MPK Wrocław wybiera ofertę Daimlera na dzierżawę 100 autobusów. Jutro umowa
6 grudnia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu dokonało wyboru najkorzystniejszej oferty w zadaniu nr 1 na dzierżawę 100 nowych autobusów miejskich.
Ta znacząca inwestycja ma docelowo zapełnić lukę po wycofaniu podwykonawców – Mobilis i Michalczewskiego – oraz przygotować MPK na nowelizację ustawy o elektromobilności, która od 2026 roku zabrania zakupu pojazdów z silnikami diesla przez duże miasta w Polsce, w tym Wrocław. O tym zamówieniu – i anulowaniu zadania numer 2 – informowaliśmy wcześniej w InfoBusie. Wniosek jest jeden: rynek pojazdów spalinowych nie jest już tak szeroki jak kiedyś…
Spis treści:
- Dlaczego MPK Wrocław zdecydowało się na dzierżawę autobusów, zamiast ich zakupu?
- Jakie kryteria techniczne i wyposażeniowe były brane pod uwagę przy ocenie ofert na dzierżawę autobusów?
- Czy planowane są dalsze przetargi lub działania związane z anulowanym zadaniem nr 2?
Terminy dostaw
Zanim przejdziemy do wybranej oferty, przypomnijmy podstawowe elementy przetargu MPK. Wrocławski przetarg został podzielony na dwa zadania:
Zadanie nr 1: obejmuje dzierżawę 100 autobusów, w tym 55 sztuk MEGA, 38 sztuk MAXI i 7 sztuk MIDI. Wszystkie pojazdy będą napędzane silnikami Diesla i objęte pełną obsługą serwisową przez okres dzierżawy wynoszący 120 miesięcy. W zadaniu nr 1 pierwsza dostawa (18 MAXI + 12 MEGA) musi nastąpić w ciągu 151 dni od podpisania umowy, a druga dostawa (7 MIDI, 20 MAXI i 43 MEGA) w ciągu 243 dni od zawarcia umowy.
Zadanie nr 2 – bez ofert i anulowanym – dotyczyło również dzierżawy 100 autobusów, w tym 42 sztuk MEGA i 58 sztuk MAXI, również z napędem Diesla i serwisem na 120 miesięcy. W zadaniu nr 2 pierwsza dostawa (1 MAXI i 1 MEGA) była planowana jest w ciągu 335 dni od podpisania umowy, a druga w ciągu 60 dni od pierwszej dostawy.
W ocenie technicznej MPK przyznawało punkty za:
- całopojazdową kataforezę zanurzeniową w zamkniętym cyklu technologicznym – 25 pkt,
- pojemność silnika (MEGA: 10,0–11,0 l; MAXI i MIDI: 6,5–8,0 l) – 30 pkt,
- producent autobusu będący jednocześnie producentem silnika – 20 pkt,
- liczbę miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi – powyżej 9 (MAXI), powyżej 14 (MEGA), powyżej 4 (MIDI) – 15 pkt,
- system rekuperacji energii – 10 pkt.
Jak widać, MPK preferowało rozwiązania stosowane przez producentów MAN i Mercedes, zwłaszcza silniki od tego samego producenta co autobus oraz technologię KTL. Przewidywaliśmy, że obaj producenci wezmą udział w przetargu na dostawę 200 autobusów, ale ostatecznie zdecydował się na to jedynie Daimler – i to tylko w jednym zadaniu, prawdopodobnie ze względu na wymagane terminy.
Jedna oferta
Złożona 8 listopada propozycja od Daimler Polska – razem z Pekao Leasing – w zdaniu numer 1 opiewa na 410.537.093,37 PLN brutto i obejmuje autobusy Mercedes-Benz Citaro i Citaro K (premiera we Wrocławiu).
Z kolei budżet MPK Wrocław na ten cel wynosi: w zadaniu numer 1 – 383.924.956,80 PLN brutto; w zadaniu numer 2 – 332.749.827.15 PLN brutto.
Z powodu braku ofert, MPK Wrocław tego samego dnia anulowało część nr 2 (nie wiemy, czy zostanie powtórzona). Natomiast 6 grudnia zdecydowało się na wybór propozycji od Daimler Polska, stosując następujące kryteria: cena (80%) i ocena techniczna (20%). 10 grudnia ma zostać podpisana umowa w tym zakresie. W ASO Wróbel na Granicznej w samo południe.
Wrocławskie autobusy
Wszystkie autobusy muszą być nowe (wyprodukowane nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dostawą), napędzane silnikiem Diesla i spełniać normę emisji spalin Euro 6. Ponadto, pojazdy muszą mieć określone długości (MEGA: 18,00–18,75 m; MAXI: 11,5–12,5 m; MIDI: 10,5–10,7 m) oraz minimalną moc silnika (MEGA: 230 kW; MAXI i MIDI: 205 kW).
Dodatkowe wymagania techniczne obejmują: systemy bezpieczeństwa: ABS, ASR, EBS, ESP lub równoważne, system kontroli zgięcia przegubu, oświetlenie LED (światła dzienne, przeciwmgłowe, kierunkowskazy), klimatyzację całopojazdową bezemisyjną, fotele pasażerskie o budowie modułowej i stelażach ze stali nierdzewnej, oddzielone stanowisko kierowcy, szyba panoramiczna, wyświetlacze kierunkowe i wewnętrzne.
Więcej informacji i szczegółowy opis przetargu dostępne jest pod linkiem:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze