Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Wrocław wybiera ofertę Daimlera na dzierżawę 100 autobusów. Jutro umowa

infobus
09.12.2024 19:01
0 Komentarzy

6 grudnia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu dokonało wyboru najkorzystniejszej oferty w zadaniu nr 1 na dzierżawę 100 nowych autobusów miejskich.

Ta znacząca inwestycja ma docelowo zapełnić lukę po wycofaniu podwykonawców – Mobilis i Michalczewskiego – oraz przygotować MPK na nowelizację ustawy o elektromobilności, która od 2026 roku zabrania zakupu pojazdów z silnikami diesla przez duże miasta w Polsce, w tym Wrocław. O tym zamówieniu – i anulowaniu zadania numer 2 – informowaliśmy wcześniej w InfoBusie. Wniosek jest jeden: rynek pojazdów spalinowych nie jest już tak szeroki jak kiedyś…

Spis treści:

  1. Dlaczego MPK Wrocław zdecydowało się na dzierżawę autobusów, zamiast ich zakupu?
  2. Jakie kryteria techniczne i wyposażeniowe były brane pod uwagę przy ocenie ofert na dzierżawę autobusów?
  3. Czy planowane są dalsze przetargi lub działania związane z anulowanym zadaniem nr 2?
MPK Wrocław wybiera ofertę Daimlera na dzierżawę 100 autobusów. Jutro umowa
MPK Wrocław wybiera ofertę Daimlera na dzierżawę 100 autobusów. Jutro umowa

Terminy dostaw

Zanim przejdziemy do wybranej oferty, przypomnijmy podstawowe elementy przetargu MPK. Wrocławski przetarg został podzielony na dwa zadania:

Zadanie nr 1: obejmuje dzierżawę 100 autobusów, w tym 55 sztuk MEGA, 38 sztuk MAXI i 7 sztuk MIDI. Wszystkie pojazdy będą napędzane silnikami Diesla i objęte pełną obsługą serwisową przez okres dzierżawy wynoszący 120 miesięcy. W zadaniu nr 1 pierwsza dostawa (18 MAXI + 12 MEGA) musi nastąpić w ciągu 151 dni od podpisania umowy, a druga dostawa (7 MIDI, 20 MAXI i 43 MEGA) w ciągu 243 dni od zawarcia umowy.

Zadanie nr 2 – bez ofert i anulowanym – dotyczyło również dzierżawy 100 autobusów, w tym 42 sztuk MEGA i 58 sztuk MAXI, również z napędem Diesla i serwisem na 120 miesięcy. W zadaniu nr 2 pierwsza dostawa (1 MAXI i 1 MEGA) była planowana jest w ciągu 335 dni od podpisania umowy, a druga w ciągu 60 dni od pierwszej dostawy.

W ocenie technicznej MPK przyznawało punkty za:

  • całopojazdową kataforezę zanurzeniową w zamkniętym cyklu technologicznym – 25 pkt,
  • pojemność silnika (MEGA: 10,0–11,0 l; MAXI i MIDI: 6,5–8,0 l) – 30 pkt,
  • producent autobusu będący jednocześnie producentem silnika – 20 pkt,
  • liczbę miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi – powyżej 9 (MAXI), powyżej 14 (MEGA), powyżej 4 (MIDI) – 15 pkt,
  • system rekuperacji energii – 10 pkt.

Jak widać, MPK preferowało rozwiązania stosowane przez producentów MAN i Mercedes, zwłaszcza silniki od tego samego producenta co autobus oraz technologię KTL. Przewidywaliśmy, że obaj producenci wezmą udział w przetargu na dostawę 200 autobusów, ale ostatecznie zdecydował się na to jedynie Daimler – i to tylko w jednym zadaniu, prawdopodobnie ze względu na wymagane terminy.

MPK Wrocław wybiera ofertę Daimlera na dzierżawę 100 autobusów. Jutro umowa
MPK Wrocław wybiera ofertę Daimlera na dzierżawę 100 autobusów. Jutro umowa

Jedna oferta

Złożona 8 listopada propozycja od Daimler Polska – razem z Pekao Leasing – w zdaniu numer 1 opiewa na 410.537.093,37 PLN brutto i obejmuje autobusy Mercedes-Benz Citaro i Citaro K (premiera we Wrocławiu).

Z kolei budżet MPK Wrocław na ten cel wynosi: w zadaniu numer 1 – 383.924.956,80 PLN brutto; w zadaniu numer 2 – 332.749.827.15 PLN brutto.

Z powodu braku ofert, MPK Wrocław tego samego dnia anulowało część nr 2 (nie wiemy, czy zostanie powtórzona). Natomiast 6 grudnia zdecydowało się na wybór propozycji od Daimler Polska, stosując następujące kryteria: cena (80%) i ocena techniczna (20%). 10 grudnia ma zostać podpisana umowa w tym zakresie. W ASO Wróbel na Granicznej w samo południe.

MPK Wrocław wybiera ofertę Daimlera na dzierżawę 100 autobusów. Jutro umowa
MPK Wrocław wybiera ofertę Daimlera na dzierżawę 100 autobusów. Jutro umowa

Wrocławskie autobusy

Wszystkie autobusy muszą być nowe (wyprodukowane nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dostawą), napędzane silnikiem Diesla i spełniać normę emisji spalin Euro 6. Ponadto, pojazdy muszą mieć określone długości (MEGA: 18,00–18,75 m; MAXI: 11,5–12,5 m; MIDI: 10,5–10,7 m) oraz minimalną moc silnika (MEGA: 230 kW; MAXI i MIDI: 205 kW).

Dodatkowe wymagania techniczne obejmują: systemy bezpieczeństwa: ABS, ASR, EBS, ESP lub równoważne, system kontroli zgięcia przegubu, oświetlenie LED (światła dzienne, przeciwmgłowe, kierunkowskazy), klimatyzację całopojazdową bezemisyjną, fotele pasażerskie o budowie modułowej i stelażach ze stali nierdzewnej, oddzielone stanowisko kierowcy, szyba panoramiczna, wyświetlacze kierunkowe i wewnętrzne.

Więcej informacji i szczegółowy opis przetargu dostępne jest pod linkiem:

Komentarze