Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Biała Podlaska z kompletem 12 autobusów elektrycznych. Wszystkie na trasach

infobus
18.10.2025 17:00
0 Komentarzy

Miasto Biała Podlaska wprowadziło na ulice komplet nowych, elektrycznych autobusów Solaris Urbino 12 electric.

To efekt szeroko zakrojonego projektu modernizacji transportu publicznego, realizowanego z unijnym wsparciem. O pierwszych elektrykach w mieście pisaliśmy już wcześniej TransInfo:

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrycznych autobusów Solaris Urbino 12 electric trafiło do Białej Podlaskiej?
  2. Jakie oszczędności w eksploatacji zapewniają nowe elektrobusy w porównaniu z dieslami?
  3. Jakie inwestycje towarzyszą wprowadzeniu elektryków w ramach projektu mobilności miejskiej?
Biała Podlaska: Cała pula 12 elektrobusów od Solarisa już dotarła do miasta / fot. Michał Litwiniuk - FB
Biała Podlaska: Cała pula 12 elektrobusów od Solarisa już dotarła do miasta / fot. Michał Litwiniuk – FB

Nowoczesne, ciche i bezemisyjne

Pojazdy pojawiły się w dwóch transzach – pierwsza dotarła w kwietniu, druga w sierpniu. Od 1 września wszystkie są w regularnym użyciu. Każdy autobus ma 29 miejsc siedzących, a na pokładzie może znajdować się łącznie do 80 pasażerów.

„Elektryki dotarły w dwóch transzach, w kwietniu i sierpniu. Od 1 września wszystkie wożą pasażerów” – mówi Krzysztof Trochimiuk, prezes MZK.

Nowe pojazdy wyposażone są w największe dostępne baterie producenta, pozwalające na przejechanie do 300 km na jednym ładowaniu. To ten sam model, który obsługuje trasy w europejskich stolicach.

-„Ten model ma największą baterię dostępną w naszej ofercie, która pozwala przejechać 300 km na jednym ładowaniu. Autobus ma radary przednie i tylne. To numer jeden, który produkujemy. Te pojazdy jeżdżą również w stolicach Europy” – podkreśla Krzysztof Musiał, dyrektor sprzedaży w Solarisie.

Ekologiczna infrastruktura i oszczędności

W ramach projektu miasto zainwestowało również w pełną infrastrukturę ładowania: 7 dwustanowiskowych stacji ładowania (6 w zajezdni przy ul. Brzegowej i 1 na pętli przy ul. Terebelskiej) oraz ładowarkę mobilną, wszystkie od firmy Enika. Dodatkowo zainstalowano fotowoltaikę na budynkach MZK i magazyn energii.

Jak zaznacza Trochimiuk, eksploatacja elektryków jest tańsza o 1/3 w porównaniu do autobusów z silnikiem Diesla. W ciągu ostatnich 7 lat wycofano 13 starych pojazdów.

„Autobusy elektryczne są tańsze w eksploatacji o 1/3 w porównaniu do tych z silnikiem Diesla. Przez ostatnie siedem lat wycofaliśmy 13 starych autobusów z naszej floty i wymieniliśmy na nowe” – mówi prezes MZK.

Testy potwierdziły skuteczność

Testy prowadzone w warunkach miejskich dowiodły wysokiej efektywności energetycznej. Na przykład autobus obsługujący linię E po pokonaniu 300 km miał jeszcze 37% zapasu energii – co oznacza możliwość pracy bez doładowań nawet w warunkach zimowych. Nowe elektrobusy są wyposażone m.in. w:

  • system wykrywania martwego pola,
  • monitoring wizyjny,
  • nowoczesne kasowniki z możliwością płatności kartą,
  • radary ostrzegające przed kolizją z pieszymi i innymi pojazdami.

Kierowcy chwalą dynamikę jazdy i komfort prowadzenia. Obecnie 56 kierowców (w tym jedna kobieta) obsługuje 13 linii miejskich i gminnych, przewożąc ok. 3 miliony pasażerów rocznie.

Inwestycje za ponad 80 mln zł

Cały projekt „Budowa zintegrowanego systemu zrównoważonej mobilności na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego miasta Biała Podlaska – etap II” opiewa na ponad 80 mln zł, z czego ponad 55 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej. Biała Podlaska była jednym z pierwszych miast w kraju, które sięgnęły po środki z nowej perspektywy UE 2021–2027.

W planach są:

  • modernizacja 30 przystanków,
  • nowoczesne tablice informacji pasażerskiej,
  • biletomaty,
  • centrum przesiadkowe MZK przy dworcu PKP (planowane na 2027 r.),
  • strefa płatnego parkowania w centrum (start w 2026 r.),
  • wydłużenie linii autobusowej o 3 km do Terebeli.

„W 2027 roku planujemy to zrealizować, a w 2026 roku zacznie funkcjonować strefa płatnego parkowania w centrum miasta” – zapowiada prezydent Michał Litwiniuk.

Komentarze