MZK Kędzierzyn-Koźle kupuje elektrobusy dwójkami. Rusza czwarte zamówienie
Miejski Zakład Komunikacyjny w Kędzierzynie-Koźlu ogłosił czwarte z kolei postępowanie na zakup elektrobusów, ładowarek i rozbudowę zaplecza technicznego dla lokalnego systemu transportu publicznego.
Wartość projektu współfinansowanego z funduszy UE sięga kilku milionów złotych, a jego celem jest dalsza elektryfikacja floty i infrastruktury MZK. Zamawiającym jest Miejski Zakład Komunikacyjny w Kędzierzynie-Koźlu sp. z o.o., a ogłoszenie pojawiło się 1 października 2025 r. O tegorocznym trzecim e-zamówieniu spółki – oczywiście też na dwa e-busy – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
Oto 3 pytania do tekstu:
- Ile autobusów elektrycznych zamierza kupić MZK Kędzierzyn-Koźle w tym przetargu?
- Jaką moc ma posiadać ładowarka pantografowa przewidziana w zamówieniu?
- Jakie jest główne kryterium oceny ofert w tym postępowaniu (najwyższy procent)?
Elektryczny przetarg z Kędzierzyna
Kędzierzyńskie zamówienie ogłoszono 1 października 2025 roku. Przedmiotem postępowania jest kompleksowa modernizacja floty i infrastruktury w Kędzierzynie-Koźlu. Zamówienie obejmuje:
- zakup 2 fabrycznie nowych autobusów elektrycznych (EV12), niskopodłogowych, o długości od 11,8 do 12,2 m,
- dostawę i montaż mobilnej ładowarki przewodowej typu Plug-in (2×40 kW lub 1×80 kW),
- dostawę i montaż ładowarki pantografowej (250 kW) wraz z niezbędną infrastrukturą i pętlą autobusową przy ul. Królowej Jadwigi,
- szkolenia i wsparcie gwarancyjne dla autobusów oraz urządzeń ładujących.
Zamawiający stawia konkretne wymagania wykonawcze. O ofertę mogą ubiegać się firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat zrealizowały dostawę co najmniej dwóch autobusów elektrycznych, a także posiadają aktualne ubezpieczenie OC na kwotę co najmniej 8 mln zł. Wadium wynosi 200 000 zł.
Realizacja zamówienia ma nastąpić w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021–2027”.
Na oferty zamawiający czeka do 30 października 2025 roku (do godz. 10:00), a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ Cena – 65%
✅ Ocena techniczno-eksploatacyjna autobusów – 35%
✅ Okres gwarancji – 5%
Postępowanie podlega pod dyrektywę 2014/25/UE. Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-ada00be4-00b7-4203-aad0-5ef501b2cdcd
Zakupowe tło
Choć Kędzierzyn-Koźle nie należy do największych rynków elektrobusowych w Polsce, MZK wyraźnie kieruje się w stronę dekarbonizacji transportu. Nowy przetarg pokazuje ambicje miasta w zakresie budowy zintegrowanej i nowoczesnej infrastruktury ładowania oraz modernizacji taboru.
Proces ten rozpoczął się w 2022 roku od zakupu dwóch autobusów MAN Lion’s City E, które zapoczątkowały elektryfikację transportu miejskiego w mieście. Kluczowym krokiem było pozyskanie dofinansowania z funduszy unijnych na kompleksowy projekt obejmujący nie tylko zakup pojazdów, ale też budowę stacji ładowania i modernizację zaplecza technicznego.
W latach 2024 i 2025 podpisano umowę z firmą Solaris na dostawy kolejnych autobusów elektrycznych (2 x 2), co ma zwiększyć flotę do sześciu pojazdów do 2026 roku. Teraz firma celuje w eklektyczną ósemkę.
Inwestycji towarzyszyły przetargi – niektóre udane, inne powtarzane z powodu braku ofert lub przekroczenia budżetu. Mimo wyzwań, MZK utrzymuje kurs na zeroemisyjność i unowocześnianie transportu publicznego.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze