Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZA wykonały wyrok KIO, ale tylko w MEGA zadaniu. Autobusy Solarisa zamiast Irizara

infobus
28.01.2025 19:04
0 Komentarzy

24 stycznia Miejskie Zakłady Autobusowe – zgodnie z wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej – odrzuciły ze względów proceduralnych ofertę hiszpańskiego producenta autobusów Irizar.

Natomiast stało się to tylko w jednym zadaniu – numer 2 – na zakup 50 sztuk przegubowców, gdzie hiszpańskiego producenta zastąpił Solaris. A co z zdaniem numer 1 na pojazdy solo w liczbie 30 sztuk? Czekamy. O tej sprawie już pisaliśmy w InfoBusie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kryteria ostatecznie zdecydowały o odrzuceniu oferty Irizara w zadaniu numer 2 na 50 autobusów przegubowych?
  2. Czy MZA zamierza odrzucić ofertę Irizara także w zadaniu numer 1, dotyczącego zakupu 30 autobusów solo, i czy Yutong ma szansę na wygraną?
  3. Jakie dalsze kroki planują MZA lub Irizar w kontekście potencjalnej skargi do Sądu Okręgowego w Warszawie na decyzję KIO?
MZA wykonały wyrok KIO, ale tylko w MEGA zadaniu. Autobusy Solarisa zamiast Irizara
MZA wykonały wyrok KIO, ale tylko w MEGA zadaniu. Autobusy Solarisa zamiast Irizara / fot. WTP

Trzech oferentów i dwa zadania

Przypomnijmy, o co chodziło – w listopadzie 2024 roku Miejskie Zakłady Autobusowe w obu ogłoszonych zadaniach:

  • na dostawę 50 autobusów elektrycznych klasy I kategorii MEGA;
  • na dostawę 30 autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI;

wybrały oferty od hiszpańskiej firmy Irizar jako najkorzystniejsze. Natomiast po proteście Solarisa i Busnex, KIO nakazała MZA odrzucić te propozycje, jako niezgodne z formalnymi wymogami..

Wcześniej – 22 października miejski przewoźnik otworzył oferty od firm, które chciały dostarczyć dla niego autobusy elektryczne ładowane przez wtyczkę plug-in. W zadaniu nr 1 (autobusy MAXI) oferty złożyli:

  • Solaris Bus & Coach – cena 97.785.000,00 PLN brutto/ 79.500.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 12 electric na poziomie 2.650.000,00 PLN netto,
  • Busnex Poland – cena 91.238.940,00 PLN brutto/ 74.178.000,000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Yutong U12 na poziomie 2.472.600,00 PLN netto,
  • Irizar e-mobility – cena 84.115.395,00 PLN brutto/ 68.386.500,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Irizar ie bus 12 na poziomie 2.279.550,00 PLN netto.

Z kolei w zadaniu nr 2 (MEGA) wpłynęły dwie oferty – od:

  • Solaris Bus & Coach – cena 227.550.000,00 PLN brutto/ 185.000.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 18 electric na poziomie 3.700.000,00 PLN netto,
  • Irizar e-mobility – cena 222.460.875,00 PLN brutto/ 180.862.500,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Irizar ie bus 18 na poziomie 3.617.250,00 PLN netto.

Z kolei spółka MZA poinformowała, że ma przygotowane sumy:

  • na zadanie 1 – 101.519.280,00 PLN brutto,
  • na zadanie 2 – 226.873.500,00 PLN brutto.
MZA wykonały wyrok KIO, ale tylko w MEGA zadaniu. Autobusy Solarisa zamiast Irizara
MZA wykonały wyrok KIO, ale tylko w MEGA zadaniu. Autobusy Solarisa zamiast Irizara

Z drugiego na pierwsze

W tej sytuacji najbliższej zwycięstwa był Irizar i takiego samego zdania była komisja przetargowa, jednak 23 grudnia KIO uznała część argumentów firm, które przegrały to postępowanie, czyli Busnex i Solaris. Zgodnie z decyzji Izby, MZA Warszawa ma unieważnić czynność wyboru najkorzystniejszej oferty i to w obu częściach. Ponadto, KIO nakazała miejskiemu przewoźnikowi odrzucenie oferty Irizar również w obu zadaniach i ponowną ocenę ofert, a także ponowny wybór najkorzystniejszej oferty.

24 stycznia Miejskie Zakłady Autobusowe – zgodnie z wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej – odrzuciły ze względów proceduralnych ofertę hiszpańskiego producenta autobusów, ale tylko w jednym zadaniu – na 50 elektrobusów kategorii MEGA. W miejsce Irizara został wybrany drugi kolejności Solaris i to wypełnia wyrok KIO.

Natomiast, co z zadaniem na 30 „solówek i wyborem drugiego w kolejności Yutonga? Nie wiemy. Pamiętajmy, że stronom (a więc w tym przypadku Irizarowi oraz MZA Warszawa) przysługuje prawo do wniesienia skargi do Sądu Okręgowego w Warszawie. Termin na wniesienie skargi to 14 dni od otrzymania przez strony wyroku KIO wraz z uzasadnieniem. Ewentualna decyzja o wniesieniu skargi do sądu będzie musiała zostać podjęta również z uwzględnieniem ryzyka przegrania sprawy przed sądem i w związku z tym poniesienia dodatkowych kosztów procesu.

Być może brak rozstrzygnięcia w zadaniu numer 1 wskazuje na sądową batalię. Czy tak rzeczywiście się stanie? Zobaczmy. Jedno jest pewne – decyzję MZA w tej sprawie poznamy na stronie przetargowej: https://mza.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/447971/zakup-i-dostawa-30-szt-autobusow-elektrycznych-klasy-maxi-12m-i-50-szt-autobusow-przegubowych-18m

MZA wykonały wyrok KIO, ale tylko w MEGA zadaniu. Autobusy Solarisa zamiast Irizara
MZA wykonały wyrok KIO, ale tylko w MEGA zadaniu. Autobusy Solarisa zamiast Irizara

Kolejne autobusy

Równolegle – od 22 stycznia – po Warszawie jeździ 12 nowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 – o czym pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej. Kupiły je Miejskie Zakłady Autobusowe. Miejska spółka nabyła jeszcze 18 elektrycznych autobusów marki Yutong, które już wożą warszawiaków.

Dwanaście najnowszych Solarisów jest wyposażonych w pantograf pozwalający uzupełnić energię podczas postojów na pętlach. Są niskopodłogowe, wyposażone m.in. w klimatyzację, wyznaczone miejsca dla wózków, system informacji pasażerskiej, system zliczania pasażerów przekazujący dane online, monitoring i blokady alkoholowe dla kierowców. Wyposażono je także w nowy rodzaj tapicerki wykonanej ze skóry ekologicznej.

Inną charakterystykę mają autobusy zamówione w ramach umowy w firmie Busnex – dystrybutora pojazdów chińskiej firmy Yutong. W tym przypadku pojazdy są ładowane wyłącznie poprzez kabel na terenie zajezdni. Aby móc wykonywać kursy przez cały dzień, pojazdy są wyposażone w baterie o większej pojemności. MZA czeka jeszcze na 12 elektrycznych, przegubowych Solarisów, które zamówił Zarząd Transportu Miejskiego i które przyjadą do stolicy w tym roku. Razem z nimi – w 2025 toku w stołecznej flocie będą eksplodowane 202 autobusy elektryczne.

od 22 stycznia - po Warszawie jeździ 12 nowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12
Od 22 stycznia po Warszawie jeździ 12 nowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 / fot. MZA

Komentarze