MPK Wrocław zamawia pierwsze autobusy elektryczne od Solarisa. Krok trzeci, czyli drugi
3 czerwca 2025 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu podpisało umowę na dostawę siedmiu autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric wraz z infrastrukturą ładowania.
Koszt inwestycji przekracza 20.000.000 PLN. To kontynuacja konsekwentnie realizowanej strategii miasta na rzecz zrównoważonego transportu i poprawy jakości życia mieszkańców. Przypomnijmy, że pierwotnie miał to być przetarg nr 3 na e-busy w wykonaniu stolicy MPK Wrocław, jako uzupełnieni przetargu nr 2 – na 21 elektrobusów. Niestety, ten – mimo już wyboru wykonawcy czyli także Solarisa – został unieważniony przez decyzję UZP (o czym pisaliśmy tutaj) i teraz dodatkowa ta e-siódemka wyszła na prowadzeniu.
Rozkład jazdy:
- Kto reprezentował producenta autobusów podczas podpisania umowy z MPK Wrocław?
- Jakie funkcje pełnią Witold Woźny i Przemysław Nowicki w MPK Wrocław?
- Jaką funkcję w Urzędzie Miejskim Wrocławia pełni Renata Granowska?
Elektromobilność MPK Wrocław
Zamówione pojazdy to Solarisy Urbino 12 electric wyposażone w technologię modular drive, która zapewnia lepsze osiągi, niższy poziom hałasu i większy komfort podróży. Każdy z autobusów zostanie wyposażony w baterie o pojemności ponad 350 kWh, w całości umieszczone na dachu. Ładowanie będzie możliwe zarówno przez złącze plug-in, jak i pantograf montowany na dachu.
– Nowoczesna komunikacja miejska to jeden z najważniejszych filarów zrównoważonego miasta. Dziś prezentujemy kolejny konkretny krok – 7 nowych elektrycznych autobusów Solaris Urbino 12, które wzbogacą naszą flotę – powiedziała dzisiaj w zajezdni MPK na Obornickiej Renata Granowska, wiceprezydent Wrocławia. – MPK Wrocław przeszło w ostatnich latach prawdziwą metamorfozę. Dziękuję MPK za konsekwencję w działaniu, firmie Solaris za powrót do współpracy z Wrocławiem – dodaje.
Autobusy będą w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane, z ładowarkami do urządzeń mobilnych. Solaris dostarczy też infrastrukturę ładowania – mobilne ładowarki plug-in o mocy 60 kW każda, zlokalizowane w zajezdni przy ul. Obornickiej. Pozwolą one na jednoczesne nocne ładowanie wszystkich siedmiu pojazdów.
– Jestem niezwykle dumny z faktu, że Solaris po kilku latach przerwy wraca ze swoją ofertą do Wrocławia – miasta, które uchodzi za symbol nowoczesnych rozwiązań transportowych. Jestem przekonany, że nasze bezemisyjne autobusy przyczynią się do poprawy komfortu życia mieszkańców tego wyjątkowego miasta – podkreślił Mateusz Figaszewski, reprezentujący Solaris.
Kontekst inwestycji
Wrocław intensywnie rozwija flotę zeroemisyjną. W 2023 roku wprowadzono 13 elektryków Mercedes eCitaro – dzięki programowi „Zielony Transport Publiczny” (krok numer 1. Następnie z trzeciej edycji ZTP pozyskano finansowanie na zakup 21 kolejnych e-busów (krok numer 2). Z oszczędności z tego przetargu wykonano krok numer 3, czyli właśnie realizowany zakup siedmiu autobusów, traktowany początkowo jako uzupełnienie. I krok nr 4, który jest w przygotowaniu. To przetarg na 28 nowych elektrobusów. Razem daje to pulę 69 e-busów.
– Dzisiejsza umowa z Solarisem to kolejny konkretny krok – nie deklaracja, lecz działanie. Zrównoważony rozwój to nie hasło – to codzienne decyzje, jak ta o zakupie nowoczesnych autobusów bezemisyjnych – zaznacza Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Miasto mocno stawia na współpracę z czołowymi producentami i wdrażanie najnowszych rozwiązań technologicznych. To także powrót marki Solaris po wielu latach.
-„Firma Solaris jest europejskim liderem w zakresie projektowania i produkcji autobusów elektrycznych. Cieszymy się, że pojazdy tej marki ponownie pojawią się na wrocławskich ulicach – powiedziała Renata Granowska.
Dostawa siedmiu żółto-czerwonych elektryków Solaris Urbino 12 electric wraz z infrastrukturą ładowania ma zostać zrealizowana do połowy 2026 roku – zgodnie z umową w ciągu 15 m-cy od momentu podpisania umowy, ale producent obiecał, że stanie się to szybciej.
Pokazany na dzisiejszej uroczystości model Solaris Urbino 12 electric z najnowszą technologią modular drive, czyli inaczej „bez wieży”, to egzemplarz, który będziemy mogli zobaczyć na Kongresie UITP w Hamburgu i to już za dwa tygodnie. Top of the top.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze