Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Jelenia Góra po raz 4. stawia na markę Yutong. Umowa na premierowe autobusy E7S i U10

infobus
16.12.2025 12:09
0 Komentarzy

3 grudnia 2025 roku Miejski Zakład Komunikacyjny w Jeleniej Górze podpisał czwartą umową z Busnex Poland – tym razem na debiutujące we flocie modele autobusów Yutong E7S oraz U10.

Stosowane dokumenty podpisali: Agata Buśko, prezes MZK oraz Marcin Kucharski, prezes Busnex Poland. To już czwarty wybór autobusów marki Yutong dla miejskiego przewoźnika. Tym razem do floty transportu publicznego w Jeleniej Górze trafią trzy kolejne autobusy elektryczne, w tym dwa zupełnie nowe modele. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych i jakich klas trafi do MZK Jelenia Góra?
  2. Jakie nowe modele Yutong debiutują we flocie miejskiej?
  3. Kiedy zaplanowano dostawę nowych elektrobusów?
Zeroemisyjne autobusy Yutong po raz czwarty wybrane w Jeleniej Górze. Debiut modeli autobusów E7S oraz U10/ fot. UM Jelenia Gór
Zeroemisyjne autobusy Yutong po raz czwarty wybrane przez MZK. Tym razem to debiut modeli E7S oraz U10 / fot. UM Jelenia Góra

Trzy kolejne elektrobusy dla MZK

Jeleniogórski kontrakt obejmuje dostawę trzech zeroemisyjnych autobusów Yutong: dwóch klasy I kategorii MINI oraz jednego klasy I kategorii MIDI. Umowa jest efektem rozstrzygnięcia postępowania ogłoszonego przez MZK Jelenia Góra na zakup dwóch miejskich minibusów (ok. 7 m) oraz jednego midibusu (8,5–9,9 m). Zakup jest finansowany ze środków KPO w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” i ma wzmocnić flotę komunikacji miejskiej obsługującej miasto o trudnej, górskiej topografii.

Zamawiający wymagał autobusów miejskich, niskopodłogowych, z napędem elektrycznym ładowanym przez złącze plug-in, przystosowanych do intensywnej eksploatacji na liniach o licznych podjazdach. W postępowaniu wpłynęła tylko jedna oferta – od Busnex Poland, oficjalnego przedstawiciela Yutong Bus w Polsce – co nie było zaskoczeniem, biorąc pod uwagę wcześniejsze zakupy tego producenta przez MZK.

  • Część MINI została wyceniona na 4.305.000 PLN brutto, czyli 3.500.000 PLN netto, co daje 1.750.000 PLN netto za jeden autobus elektryczny.
  • Część MIDI to 3.075.000 PLN brutto, czyli 2.500.000 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto na poziomie 2.500.000 PLN.
  • Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 6.396.000 PLN brutto, z czego 3.690.000 PLN brutto dla części MINI oraz 2.706.000 PLN brutto dla części MIDI.

Oznaczało to przekroczenie budżetu w obu częściach, jednak – jak wskazał zamawiający – nie zamknęło to drogi do wyboru oferty.

Kryteria oceny i wynik przetargu

Decyzja o wyborze oferty Busnex Poland została podjęta na podstawie kryteriów przetargowych:

✅ cena – 60%
✅ jakość techniczna – 15%
✅ aspekty środowiskowe – 10%
✅ bezpieczeństwo dostaw – 15%

W części MINI oferta uzyskała 93,33 pkt, a w części MIDI 95,62 pkt. O zwycięstwie zadecydowała pełna zgodność ze specyfikacją, wysoka ocena w kryteriach środowiskowych i bezpieczeństwa dostaw oraz spójność techniczna całej floty Yutong już eksploatowanej przez MZK.

Wybrany autobus typu MINI to Yutong E7S, siedmiometrowy autobus elektryczny o niskopodłogowej konstrukcji. Producent deklaruje zasięg do 250 km na jednym ładowaniu, osiągany dzięki bezkobaltowym bateriom LFP, systemowi rekuperacji energii oraz wydajnemu układowi klimatyzacji. Pojazd oferuje 13 miejsc siedzących i łączną pojemność do 30 pasażerów. Jest w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i ograniczoną mobilnością, wyposażony w klimatyzację oraz system monitoringu.

Autobusem typu MIDI jest Yutong U10, około dziesięciometrowy elektrobus zdolny do przewozu ponad 80 pasażerów, przy 30 miejscach siedzących. Wyróżnia się zasięgiem przekraczającym 350 km na jednym ładowaniu, co ma szczególne znaczenie w realiach miejskich i podmiejskich tras Jeleniej Góry. Również tutaj zastosowano bezkobaltowe baterie o wysokiej sprawności oraz rekuperator energii, umożliwiający jej odzysk podczas hamowania.

Zarówno Yutong E7S, jak i Yutong U10 oferują 24-godzinny monitoring baterii, wielostopniowe systemy ochrony oraz rozwiązania bezpieczeństwa wykraczające – jak podkreśla producent – ponad standardy rynkowe. Komfort pasażerów zapewniają automatyczna klimatyzacja, elektryczne ogrzewanie i siedzenia z gniazdami USB, a kierowcy – panoramiczny kokpit, zestaw kamer 360 stopni i możliwość zdalnej kontroli kluczowych parametrów pojazdu.

Konsekwentna elektryfikacja

Po ulicach stolicy Karkonoszy kursuje już 25 zeroemisyjnych autobusów Yutong. Pierwsze Yutong E12 trafiły do miasta w listopadzie 2023 roku, w ramach zamówienia na 20 elektrobusów, współfinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dofinansowanie w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” wyniosło blisko 63 mln zł i obejmowało również budowę 20 punktów ładowania plug-in oraz dodatkowych, ogólnodostępnych ładowarek.

Kolejnym krokiem była dostawa pięciu autobusów Yutong U12 w maju 2025 roku. Ten model oferuje nawet 400 km zasięgu i został wyróżniony nagrodą Busworld Design Award podczas Busworld Europe. Pół roku temu podpisano trzecią umowę, obejmującą osiem autobusów Yutong – cztery E9 oraz cztery przegubowe U18 – finansowaną z programu „Zielony Transport Publiczny 3.0”.

Naszym zdaniem

MZK Jelenia Góra od 2023 roku bardzo konsekwentnie buduje flotę autobusów elektrycznych Yutong, sięgając po kolejne klasy pojazdów – od MINI, przez MIDI, po MEGA. Czwarty wybór tej samej marki i debiut modeli E7S oraz U10 pokazują, że wcześniejsze zakupy sprawdziły się w realiach górskiej komunikacji miejskiej. Z punktu widzenia transportu publicznego to przykład długofalowej, spójnej strategii taborowej, opartej na stopniowej wymianie floty i pełnym wykorzystaniu dostępnych programów wsparcia.

Komentarze