Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZA Warszawa potwierdza wyrok KIO ws. Irizara, ale czeka z wyborem Solarisa i Yutonga

infobus
23.01.2025 13:03
0 Komentarzy

Krajowa Izba Odwoławcza nakazała miejskiemu przewoźnikowi odrzucić ze względów proceduralnych oferty hiszpańskiego producenta autobusów Irizar.

Po odrzuceniu Hiszpanów, „na przetargowym placu boju” pozostaną oferty Solarisa oraz Busnex Poland z Yutongiem, i to one najprawdopodobniej zostaną wybrane w drugim podejściu jako najkorzystniejsze. O tej sprawie pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego Krajowa Izba Odwoławcza nakazała odrzucenie oferty hiszpańskiego producenta autobusów Irizar w warszawskim przetargu?
  2. Jakie marki autobusów pozostaną w rozgrywce po odrzuceniu oferty Irizara, i które z nich mają największe szanse na zwycięstwo w przetargu?
  3. Jakie są kluczowe różnice między autobusami elektrycznymi zamówionymi przez MZA w Solarisa i Yutonga, szczególnie w zakresie technologii ładowania i wyposażenia?
MZA Warszawa czeka na pisemne uzasadnienie wyroku w sprawie hiszpańskiego Irizara
MZA Warszawa czeka na pisemne uzasadnienie wyroku w sprawie hiszpańskiego Irizara

Dwa przetargi

Miejskie Zakłady Autobusowe w listopadzie 2024 r. uzyskały dofinansowanie zakupu 80 autobusów elektrycznych. Umowa z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska przewiduje wsparcie transakcji ponad 236 mln złotych.

Nowością w ogłoszonym przetargu na 50 przegubowców i 30 pojazdów o długości 12 metrów było to, że wszystkie nowe autobusy nie będą miały pantografów. Będą ładowane za pomocą wtyczek.

W listopadzie w obu ogłoszonych zadaniach MZA wybrały oferty Irizar jako najkorzystniejsze. Natomiast po proteście Solarisa i Busnex, KIO nakazała MZA odrzucić ich ofertę.

„Czekamy na pisemne uzasadnienie. Po jego uzyskaniu przystąpimy do ponownego rozpatrzenia ofert” – powiedział PAP rzecznik MZA Adam Stawicki.

MZA Warszawa czeka na pisemne uzasadnienie wyroku w sprawie hiszpańskiego Irizara
MZA Warszawa czeka na pisemne uzasadnienie wyroku w sprawie hiszpańskiego Irizara

Kto jest w kolejce?

Przypomnijmy, że 22 października miejski przewoźnik otworzył oferty od firm, które chciały dostarczyć dla niego autobusy elektryczne ładowane przez wtyczkę plug-in. W zadaniu nr 1 (autobusy MAXI) oferty złożyli:

  • Solaris Bus & Coach – cena 97.785.000,00 PLN brutto/ 79.500.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 12 electric na poziomie 2.650.000,00 PLN netto,
  • Busnex Poland – cena 91.238.940,00 PLN brutto/ 74.178.000,000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Yutong U12 na poziomie 2.472.600,00 PLN netto,
  • Irizar e-mobility – cena 84.115.395,00 PLN brutto/ 68.386.500,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Irizar ie bus 12 na poziomie 2.279.550,00 PLN netto.

Z kolei w zadaniu nr 2 (MEGA) wpłynęły dwie oferty – od:

  • Solaris Bus & Coach – cena 227.550.000,00 PLN brutto/ 185.000.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 18 electric na poziomie 3.700.000,00 PLN netto,
  • Irizar e-mobility – cena 222.460.875,00 PLN brutto/ 180.862.500,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Irizar ie bus 18 na poziomie 3.617.250,00 PLN netto.

I jeszcze budżet. MZA poinformowało, że ma przygotowane sumy: na zadanie 1 – 101.519.280,00 PLN brutto, na zadanie 2 – 226.873.500,00 PLN brutto.

23 grudnia KIO uznała część argumentów odwołujących za zasadne i wydała wyrok. Zgodnie z jego treścią, MZA Warszawa ma unieważnić czynność wyboru najkorzystniejszej oferty w obu zadaniach. Ponadto, KIO nakazała miejskiemu przewoźnikowi odrzucenie oferty Irizar również w obu zadaniach i ponowną ocenę ofert, a także ponowny wybór najkorzystniejszej oferty.

MZA Warszawa czeka na pisemne uzasadnienie wyroku w sprawie hiszpańskiego Irizara
MZA Warszawa czeka na pisemne uzasadnienie wyroku w sprawie hiszpańskiego Irizara

Co dalej?

Mimo wyroku KIO, nic nie jest jeszcze przesądzone. Stronom (a więc w tym przypadku Irizarowi oraz MZA Warszawa) przysługuje prawo do wniesienia skargi do Sądu Okręgowego w Warszawie. Termin na wniesienie skargi to 14 dni od otrzymania przez strony wyroku KIO wraz z uzasadnieniem.

W chwili obecnej trudno powiedzieć, co zrobi MZA i Irizar. Zarówno producent, jak i miejski przewoźnik muszą zapoznać się z argumentacją Izby i rozważyć argumenty „za” i „przeciw”. Ewentualna decyzja o wniesieniu skargi do sądu będzie musiała zostać podjęta również z uwzględnieniem ryzyka przegrania sprawy przed sądem i w związku z tym poniesienia dodatkowych kosztów procesu.

Jeśli jednak strony nie zdecydują się na zaskarżenie wyroku i orzeczenie KIO się uprawomocni, to naturalnym zwycięzcą w zadaniu 1 zostałby Busnex Poland, zaś w zadaniu 2 – Solaris. Decyzję MZA poznamy zapewne na stronie przetargowej: https://mza.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/447971/zakup-i-dostawa-30-szt-autobusow-elektrycznych-klasy-maxi-12m-i-50-szt-autobusow-przegubowych-18m

kolei od 22 stycznia po Warszawie jeździ 12 nowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12
kolei od 22 stycznia po Warszawie jeździ 12 nowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12

Nowa dostawa

Z kolei od 22 stycznia po Warszawie jeździ 12 nowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 – o czym pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej. Kupiły je Miejskie Zakłady Autobusowe. Miejska spółka kupiła jeszcze 18 elektrycznych autobusów marki Yutong, które już wożą warszawiaków.

Dwanaście najnowszych Solarisów jest wyposażonych w pantograf pozwalający uzupełnić energię podczas postojów na pętlach. Są niskopodłogowe, wyposażone m.in. w klimatyzację, wyznaczone miejsca dla wózków, system informacji pasażerskiej, system zliczania pasażerów przekazujący dane online, monitoring i blokady alkoholowe dla kierowców. Wyposażono je także w nowy rodzaj tapicerki wykonanej ze skóry ekologicznej.

Inną charakterystykę mają autobusy zamówione w ramach umowy w firmie Busnex – dystrybutora pojazdów chińskiej firmy Yutong. W tym przypadku pojazdy są ładowane wyłącznie poprzez kabel na terenie zajezdni. Aby móc wykonywać kursy przez cały dzień, pojazdy są wyposażone w baterie o większej pojemności.

MZA czeka jeszcze na 12 elektrycznych, przegubowych solarisów, które zamówił Zarząd Transportu Miejskiego i które przyjadą do stolicy w tym roku. Razem z nimi w stołecznej flocie będą w 2025 r. 202 elektryczne autobusy.

Komentarze