Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZDiK Radom wybrał ofertę na 10 nowych elektrobusów. Miasto wraca do starego dostawcy

infobus
04.11.2025 17:01
0 Komentarzy

30 października 2025 roku Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu ogłosił wybór oferty w przetargu na dostawę autobusów elektrycznych i ładowarek.

Postępowanie rozstrzygnięto na korzyść Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. W zamówieniu przewidziano także prawo opcji obejmujące dodatkowe dwa elektrobusy i dwie ładowarki. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Która firma wygrała przetarg na dostawę autobusów elektrycznych dla Radomia?
  2. Ile elektrobusów i ładowarek obejmuje podstawowe zamówienie oraz prawo opcji?
  3. Jaki udział w taborze MZDiK Radom będą stanowiły pojazdy zero- i niskoemisyjne po realizacji wszystkich dostaw?
MZDiK Radom wybrał ofertę na 10 nowych elektrobusów. Miasto wraca do starego dostawcy
MZDiK Radom wybrał ofertę na 10 nowych elektrobusów. Miasto wraca do starego dostawcy

Eklektyczna dziesiątka

Przedmiotem kontraktu była dostawa 10 autobusów elektrycznych klasy MAXI (ok. 12 metrów długości) oraz 10 mobilnych ładowarek typu plug-in. Przewidziano też prawo opcji na dwa dodatkowe elektrobusy i dwie ładowarki. Projekt realizowany jest w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027”, a jego celem jest zwiększenie udziału zeroemisyjnego transportu publicznego na terenie Obszaru Funkcjonalnego Radomia. Nowe autobusy mają obsługiwać linie miejskie, zapewniając cichą, komfortową i bezemisyjną jazdę mieszkańcom.

Jedyna złożona oferta pochodziła od firmy Solaris Bus & Coach Sp. z o.o., która zaproponowała realizację całego zamówienia za 43.984.800 PLN brutto (czyli 35.770.569 PLN netto). Część podstawowa została wyceniona na 36.654.000 PLN brutto / 29.806.504 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za Urbino 12 electric na poziomie 2.980.650 PLN (z ładowarkami).

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 35.300.000 PLN brutto, czyli 28.699.187 PLN netto. Oznacza to, że oferta Solarisa przekroczyła budżet zamawiającego o ok. 1.354.000 PLN brutto, ale i tak została uznana za najkorzystniejszą.

Zamawiający przyznał wykonawcy 100 punktów na 100 możliwych, oceniając ofertę zgodnie z ustalonymi wcześniej kryteriami:

✅ Cena – 60 pkt
✅ Materiały konstrukcyjne szkieletu nadwozia – 10 pkt
✅ Materiał poszycia zewnętrznego – 10 pkt
✅ Gwarancja całopojazdowa – 10 pkt
✅ Zużycie energii elektrycznej – 10 pkt

Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-07ac338a-36da-4746-b86e-e15e652571a5

MZDiK Radom wybrał ofertę na 10 nowych elektrobusów. Miasto wraca do starego dostawcy
MZDiK Radom wybrał ofertę na 10 nowych elektrobusów. Miasto wraca do starego dostawcy

Radomskie wymagania

Zamawiający postawił wysokie wymagania techniczne. Pojazdy mają mieć długość 12 metrów (±5%), wysokość nie większą niż 3,45 m oraz niską podłogę na całej długości. Napęd zapewni centralny silnik elektryczny o mocy min. 160 kW, zasilany z baterii litowo-jonowych NMC lub LFP o pojemności minimum 480 kWh, co ma zapewnić zasięg minimum 300 km bez ładowania.

Wymagany system ładowania to wyłącznie technologia plug-in, a każdemu autobusowi będzie przypisana jedna mobilna ładowarka o mocy 120 kW. Dodatkowo pojazdy muszą być wyposażone w klimatyzację całopojazdową, pełny system informacji pasażerskiej (LED + LCD) oraz system automatycznego zliczania pasażerów.

Dostawy planowane są w roku 2026.

Na koniec dodajmy, że Radom już dziś dysponuje flotą 25 autobusów elektrycznych (12- i 18-metrowych) – wszystkie marki Solaris. Ale to sie zmienia, bo MPK Radom realizuje właśnie odbiory kolejnych 20 elektrobusów – tym razem marki MAN – z projektu „Rozwój ekologicznego transportu publicznego w Radomiu”. Zakup ten finansowany jest w całości ze środków zewnętrznych – dotacji i pożyczki z NFOŚiGW w ramach programu „Zielony Transport Publiczny – Faza III”.

W ramach postępowania przetargowe MAN złożył korzystniejsza propozycję, a konkurencyjna oferta Solarisa okazała się droższa.

Po zakończeniu najnowszego projektu liczba elektryków wzrośnie do 55 sztuk (25 x Solaris + 20 x MAN + 10 x Solaris) plus ew. opcja. Wraz z 45 autobusami CNG udział pojazdów zero- i niskoemisyjnych w miejskim taborze będzie należał do najwyższych w Polsce. Wszystkie nowe pojazdy są niskopodłogowe, klimatyzowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Komentarze