Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Wrocław testuje „wiedeńskiego” Solarisa Urbino 12 hydrogen. Tankowanie na NesoStacji

infobus
08.11.2024 10:03
0 Komentarzy

8 listopada Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu oficjalnie rozpoczęło testy autobusu wodorowego Solaris Urbino 12 hydrogen.

Na „rozgrzewkę pojazd pojawił się 7 listopada na linii 142, natomiast po świątecznym weekendzie spotkamy go na różnych trasach. O wcześniejszych testach innych modeli autobusów wodorowych, takich jak Arthur Bus i NesoBus, informowaliśmy wcześniej na łamach InfoBusa. Zupełną nowością jest tankowanie pojazdu na nowej stacji wodorowej we Wrocławiu – na ulicy Obornickiej, czyli tuż przy zajezdni MPK.

Spis treści:

  1. Jaki model autobusu wodorowego rozpoczęło testować MPK Wrocław?
  2. Jaki zasięg ma testowany autobus wodorowy Solaris Urbino 12 hydrogen na jednym tankowaniu?
  3. Gdzie będzie tankowany autobus wodorowy we Wrocławiu?
Nowy autobus na wrocławskich ulicach. MPK testuje pojazd na wodór. Tym razem to Solaris
Nowy autobus na wrocławskich ulicach. MPK testuje pojazd na wodór. Tym razem to Solaris / fot. MPK Wrocław

Oficjalny start

Podczas konferencji prasowej 8 listopada MPK Wrocław zaprezentowało kolejny zeroemisyjny pojazd w swojej flocie – Solaris Urbino 12 hydrogen. Ten zaawansowany technologicznie autobus jest w pełni przyjazny dla środowiska. Wprowadzenie tego modelu to kolejny krok firmy w stronę ekologicznego transportu, po zamówieniu na dostawę 21 elektrobusów. Wodorowy Solaris będzie tankowany na zupełnie nowej NesoStacji przy ulicy Obornickiej, co czyni Wrocław jednym z nielicznych miast w Polsce gotowych na rozwój transportu opartego na wodorze.

„Czyste powietrze, cicha i bezpieczna komunikacja to coś, na co zasługujemy wszyscy. Testowanie nowych technologii pozwala nam świadomie wybrać rozwiązania najlepiej odpowiadające potrzebom Wrocławia” – powiedział prezes MPK Wrocław, Witold Woźny. „Nasz wodorowy autobus Solaris Urbino 12 hydrogen jest jednym z innowacyjnych rozwiązań, które przybliżają nas do tej wizji.”

Nowy autobus na wrocławskich ulicach. MPK testuje pojazd na wodór. Tym razem to Solaris / fot. MPK Wrocław
Nowy autobus na wrocławskich ulicach. MPK testuje pojazd na wodór. Tym razem to Solaris / fot. MPK Wrocław

Kluczowe cechy techniczne

Solaris Urbino 12 hydrogen oferuje zasięg do 350 km na jednym tankowaniu, łącząc mobilność typową dla pojazdów spalinowych z zaletami cichych i ekologicznych autobusów elektrycznych. Dzięki zastosowaniu technologii ogniw paliwowych jedynym produktem ubocznym jego pracy jest para wodna.

„Autobus wyposażony jest w pięć kompozytowych butli na dachu, mieszczących 37,5 kg wodoru, co zapewnia długi zasięg przy zachowaniu wszystkich zalet napędu elektrycznego, takich jak niski poziom hałasu i brak emisji zanieczyszczeń” – wyjaśnia Waldemar Wlazło, Dyrektor Sprzedaży Solaris Bus & Coach.

Autobus Solaris Urbino 12 hydrogen został zaprojektowany z myślą o wygodzie pasażerów – niskopodłogowa konstrukcja i szerokie wejścia zapewniają łatwy dostęp, a 37 miejsc siedzących pozwala na komfortowe podróżowanie. Dodatkowo autobus jest wyposażony w system oparty na technologii pompy ciepła, co umożliwia efektywne ogrzewanie wnętrza zimą bez emisji CO₂.

Solaris Urbino 12 hydrogen, zaprezentowany w 2019 roku na Światowym Szczycie Transportu Publicznego UITP w Sztokholmie, zyskał uznanie wśród przewoźników w Europie. Solaris dostarczył już ponad 370 takich pojazdów do 30 miast, a kolejne 500 jest w fazie realizacji.

Nowy autobus na wrocławskich ulicach. MPK testuje pojazd na wodór. Tym razem to Solaris / fot. MPK Wrocław
Nowy autobus na wrocławskich ulicach. MPK testuje pojazd na wodór. Tym razem to Solaris / fot. MPK Wrocław

Nowa stacja tankowania

Nowy autobus będzie tankowany na NesoStacji przy ul. Obornickiej – pierwszej stacji tankowania wodoru na Dolnym Śląsku. Jest to inwestycja spółki ZE PAK Stacje H2, która realizuje projekt budowy sieci stacji wodorowych w całej Polsce, z planowanymi lokalizacjami m.in. w Rybniku, Gdańsku, Gdyni i Lublinie.

Jak zaznaczył wiceprezydent Wrocławia, Jakub Mazur, na swoim Twitterze: „Wrocław to jedno z pięciu miast w Polsce, w których powstała stacja tankowania wodoru. To realny krok w stronę budowy zeroemisyjnego transportu publicznego. Wodór jest przyszłością motoryzacji, a my we Wrocławiu na tę przyszłość jesteśmy gotowi.”

Koszt tankowania wodoru przy ul. Obornickiej nie jest jeszcze znany, jednak przykładowo w Warszawie i Rybniku kilogram wodoru kosztuje 69 zł. Autobusy testowane przez MPK Wrocław zużywają średnio 8,5 kg wodoru na 100 km, co może generować wyższe koszty operacyjne, jednak zapewnia łatwiejszą eksploatację i niższą emisję szkodliwych substancji w porównaniu z elektrobusami.

Obecnie MPK Wrocław posiada już 13 autobusów elektrycznych i planuje zakup kolejnych 21 pojazdów tego typu. Testy autobusu wodorowego Solaris Urbino 12 hydrogen są istotnym elementem strategii zwiększania liczby pojazdów zeroemisyjnych w miejskiej flocie. Dzięki nim MPK Wrocław będzie mogło lepiej ocenić potencjał integracji technologii wodorowej w lokalnym systemie transportu publicznego.

Komentarze