Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Konin bez ofert na zakup jednego autobusu elektrycznego. Przetarg anulowany

infobus
08.03.2025 09:07
0 Komentarzy

7 marca 2025 roku Miejski Zakład Komunikacji w Koninie oficjalnie unieważnił przetarg na dostawę jednego autobusu elektrycznego klasy I kategorii MAXI wraz z infrastrukturą do ładowania.

Powód? Brak jakichkolwiek ofert. Żaden z producentów nie zdecydował się na udział w postępowaniu. Za to znamy budżet MZK – z dofinansowanie z programu „Zielony Transport Publiczny”. Więcej o tym zamówieniu pisaliśmy w ramach analizy SWZ już wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego MZK Konin unieważniło przetarg na autobus elektryczny?
  2. Jaką kwotę MZK Konin przeznaczyło na realizację tego zamówienia?
  3. Jaki minimalny zasięg bez ładowania określono w specyfikacji?
MZK Konin bez ofert na zakup autobusu elektrycznego – przetarg unieważniony
MZK Konin bez ofert na zakup autobusu elektrycznego – przetarg unieważniony / fot. MZK Konin

Znamy budżet

MZK Konin przygotowało na realizację tej inwestycji budżet wynoszący 3.750.000 PLN brutto, czyli 3.048.780,49 PLN netto. Wydawało się, że jest to atrakcyjna kwota w kontekście rynku, jednak szereg specyficznych wymagań technicznych oraz ograniczona skala zamówienia mogły skutecznie odstraszyć potencjalnych wykonawców.

Zgodnie z zapisami SWZ, MZK Konin oczekiwało autobusu o długości 11,5-12,5 m, z układem drzwi 2-2-2 i pojemnością co najmniej 75 pasażerów, w tym minimum 25 miejsc siedzących. Pojazd miał być napędzany przez centralny silnik lub silniki osiowe o łącznej mocy minimum 200 kW. Kluczowe było także zastosowanie baterii trakcyjnych w technologii NMC, LTO lub LFP o pojemności minimum 400 kWh, co miało zapewnić zasięg nie krótszy niż 300 km bez ładowania. Ładowanie miało odbywać się wyłącznie za pomocą złącza plug-in.

Dodatkowe wymagania obejmowały m.in. kabinę kierowcy typu zamkniętego, wyposażoną w lodówkę i USB, a także system informacji pasażerskiej z trzema tablicami LED i wewnętrznym ekranem LCD.

Szczegółowe kryteria oceny ofert także nie należały do najłatwiejszych – cena miała wagę 60%, ale aż 20% przyznawano za parametry techniczno-eksploatacyjne, a kolejne 10% za warunki gwarancji oraz termin dostawy.

MZK Konin bez ofert na zakup autobusu elektrycznego – przetarg unieważniony / fot. MZK Konin
MZK Konin bez ofert na zakup autobusu elektrycznego – przetarg unieważniony / fot. MZK Konin

Co dalej?

Jak wynika z naszej analizy SWZ, zamówienie było precyzyjnie dopasowane do określonego typu pojazdu, co – jak wynika z analizy rynku – skutecznie zawęziło krąg potencjalnych dostawców do dosłownie jednej czy dwóch firm.

Fakt, że nawet Solaris Bus & Coach, regularny dostawca dla MZK Konin, nie złożył oferty, co jednoznacznie pokazuje, że rynek miejskich elektrobusów, zwłaszcza przy zamówieniach jednostkowych, jest coraz trudniejszy.

Z racji dofinansowania z ZTTP, MZK Konin będzie chciał na pewno powtórzyć postępowanie. Czy zmodyfikuje wymagania? Raczej nie. Link do przetargu: https://mzk-konin.logintrade.net/zapytania_email,189297,2bf1931de4a05241567f7340482d0505.html

MZK Konin bez ofert na zakup autobusu elektrycznego – przetarg unieważniony / fot. MZK Konin
MZK Konin bez ofert na zakup autobusu elektrycznego – przetarg unieważniony / fot. MZK Konin

Komentarze