Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Jelenia Góra z jedną ofertą na pierwsze MIDI i MEGA elektrobusy. Z ZTP 3.0

infobus
27.03.2025 09:04
0 Komentarzy

26 marca 2025 roku Miejski Zakład Komunikacyjny sp. z o.o. w Jeleniej Górze otworzył oferty w przetargu na zakup ośmiu nowych autobusów elektrycznych – czterech w wersji MEGA i czterech MIDI.

Postępowanie – o którym już wcześniej pisaliśmy w TransInfo.pl – finansowane ze środków programu „Zielony Transport Publiczny”, przyciągnęło tylko jednego oferenta. To firma Busnex Poland, która w Jeleniej Górze czuje sie bardzo dobrze, a dodatkowo prowadzi tam aktualnie test modelu Yutong E7S.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych planuje zakupić MZK Jelenia Góra w ramach przetargu z 26 marca 2025 roku?
  2. Jakie modele autobusów zaoferowała firma Busnex Poland?
  3. Jakie wymagania techniczne musi spełniać wersja MIDI autobusu według warunków przetargu?
Tylko Busnex Poland z ofertą autobusów Yutong dla MZK / fot. UM Jelenia Góra
Tylko Busnex Poland z ofertą autobusów Yutong dla MZK / fot. UM Jelenia Góra

Nowy zakres

Jeleniogórskie zamówienie zostało podzielone na dwa zadania:

  • Część I dotyczyła dostawy czterech autobusów elektrycznych typu MEGA, czyli przegubowych, klasy I o długości 18,0–18,75 m.
  • Część II obejmowała cztery autobusy elektryczne typu MIDI – pojazdy krótsze, o długości 8,5–9,9 m.

Wszystkie autobusy mają być niskopodłogowe, z napędem elektrycznym, ładowane przez złącze plug-in i przystosowane do trudnych warunków eksploatacyjnych charakterystycznych dla regionu jeleniogórskiego.

Tylko Busnex Poland z ofertą autobusów Yutong dla MZK
Tylko Busnex Poland z ofertą autobusów Yutong dla MZK /

Jedna oferta

Do przetargu przystąpiła tylko jedna firma: Busnex Poland Sp. z o.o., oferująca autobusy marki Yutong E9 i U18:

Cena za część I (autobusy MEGA) wyniosła 15.842.400 PLN brutto, co odpowiada 12.880.000 PLN netto, a jednostkowa cena netto jednego pojazdu Yutong U18 wynosi 3.220.000 PLN.

Dla części II (MIDI), oferta opiewała na 9.249.600 PLN brutto, czyli 7.520.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Yutong E9 na poziomie 1.880.000 PLN netto.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi łącznie 31.488.000 PLN brutto, w tym 17.712.000 PLN brutto na autobusy MEGA i 13.776.000 PLN brutto na autobusy MIDI. Oznacza to, że oferta Busnex Poland mieści się w limicie budżetowym – zarówno w jednej, jak i w drugiej części. To w skrócie oznacza kolejnego zwycięstwo chińskiego producenta w stolicy Karkonoszy.

Aby formalnościom stało sie zadość, teraz pozostaje czekać na decyzję zamawiającego, która zostanie podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:

✅ cena – 60%
✅ ocena techniczna – 15%
✅ ekologia – 10%
✅ bezpieczeństwo dostaw – 15%

Pełna dokumentacja przetargowa jest dostępna pod adresem: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1057818

Tylko Busnex Poland z ofertą autobusów Yutong dla MZK / fot. UM Jelenia Góra
Tylko Busnex Poland z ofertą autobusów Yutong dla MZK / fot. UM Jelenia Góra

Jeleniogórskie elektryki

Jeśli chodzi o wymagania techniczne, autobusy MEGA muszą mieć min. 110 miejsc pasażerskich, w tym 42 siedzące, oraz pojemność akumulatorów minimum 360 kWh, zapewniając zasięg min. 350 km.

Pojazdy MIDI muszą oferować min. 55 miejsc, w tym 32 siedzące, z zasięgiem na jednym ładowaniu wynoszącym co najmniej 330 km i baterią o pojemności 250 kWh lub większej.

Zamawiający wymaga również określonych warunków gwarancyjnych – w tym 132 miesięcy gwarancji na baterie oraz 60 miesięcy gwarancji całopojazdowej bez limitu kilometrów.

Wszystkie pojazdy mają posiadać systemy informacji pasażerskiej z ekranami LCD i bursztynowymi tablicami LED, a kabina kierowcy musi być w pełni wydzielona i niezależna. W autobusach MEGA wymagane jest osobne wejście do kabiny przez przednie drzwi. Fotele muszą być odporne na wandalizm, a oświetlenie LED z funkcją automatycznej regulacji jasności. Wersja MIDI musi mieć niską podłogę na całej długości.

Jeśli MZK Jelenia Góra zdecyduje się na przyjęcie oferty, do floty najprawdopodobniej dołączą kolejne egzemplarze Yutongów, z którymi mieszkańcy miasta są już dobrze zaznajomieni. W 2023 roku przewoźnik podpisał umowę na zakup 20 autobusów Yutong E12, które zostały dostarczone w dwóch transzach: 10 sztuk w listopadzie 2023 r. 10 kolejnych w styczniu 2024 r. Dodatkowo, w czerwcu 2024 roku MZK zamówiło kolejne 5 autobusów Yutong U12.

Tym samym Miejski Zakład Komunikacyjny eksploatuje obecnie około 80 autobusów, w tym:

  • 20 autobusów elektrycznych Yutong E12 (plus 5 x U12 w drodze),
  • 1 autobus hybrydowy MAN,
  • 3 hybrydowe Volvo.

Po zrealizowaniu wszystkich dostaw udział autobusów elektrycznych w taborze MZK Jelenia Góra wyniesie 41%.

Komentarze