Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Kędzierzyn-Koźle punktuje producentów elektrobusów w 11 kryteriach. Analiza SWZ

infobus
13.10.2025 13:03
0 Komentarzy

Miejski Zakład Komunikacyjny w Kędzierzynie-Koźlu wzbogaci się o kolejne dwa autobusy elektryczne. Przetarg, który jest w toku dotyczy dwóch pojazdów klasy I kategorii MAXI.

Zamówienie jest dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021–2027”. O ogłoszeniu najnowszego zamówienia pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Czas poddać analizie przetargowe SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Ilu autobusów elektrycznych dotyczy obecny przetarg MZK Kędzierzyn-Koźle?
  2. Jakie trzy główne kryteria oceny ofert zastosowano w postępowaniu?
  3. Jakie technologie i rozwiązania techniczne są punktowane najwyżej w przetargu?
MZK Kędzierzyn-Koźle punktuje producentów elektrobusów w 11 kryteriach. Analiza SWZ
MZK Kędzierzyn-Koźle punktuje producentów elektrobusów w 11 kryteriach. Analiza SWZ

Punktacja oferentów

Zamawiający będzie oceniać wykonawców według następujących kryteriów: ceny (60%), warunków techniczno-eksploatacyjnych (35%), okresu gwarancji na cały autobus (5%).

Wśród kryteriów technicznych, MZK wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:

  • szkielet nadwozia, szkielet kratownicy, ramy/podwozia wykonane ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium – 4 pkt,
  • materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – aluminium, tworzywa sztuczne nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, inne materiały nie ulegające korozji i dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego (np. szkło hartowane), blachy ze stali odpornej na: korozję (zgodnie z PN-EN 10088) – 4  pkt,
  • najniższe zużycie energii elektrycznej kWh/100 km – 7 pkt,
  • 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 2 pkt,
  • spełnienie przez autobus wymogów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego zgodnie z wymogami Regulaminu nr 29-01 EKG ONZ – 3 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji w zakresie w zakresie urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod przód pojazdu (Regulamin nr 93-01 EKG ONZ) – 3 pkt,
  • zaoferowanie autobusów wyposażonych w przetwornice wysokiego napięcia wykonanej w technologii SiC – 2 pkt,
  • zaoferowanie autobusu, w którym cały magazyn energii został zabudowany na dachu autobusu – 2 pkt,
  • zastosowanie centralnego silnika elektrycznego – 3 pkt,
  • zaoferowanie w autobusie przedniej osi zależnej – 2 pkt,
  • zaoferowanie autobusu wyposażonego w magazyn energii o pojemności nominalnej nie mniejszej niż 280 kWh oraz Ed1 nie mniejszej niż 230 kWh – 3 pkt.

Kolejna elektryczna dwójka

Dwa autobusy elektryczne mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a wysokość max. 3,4 m. Autobusy mają przewieźć minimum 70 pasażerów, z czego 26 na miejscach siedzących. Wejście na pokład odbywać się będzie poprzez trzy pary drzwi, otwierane do wewnątrz. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Zamawiający wymaga, aby silnik lub silniki miały odpowiednią moc zapewniającą prędkość i przyspieszenie charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Zamawiający chce zastosowania silnika (lub silników o łącznej mocy) nie mniejszej niż 160 kW.

Z kolei magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 260 kWh. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane przewodowo, zewnętrzną ładowarką Plug-in, dlatego też autobus musi być wyposażony w przyłącze (gniazdo) oraz instalacje do podłączenia zewnętrznej ładowarki Plug-in o prądzie ładowania do 200 A. Ładowanie ma zapewnić pełne naładowanie magazynu energii w czasie nie większym niż 3 godziny, podczas ładowania ładowarką o mocy 80 kW (tryb przyspieszony) oraz zapewnić pełne naładowanie magazynu energii w czasie nie większym niż 5 godzin 50 minut, podczas ładowania ładowarką o mocy 40 kW (tryb podstawowy). Dodatkowo, ładowanie baterii ma odbywać się systemem odwróconego pantografu.Oznacza to, że autobus musi być wyposażony (instalacja i niezbędne wyposażenie techniczne, w tym w szczególności szyny kontaktowe) w system ładowania magazynu energii umożliwiający odbiór mocy z platformy zasilającej opuszczanej na dach autobusu.

Stanowisko pracy kierowcy będzie oddzielone od przestrzeni pasażerskiej poprzez kabinę typu zamkniętego z pełnowymiarowymi drzwiami (przeszklonymi co najmniej w 40%). Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, zaopatrzonych w łatwo wymienialne miękkie (piankowane) wkładki tapicerowane na całej powierzchni w oparciu i siedzisku. Autobusy będą wyposażone w klimatyzację, a także w gniazda USB oraz bezprzewodowy Internet (Wi-Fi). W celach bezpieczeństwa, autobusy będą posiadać również system kontroli trzeźwości kierowcy autobusu, uruchamiany każdorazowo przy włączeniu silnika autobusu.

System informacji pasażerskiej mają stanowić trzy tablice zewnętrzne i dwie wewnętrzne. Tablice elektroniczne zewnętrzne będą wykonane w oparciu o diody RGB koloru białego lub koloru zbliżonego do białego. Wewnątrz znajdą się dwie tablice LED lub LCD – jedna o przekątnej 21,5 cali, druga o przekątnej 38 cali, przeznaczone do informacji pasażerskiej.

Solaris z przewagą

Nic nie wskazuje na to, aby MZK Kędzierzyn-Koźle zmienił dostawcę elektrobusów. Ostatnie przetargi wygrywa Solaris i tym razem prawdopodobnie będzie tak samo. To przez zapisy punktujące m.in. nadwozie wykonane ze stali odpornej na korozję lub aluminium, czy też zastosowanie przetwornicy SiC, zawieszenie zależne, trzyczęściową szybę przednią. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 30 października.

Przetarg znajduje się na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-ada00be4-00b7-4203-aad0-5ef501b2cdcd

Komentarze