Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Bielsko-Biała ponawia przetarg na MEGA autobusy wodorowe. Dwójka z ZTP 3.0

infobus
06.02.2025 10:01
0 Komentarzy

6 lutego 2025 roku Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej ogłosił przetarg na dostawę dwóch nowych autobusów klasy I kategorii MEGA zasilanych wodorem.

To drugie podejście MZK Bielsko-Biała do zakupu autobusów wodorowych klasy MEGA. Poprzedni przetarg, który obejmował dostawę sześciu autobusów wodorowych (w tym czterech 12-metrowych i dwóch przegubowych), został częściowo unieważniony. O tym dość zaskakującym wydarzeniu pisaliśmy w InfoBusie wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne wymagania przetargowe dotyczące nowych autobusów wodorowych dla MZK Bielsko-Biała?
  2. Dlaczego poprzedni przetarg na autobusy wodorowe został częściowo unieważniony?
  3. Jakie plany dotyczące rozwoju floty autobusowej ma MZK Bielsko-Biała w najbliższych latach?
Autobusy MZK Bielsko-Biała z nowym system identyfikacji wizualnej / fot. KMBB
Autobusy MZK Bielsko-Biała z nowym system identyfikacji wizualnej / fot. KMBB

Drugie podejście

Zamówienie dotyczy dostawy autobusów o długości 18 metrów, które mają być w pełni seryjne, a nie prototypowe. Pojazdy muszą być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2025 roku oraz posiadać homologację WE. Zamawiający wymaga także dostarczenia wyników badań zużycia wodoru według standardu SORT 2. Pojazdy powinny być wyposażone w systemy bezpieczeństwa wspomagające kierowcę w ochronie pieszych i rowerzystów oraz posiadać urządzenia multimedialne do publikacji informacji przynajmniej w dwóch językach obcych.

O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy w okresie ostatnich trzech lat dostarczyli co najmniej jeden fabrycznie nowy autobus elektryczny napędzany ogniwami wodorowymi. Ponadto wykonawca musi wykazać posiadanie środków finansowych lub zdolności kredytowej w wysokości co najmniej 4 000 000 zł oraz być ubezpieczonym od odpowiedzialności cywilnej na kwotę 3 000 000 zł.

Na oferty zamawiający czeka do 7 marca 2025 roku, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów: cena (65%), ocena rozwiązań technicznych (15%) oraz warunki gwarancji (20%). Procedura podlega regulacjom Dyrektywy 2014/25/UE. Szczegółowe informacje dostępne są pod adresem: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1054883.

Zakup autobusów finansowany jest z III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”, który korzysta ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Realizacja zamówienia ma potrwać 12 miesięcy od momentu podpisania umowy.

Autobusy MZK Bielsko-Biała z nowym system identyfikacji wizualnej / fot. KMBB
Autobusy MZK Bielsko-Biała z nowym system identyfikacji wizualnej / fot. KMBB

Za pierwszym razem

To drugie podejście MZK Bielsko-Biała do zakupu autobusów wodorowych klasy MEGA. Poprzedni przetarg, który obejmował dostawę sześciu autobusów wodorowych (w tym czterech 12-metrowych i dwóch przegubowych), został częściowo unieważniony.

Ostatecznie anulowano postępowanie dotyczące autobusów przegubowych, gdyż jedyna oferta złożona przez Solaris Bus & Coach na kwotę 10,8 mln zł została odrzucona jako niezgodna z warunkami zamówienia. W konsekwencji, przewoźnik postanowił ponownie rozpisać przetarg na dwa autobusy MEGA, co właśnie nastąpiło. Równolegle firma wybrała ofertę Solarisa na wodorowce kategorii MAXI oraz unieważniła zamówienie na jeden minibus elektrycznych

Autobusy MZK Bielsko-Biała z nowym system identyfikacji wizualnej / fot. KMBB
Autobusy MZK Bielsko-Biała z nowym system identyfikacji wizualnej / fot. KMBB

Plus diesle

ruszyła z dużym zamówieniem na 19 autobusów spalinowych. Przewoźnik ogłosił, że pojazdy miałyby trafiać do niego przez trzy lata począwszy od przyszłego roku. Termin składania ofert upływa 25 lutego.

-„Przetarg zakłada, że pierwsze dostawy autobusów nastąpią w 2026 roku, a następne w kolejnych trzech latach. Po spłacie wszystkich rat, pojazdy przejdą na własność MZK” – podała spółka.

Przewoźnik zakomunikował, że autobusy będą spełniały wysokie normy spalania. Zostaną wyposażone w klimatyzację, porty USB do ładowania telefonów i nagłośnienie zewnętrzne informujące o przystanku docelowym. Będą posiadały systemy bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz chroniący pieszych. Dyrekcja MZK liczy, że dzięki leasingowi firma w optymalny sposób przygotuje się do wymagań ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, zgodnie z którą od 2026 roku nie będzie możliwy zakup autobusów spalinowych. Te, które zostaną wyleasingowane, zastąpią najbardziej wysłużone egzemplarze.

MZK podał, że w połączeniu z innymi trwającymi przetargami, które dotyczą zakupu autobusów elektrycznych, wodorowych i spalinowych, projekt pozwoli na stworzenie w Bielsku-Białej floty autobusów, które będą nowoczesne, ekologiczne i o zróżnicowanym rodzaju napędu.

Według planów inwestycyjnych przewoźnika, do 2029 roku dotrze do niego łącznie 68 nowych pojazdów, a 49 najstarszych zostanie wycofanych.

Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej jest spółką komunalną, która wykonuje zadania w zakresie lokalnego publicznego transportu zbiorowego. Jest największym przewoźnikiem w okolicy. Tabor liczy ponad 130 autobusów.

Komentarze