Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Konin z jedną ofertą na dostawy wodoru do autobusów NesoBus i Solaris

infobus
05.12.2025 13:02
0 Komentarzy

3 grudnia 2025 r. MZK Konin otworzył oferty w przetargu na sprzedaż zielonego wodoru dla 11 autobusów komunikacji miejskiej.

W postępowaniu wpłynęła tylko jedna propozycja. W dokumentacji technicznej MZK wymaga, aby wodór spełniał normę czystości ISO 14687, a dostawy odbywały się średnio 200 kg dziennie ±20%. Pierwsze dostawy muszą ruszyć 1 stycznia 2026 r., a okres podstawowego kontraktu zakończy się 31 grudnia 2027 r. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką cenę zaproponowano za wodór w zamówieniu podstawowym i opcjonalnym?
  2. Czy oferta mieści się w budżecie MZK Konin?
  3. Jakie kryteria zdecydują o wyborze wykonawcy?
MZK Konin ma jedną ofertę na dostawy wodoru do autobusów NesoBus i Solaris.
MZK Konin ma jedną ofertę na dostawy wodoru do autobusów NesoBus i Solaris.

Kontrakt na dostawy zielonego wodoru

Postępowanie MZK Konin obejmuje zakup 95.940 kg zielonego wodoru na lata 2026–2027, z minimalną gwarantowaną ilością 80.000 kg. Paliwo zasili flotę jedenastu autobusów miejskich, w tym wodorowych NesoBus oraz Solaris Urbino 12 hydrogen, które stanowią podstawę zeroemisyjnego transportu publicznego w mieście.

Zamawiający przewidział również szeroką opcję zakupu dodatkowych 102.240 kg wodoru na lata 2028–2029, co w praktyce przedłużyłoby współpracę z dostawcą na cztery lata.

Jedyną ofertę złożyła spółka PAK-PCE Biopaliwa i Wodór, która od lat dostarcza paliwo do konińskich autobusów. W przedłożonej propozycji zaproponowała:

  • zamówienie podstawowe: 6.974.166,42 PLN brutto / 5.670.054,00 PLN netto
  • prawo opcji: 7.809.397,92 PLN brutto / 6.349.104,00 PLN netto

Po przeliczeniu daje to cenę jednostkową netto:

  • 59,10 PLN netto/kg w zamówieniu podstawowym
  • 62,10 PLN netto/kg w prawie opcji

co potwierdza wzrost cen w stosunku do wcześniejszych dostaw realizowanych na rzecz MZK Konin. Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 7.259.965,64 PLN brutto, a więc oferta PAK-PCE mieści się w budżecie z bezpieczną rezerwą. Ponieważ w przetargu złożono tylko jedną ofertę, symulacja punktowa jest jednoznaczna – PAK-PCE Biopaliwa i Wodór Sp. z o.o. otrzymałaby maksymalną liczbę punktów, o ile zamawiający nie stwierdzi uchybień formalnych.

MZK Konin ma jedną ofertę na dostawy wodoru do autobusów NesoBus i Solaris.
MZK Konin ma jedną ofertę na dostawy wodoru do autobusów NesoBus i Solaris.

Co dalej?

Teraz czekamy na decyzję zamawiającego, która zostanie podjęta na podstawie kryteriów:

✅ Cena – 80%
✅ Odległość od miejsca napełniania – 20%

W dokumentacji technicznej MZK wymaga, aby wodór spełniał normę czystości ISO 14687, a dostawy odbywały się średnio 200 kg dziennie ±20%.

Pierwsze dostawy muszą ruszyć 1 stycznia 2026 r., a okres podstawowego kontraktu zakończy się 31 grudnia 2027 r.

Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://mzk-konin.logintrade.net/rejestracja/ustawowe.html

MZK Konin ma jedną ofertę na dostawy wodoru do autobusów NesoBus i Solaris.

Naszym zdaniem:

Oferta PAK-PCE Biopaliwa i Wodór Sp. z o.o. potwierdza trend wzrostu cen wodoru w Polsce – natomiast są one w całym kraju na podobnym poziomie – np. w porównaniu z wczorajszą ofertą dla MPK Rzeszów. Obecnie koniński przewoźnik płaci za wodór 56,10 PLN netto/kg, również kupowany od tej samej spółki. Nowa propozycja – 59,10 PLN netto/kg – oznacza wzrost jednostkowej ceny o kilka procent, a w przypadku opcji nawet do 62,10 PLN netto/kg.

Minimalna ilość zakupów obowiązkowych w kontrakcie to 80 ton, a więc rzeczywiste rozliczenia mogą być niższe niż podane wartości. Dodajmy, że H2 oferowane dla MZK Konin jest wodorem zielonym, produkowanym z OZE, co potwierdza kierunek rozwoju miejskiego transportu zeroemisyjnego.

I na koniec informacja o wodorowym lobbingu: Zarówno MZK Konin, jak i ZE PAK, wystąpili w listopadzie o rządowe dopłaty do wozokilometrów realizowanych przez autobusy wodorowe, wskazując rosnące koszty ich eksploatacji.

Podczas posiedzenia sejmowej podkomisji ds. infrastruktury prezes MZK Konin Magdalena Przybyła zwracała uwagę na zmienione wymogi dotyczące udziału autobusów zeroemisyjnych, podkreślając, że Konin jako jeden z nielicznych samorządów wypełnił wcześniej obowiązujące limity. Z kolei wiceprezes ZE PAK Maciej Koński argumentował, że rozwój rynku wodoru wymaga obniżenia ceny paliwa m.in. poprzez czasowe zwolnienie go z VAT, wskazując cenę detaliczną 69 PLN/kg jako barierę konkurencyjności.

Komentarze