MPK Wrocław unieważnia po pół roku przetarg na 21 elektrobusów. Dlaczego?
22 grudnia 2025 roku MPK Wrocław oficjalnie unieważniło postępowanie przetargowe na dostawę 21 autobusów elektrycznych, prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego.
Decyzja zapadła tuż przed upływem terminu składania ofert, który wyznaczono na 29 grudnia 2025 r., a jej podstawą były nowe wytyczne dotyczące finansowania ze środków unijnych. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych obejmowało unieważnione postępowanie MPK Wrocław?
- Jaki program unijny i priorytet wpłynęły na decyzję o unieważnieniu przetargu?
- Które zadanie (MEGA czy MAXI) miało zostać całkowicie usunięte w planowanej modyfikacji zamówienia?
Po ponad pół roku
Postępowanie zostało wszczęte … 9 maja 2025 r., a jego przedmiotem była dostawa 21 fabrycznie nowych, całkowicie niskopodłogowych autobusów zeroemisyjnych o napędzie elektrycznym, podzielona na dwa zadania.:
- Zadanie nr 1 obejmowało dostawę autobusów przegubowych klasy MEGA,
- natomiast Zadanie nr 2 dotyczyło zakupu autobusów 12-metrowych klasy MAXI.
Zamówienie miało być współfinansowane ze środków Unii Europejskiej.
Kluczowym momentem dla dalszego losu postępowania był październik 2025 roku, kiedy Centrum Unijnych Projektów Transportowych opublikowało regulamin konkursu w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027, priorytet FENX.03 – Transport miejski. Po analizie nowych kryteriów konkursowych MPK Wrocław uznało, że pierwotna konstrukcja przetargu nie pozwala na uzyskanie maksymalnej liczby punktów, a tym samym zmniejsza szanse na dofinansowanie projektu.
Jak wynika z oficjalnego uzasadnienia, nowe wytyczne premiują m.in. lepsze skomunikowanie obszaru funkcjonalnego miasta, wykorzystanie taboru na nowej lub przebudowywanej infrastrukturze, w tym węzłach przesiadkowych, oraz obsługę węzłów o znaczeniu międzyregionalnym i międzynarodowym. W ocenie zamawiającego oznaczało to konieczność istotnej zmiany Specyfikacji Warunków Zamówienia.
Planowana modyfikacja obejmowała zmniejszenie liczby autobusów w Zadaniu nr 1, wprowadzenie prawa opcji dla autobusów MEGA oraz całkowitą rezygnację z Zadania nr 2, czyli zakupu autobusów MAXI o długości 12 metrów. Taka ingerencja w zakres zamówienia została uznana za zmianę istotną, która – zgodnie z art. 256 w zw. z art. 137 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych – wymaga unieważnienia postępowania i ogłoszenia go od nowa.
MPK Wrocław jednoznacznie wskazało, że po wszczęciu postępowania pojawiły się nowe okoliczności, niezależne od zamawiającego, które sprawiają, iż dalsze prowadzenie przetargu w pierwotnym kształcie nie odpowiada już aktualnym potrzebom spółki ani nowym zasadom finansowania unijnego. W efekcie decyzja o unieważnieniu została podjęta jeszcze przed otwarciem ofert.
Decyzja ta nie wynikała z braku zainteresowania rynku, nie była też efektem problemów formalnych po stronie potencjalnych wykonawców. Wręcz przeciwnie – jak wynika z wcześniejszych doświadczeń MPK Wrocław, postępowanie mogło przyciągnąć największych producentów elektrobusów obecnych na rynku europejskim. Kluczowym czynnikiem okazała się konieczność dostosowania zamówienia do zmienionych reguł gry po stronie funduszy UE.
Zamawiający zapowiada, że nowe postępowanie zostanie przygotowane już w zmodyfikowanej formule, lepiej odpowiadającej kryteriom programu FEnIKS i realnym potrzebom eksploatacyjnym Wrocławia. Oznacza to, że temat zakupu elektrobusów dla MPK Wrocław nie został zamknięty, a jedynie przesunięty w czasie i przeprojektowany.
Pełna dokumentacja dotycząca unieważnionego postępowania dostępna jest na platformie zamawiającego:
https://mpk-wroclaw.logintrade.net/rejestracja/ustawowe.html
Zakupowe tło
Unieważnione postępowanie było kolejnym podejściem MPK Wrocław do dużego zakupu autobusów zeroemisyjnych. Operator posiada obecnie tylko 13 elektrobusów Mercedes-Benz eCitaro G, obsługujących m.in. w pełni zelektryfikowaną linię K, a w planach ma dalszą rozbudowę floty elektrycznej. W drodze jest siedem e-busów od Solarisa i 21 szt. od Daimler Buses Polska.
Strategia miasta zakłada stopniowe wycofywanie najstarszych autobusów z napędem spalinowym i rozwój transportu publicznego opartego na napędach zeroemisyjnych, przy maksymalnym wykorzystaniu dostępnych środków unijnych. Warto tutaj dodać, że narzędzie powoli się kończą…


Komentarze