MZK Konin ma umowę dwa autobusy i ładowarkę. Debiut marki Karsan we flocie
22 września 2025 r. Miejski Zakład Komunikacji w Koninie podpisał umowę na dostawę dwóch autobusów elektrycznych oraz wolnostojącej, dwustanowiskowej stacji ładowania.
Pojazdy – jeden klasy MINI, drugi MIDI – mają trafić do miasta najpóźniej do końca marca 2026 roku. O tym zamówienieupisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie autobusy elektryczne trafią do Konina i kto je dostarczy?
- Z jakich źródeł pochodzą środki na ten zakup i jaka jest łączna wartość kontraktu?
- Do kiedy zaplanowano dostawę pojazdów i stacji ładowania?
MINI plus MIDI
Nowy kontrakt, wart łącznie 5 368 720,17 zł brutto, zostanie zrealizowany przez firmę Kinetik Sp. z o.o., polskiego przedstawiciela tureckiego producenta Karsan. W przetargu wpłynęła tylko jedna oferta, która nieznacznie przekroczyła budżet przewidziany przez zamawiającego, jednak została ostatecznie przyjęta na podstawie kryteriów oceny ofert.
Zamówienie obejmuje dwa modele:
- Karsan e-JEST – elektrobus klasy MINI, o długości 6 metrów, przystosowany do przewozu 20 pasażerów (10 miejsc siedzących).
- Karsan e-ATAK – pojazd klasy MIDI, o długości ponad 8 metrów, mogący zabrać do 50 pasażerów (21 miejsc siedzących).
Oba autobusy zostaną wyposażone w:
- napęd elektryczny (90 kW w e-JEST i min. 120 kW w e-ATAK),
- baterie o pojemności co najmniej 80 kWh (MINI) i 200 kWh (MIDI),
- systemy rekuperacji i ładowarki pokładowe,
- nowoczesne technologie koncernu BMW (stosowane m.in. w zakresie napędu i zarządzania energią),
- klimatyzację, monitoring, tablice LED i LCD, gniazda USB,
- pełne przystosowanie do potrzeb osób starszych i z niepełnosprawnościami,
- zamkniętą kabinę kierowcy z osobnym wejściem.
Zakres i cel inwestycji
Poza samymi pojazdami, umowa przewiduje dostarczenie i instalację wolnostojącej, dwustanowiskowej stacji ładowania, która pozwoli na niezależne i efektywne zarządzanie energią w nowej części floty.
Środki na zakup pochodzą jeszcze z programu Zielony Transport Publiczny ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, jako efekt wykorzystania oszczędności z poprzednich postępowań przetargowych. To już kolejna inwestycja konińskiego MZK we flotę nisko- i zeroemisyjną. Celem projektu jest dalsza modernizacja transportu publicznego w mieście, poprawa komfortu podróżowania i ograniczenie emisji.
Oferta firmy Kinetik zdobyła 90 na 100 możliwych punktów. Kluczowe kryteria to:
- cena (60 pkt),
- okres gwarancji całopojazdowej (20 pkt),
- okres gwarancji na układ napędowy (20 pkt).
Choć cena oferty przekroczyła pierwotnie założony budżet o około 440 tys. zł, różnica nie była na tyle duża, by unieważnić postępowanie. Miasto zdecydowało się na realizację zamówienia, uznając ofertę za najkorzystniejszą i odpowiadającą specyfikacji technicznej. Planowany termin dostawy to 12 miesięcy od podpisania umowy, czyli do końca marca 2026 roku.
Zakupowe tło
Miejski Zakład Komunikacji w Koninie realizuje kompleksowy plan rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego – łączący inwestycje w nowe autobusy wodorowe i elektryczne, modernizację zaplecza technicznego oraz rozbudowę infrastruktury tankowania i ładowania. Poniżej zestawienie kluczowych działań zakupowych i przetargowych realizowanych w ostatnich miesiącach.
Podstawą obecnej strategii jest projekt „Autobusy wodorowe i elektryczne dla Konina – Zielonego Miasta Energii”, realizowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Przewiduje on zakup:
- 10 autobusów wodorowych (osiem MAXI marki NesoBus i dwa MEGA od Solaris Bus & Coach),
- 1 autobusu elektrycznego klasy MAXI od Veramo.
Wartość projektu to 49,7 mln zł, z czego 36,36 mln zł stanowi dotacja z KPO. Pozostała część finansowania to pożyczka oraz środki własne. Realizacja ma zakończyć się do 30 kwietnia 2026 r.
Równolegle MZK Konin realizuje mniejszy, uzupełniający zakup – mini- i midibusów, o czym powyżej. 6. Dodajmy, że wraz z zakupem pojazdów podpisano umowę na budowę nowoczesnej zajezdni autobusowej wraz ze stacją tankowania wodoru.
Komentarze