Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Bielsko-Biała wybiera Solarisa na MEGA wodorowce. W elektrobusach Irizar wraca do gry

infobus
13.06.2025 13:01
0 Komentarzy

12 czerwca br. Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej ogłosił decyzję w dwóch ważnych postępowaniach.

W przetargu na autobusy wodorowe klasy MEGA wybrano ofertę firmy Solaris Bus & Coach (kontrakt opisywany przez nas tutaj), natomiast w przetargu na elektrobusy anulowano pierwszy wybór zamawiającego w zadaniu nr 1 i przywrócono jedną z wcześniej odrzuconych ofert do ponownej oceny, czyli hiszpańskiego Irizara. O tym zamówieniu (również z dotacją z „Zielonego Transportu Publicznego”) pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile przegubowych autobusów wodorowych klasy MEGA zamówił MZK Bielsko-Biała i jaki producent został wybrany?
  2. Jakie warunki techniczne muszą spełniać autobusy wodorowe MEGA, m.in. w zakresie napędu, zasięgu i pojemności ogniw?
  3. Co spowodowało unieważnienie wyboru firmy Solaris w przetargu na elektrobusy MEGA i która firma została przywrócona do dalszego postępowania?
MZK Bielsko-Biała: Solaris z kontraktem na wodorowce, decyzja o elektrobusach anulowana
MZK Bielsko-Biała: Solaris z kontraktem na wodorowce, decyzja o elektrobusach anulowana

Wodorowy krok naprzód

Wodorowe zamówienie dotyczyło dostawy nowoczesnych autobusów dla Bielska-Białej w ramach rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego. W ramach postępowania poszukiwano dostawcy dwóch przegubowych autobusów wodorowych klasy MEGA, które miały być uzupełnieniem wcześniej zamówionych czterech 12-metrowych wodorowców. W tym podejściu złożono tylko jedną ofertę – przez firmę Solaris Bus & Coach – i to ona została uznana za najkorzystniejszą.

Producenta z Bolechowa zaproponował za pojazdy Urbino 18 hydrogen za 11.562.000 PLN brutto, czyli 9.400.000 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za MEGA wodorowca na poziomie 4.700.000 PLN. Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 11.808.000 PLN brutto (czyli 5.904.000 PLN netto na jeden pojazd). Oferta zmieściła się więc w zaplanowanym budżecie, a decyzja została podjęta zgodnie z obowiązującymi kryteriami:

✅ Cena – 65%
✅ Rozwiązania techniczne – 15%
✅ Warunki gwarancji – 20%

Zgodnie ze specyfikacją techniczną, autobusy wodorowe MEGA mają mieć długość od 17,5 do 18,75 metra i wysokość maksymalnie 3,4 m. Napędzane będą centralnym silnikiem trzeciej osi o mocy co najmniej 220 kW i wyposażone w ogniwa paliwowe min. 100 kW oraz akumulatory trakcyjne min. 45 kWh. Zasięg pojazdu ma wynosić co najmniej 300 km na jednym tankowaniu wodoru. Pojazdy mają zostać dostarczone do kwietnia 2026 roku. Przypomnijmy, że już wcześniej śląski przewoźnik wybrał producenta z Bolechowa, jako dostawcę pojazdów MAXI na ogniwa paliwowe zasilane wodorem, o czym pisaliśmy już wcześniej. Szczegółowe informacje o zamówieniu na MEGA autobusy wodorowe: platformazakupowa.pl/transakcja/1054883

MZK Bielsko-Biała: Solaris z kontraktem na wodorowce, decyzja o elektrobusach anulowana
MZK Bielsko-Biała: Solaris z kontraktem na wodorowce, decyzja o elektrobusach anulowana

Elektryczny krok wstecz

I przetarg na 16 elektrobusów klasy MAXI i MEGA – także ze wparciem „Zielonego Transport Publicznego” i KPO – gdzie w kwietniu wybrano ofertę firmy Solaris. Jednak po odwołaniu złożonym do KIO i wyroku z 2 czerwca 2025 r. unieważniono wcześniejszy wybór w części dotyczącej autobusów MEGA i przywrócono do oceny ofertę Irizar e-mobility.

Równocześnie MZK unieważniło wcześniejszy wybór oferty Solaris w części 1 przetargu na cztery autobusy elektryczne klasy MEGA. Decyzja była skutkiem wyroku KIO, który nakazał ponowną ocenę ofert i przywrócenie propozycji złożonej przez Irizar e-mobility do dalszego postępowania.

W poprzednim rozstrzygnięciu Solaris zaoferował dostawę autobusów MEGA za 18.253.200 PLN brutto, czyli 14.840.000 PLN netto, co oznaczało jednostkową cenę netto 3.710.000 PLN. Konkurenci wycenili oferty następująco: Irizar – 15.137.080,27 PLN netto, Karsan – 15.440.000 PLN netto. To właśnie ta część postępowania została teraz otwarta na ponowną ocenę.

W przypadku elektrobusów MAXI i MEGA, MZK wymagało pojazdów z bateriami o pojemności odpowiednio 330 kWh (MAXI) i 380 kWh (MEGA), zdolnych do ładowania plug-in i pantografem, z zasięgiem min. 180 km. Pojazdy mają być niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w system informacji pasażerskiej, funkcję przyklęku oraz zamkniętą kabinę kierowcy. Szczegółowe informacje o przetargu na elektrobusy: platformazakupowa.pl/transakcja/993102

MZK Bielsko-Biała: Solaris z kontraktem na wodorowce, decyzja o elektrobusach anulowana
MZK Bielsko-Biała: Solaris z kontraktem na wodorowce, decyzja o elektrobusach anulowana

Komentarze