że okazała się ona za niska w stosunku do ceny złożonej oferty. W związku z tym, MZK unieważnił to postępowanie.

Obecnie mamy w toku ponowne zapytanie ofertowe, w którym otwarcie ofert odbyło się w dniu 27 czerwca. Zamawiający otrzymał dwie oferty:

  • TEKOM Technologia sp. z o.o. – cena 55.578,78 PLN brutto (część 1),
  • Operibus sp. z o.o. – cena 85.854,00 PLN brutto (część 2).
MZK Krotoszyn - oferty
MZK Krotoszyn inwestuje w geolokalizację autobusów. Pod nowelizację PTZ

W dalszym ciągu nie znamy budżetu na oba zadania. Czekamy zatem na rozstrzygnięcie postępowania.

Na koniec podajemy link do zapytania ofertowego: https://mzk.krotoszyn.pl/artykul/biuletyn-malych-zamowien/zakup-urzadzen-gps-i-systemu-lokalizacji-gps-wraz-z-pelna-integracja-z-systemem-dynamicznej-informacji-pasazerskiej

Komentarze