MPK Wrocław testuje „wiedeńskiego” Solarisa Urbino 12 hydrogen. Tankowanie na NesoStacji
8 listopada Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu oficjalnie rozpoczęło testy autobusu wodorowego Solaris Urbino 12 hydrogen.
Na „rozgrzewkę pojazd pojawił się 7 listopada na linii 142, natomiast po świątecznym weekendzie spotkamy go na różnych trasach. O wcześniejszych testach innych modeli autobusów wodorowych, takich jak Arthur Bus i NesoBus, informowaliśmy wcześniej na łamach InfoBusa. Zupełną nowością jest tankowanie pojazdu na nowej stacji wodorowej we Wrocławiu – na ulicy Obornickiej, czyli tuż przy zajezdni MPK.
Spis treści:
- Jaki model autobusu wodorowego rozpoczęło testować MPK Wrocław?
- Jaki zasięg ma testowany autobus wodorowy Solaris Urbino 12 hydrogen na jednym tankowaniu?
- Gdzie będzie tankowany autobus wodorowy we Wrocławiu?
Oficjalny start
Podczas konferencji prasowej 8 listopada MPK Wrocław zaprezentowało kolejny zeroemisyjny pojazd w swojej flocie – Solaris Urbino 12 hydrogen. Ten zaawansowany technologicznie autobus jest w pełni przyjazny dla środowiska. Wprowadzenie tego modelu to kolejny krok firmy w stronę ekologicznego transportu, po zamówieniu na dostawę 21 elektrobusów. Wodorowy Solaris będzie tankowany na zupełnie nowej NesoStacji przy ulicy Obornickiej, co czyni Wrocław jednym z nielicznych miast w Polsce gotowych na rozwój transportu opartego na wodorze.
– „Czyste powietrze, cicha i bezpieczna komunikacja to coś, na co zasługujemy wszyscy. Testowanie nowych technologii pozwala nam świadomie wybrać rozwiązania najlepiej odpowiadające potrzebom Wrocławia” – powiedział prezes MPK Wrocław, Witold Woźny. „Nasz wodorowy autobus Solaris Urbino 12 hydrogen jest jednym z innowacyjnych rozwiązań, które przybliżają nas do tej wizji.”
Kluczowe cechy techniczne
Solaris Urbino 12 hydrogen oferuje zasięg do 350 km na jednym tankowaniu, łącząc mobilność typową dla pojazdów spalinowych z zaletami cichych i ekologicznych autobusów elektrycznych. Dzięki zastosowaniu technologii ogniw paliwowych jedynym produktem ubocznym jego pracy jest para wodna.
– „Autobus wyposażony jest w pięć kompozytowych butli na dachu, mieszczących 37,5 kg wodoru, co zapewnia długi zasięg przy zachowaniu wszystkich zalet napędu elektrycznego, takich jak niski poziom hałasu i brak emisji zanieczyszczeń” – wyjaśnia Waldemar Wlazło, Dyrektor Sprzedaży Solaris Bus & Coach.
Autobus Solaris Urbino 12 hydrogen został zaprojektowany z myślą o wygodzie pasażerów – niskopodłogowa konstrukcja i szerokie wejścia zapewniają łatwy dostęp, a 37 miejsc siedzących pozwala na komfortowe podróżowanie. Dodatkowo autobus jest wyposażony w system oparty na technologii pompy ciepła, co umożliwia efektywne ogrzewanie wnętrza zimą bez emisji CO₂.
Solaris Urbino 12 hydrogen, zaprezentowany w 2019 roku na Światowym Szczycie Transportu Publicznego UITP w Sztokholmie, zyskał uznanie wśród przewoźników w Europie. Solaris dostarczył już ponad 370 takich pojazdów do 30 miast, a kolejne 500 jest w fazie realizacji.
Nowa stacja tankowania
Nowy autobus będzie tankowany na NesoStacji przy ul. Obornickiej – pierwszej stacji tankowania wodoru na Dolnym Śląsku. Jest to inwestycja spółki ZE PAK Stacje H2, która realizuje projekt budowy sieci stacji wodorowych w całej Polsce, z planowanymi lokalizacjami m.in. w Rybniku, Gdańsku, Gdyni i Lublinie.
Jak zaznaczył wiceprezydent Wrocławia, Jakub Mazur, na swoim Twitterze: „Wrocław to jedno z pięciu miast w Polsce, w których powstała stacja tankowania wodoru. To realny krok w stronę budowy zeroemisyjnego transportu publicznego. Wodór jest przyszłością motoryzacji, a my we Wrocławiu na tę przyszłość jesteśmy gotowi.”
Koszt tankowania wodoru przy ul. Obornickiej nie jest jeszcze znany, jednak przykładowo w Warszawie i Rybniku kilogram wodoru kosztuje 69 zł. Autobusy testowane przez MPK Wrocław zużywają średnio 8,5 kg wodoru na 100 km, co może generować wyższe koszty operacyjne, jednak zapewnia łatwiejszą eksploatację i niższą emisję szkodliwych substancji w porównaniu z elektrobusami.
Obecnie MPK Wrocław posiada już 13 autobusów elektrycznych i planuje zakup kolejnych 21 pojazdów tego typu. Testy autobusu wodorowego Solaris Urbino 12 hydrogen są istotnym elementem strategii zwiększania liczby pojazdów zeroemisyjnych w miejskiej flocie. Dzięki nim MPK Wrocław będzie mogło lepiej ocenić potencjał integracji technologii wodorowej w lokalnym systemie transportu publicznego.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze