MPK Wrocław jeszcze mocniej stawia na technologię SiC w 21 elektrobusach. Analiza SWZ
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu po unieważnieniu przetargu na 21 elektrobusów ogłosiło nowe postępowanie.
Dotyczy ono zakupu 9 autobusów klasy I kategorii MEGA (zadanie 1) i 12 autobusów klasy I kategorii MAXI (zadanie 2). O ogłoszeniu ponownego przetargu pisaliśmy już w InfoBusie wcześniej. W pierwszym podejściu na zakup 21 autobusów elektrycznych MPK otrzymało trzy oferty. Już wiemy, że ten wynik raczej nie jest do powtórzenia. Dlaczego? Sprawdźmy SWZ.
Rozkład jazdy:
Oto trzy pytania do tekstu:
- Ile autobusów elektrycznych MPK Wrocław planuje zakupić w nowym przetargu i jak podzielono to zamówienie?
- Jakie znaczenie w ocenie ofert ma zastosowanie technologii SiC i który producent z dotychczasowych oferentów ją stosuje?
- Jakie wymagania dotyczące systemu informacji pasażerskiej określiło MPK Wrocław dla nowych elektrobusów?
Kryteria oceny ofert
MPK w obu zadaniach będzie punktować wykonawców w siedmiu kryteriach:
- ceny – 66 pkt,
- okresu gwarancji i rękojmi na magazyny energii elektrycznej w oferowanych autobusach – gwarancja i rękojmia równa lub dłuższa niż 94 miesiące – 10 pkt,
- okresu gwarancji i rękojmi oferowanych autobusów z wyłączeniem magazynów energii elektrycznej – gwarancja i rękojmia równa lub dłuższa niż 46 miesięcy – 10 pkt,
- okresu gwarancji i rękojmi na ładowarki mobilne – gwarancja i rękojmia równa lub dłuższa niż 44 miesiące – 4 pkt,
- poszycia bocznego w panelach z podziałem poziomym i pionowym – 3 pkt,
- zastosowania technologii SiC w układzie napędowym – 3 pkt,
- skrócenia terminu dostawy – termin dostawy 44 tygodnie – 4 pkt.
Specyfikacja techniczna
Nowe autobusy dla MPK mają posiadać długość od 11,50 do 12,20 m (MAXI) oraz 18,00 do 18,75 m (MEGA) i wysokości max. 3,5 m. Autobusy powinny być całkowicie niskopodłogowe, bez stopni pośrednich na podłodze, w przejściu środkowym oraz w drzwiach. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia.
MPK dopuszcza rozwiązania w zakresie napędu poprzez zastosowanie jednego centralnego lub wielu silników elektrycznych w osi kół/w osiach z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Autobusy mają być wyposażone w funkcję odzysku energii kinetycznej podczas hamowania dla potrzeb wykorzystania do celów trakcyjnych. Z kolei magazyn energii musi być przystosowany do eksploatacji w sposób ciągły, w warunkach atmosferycznych występujących w klimacie środkowoeuropejskim. MPK chce, by magazyny energii można było ładować przez wtyczkę plug-in i przy pomocy pantografu.
W przestrzeni pasażerskiej znajdą się fotele o budowie modułowej, profilowane. Siedzenia będą atestowane z tworzywa sztucznego wyklejone wykładziną tapicerowaną z możliwością oddzielnego montażu i demontażu tapicerowanej wkładki siedziska i oparcia. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji półki na bagaż zamontowane na nadkolach. MPK wymaga, aby autobusy posiadały w pełni oddzielone od przedziału pasażerskiego stanowisko kierowcy – obejmujące pierwszą połowę pierwszych drzwi. Szyba przednia autobusu ma być panoramiczna.
Zamawiający w sposób bardzo szczegółowy określił wymagania dotyczące systemu informacji pasażerskiej. Wrocławskim standardem są wyświetlacze kierunkowe – z numerem linii w kolorze białym (wymagane tablice LED RGB) oraz kierunkiem jazdy w kolorze bursztynowym. Wewnątrz informację pasażerską zapewnią dwa wyświetlacze. Będzie to ekran podsufitowy – przejazdowy i reklamowo-informacyjny oraz ekran boczny – przejazdowy (o przekątnej minimum 37 cali).
Podsumowanie
Na początku artykułu stwierdziliśmy, że liczba trzech ofert w przetargu MPK na elektrobusy jest nie do powtórzenia. Przyczyną jest jedno z kryteriów, które pojawiło się już w ostatnim przetargu. Chodzi o technologię SiC. Wówczas różnica punktowa była niewielka – 1 pkt otrzymywał producent, który ją stosował, a 0 pkt, ten który jej nie stosował. Obecnie technologia SiC daje aż 3 pkt. Oczywistym jest, że z trójki oferentów: Solaris, Mercedes i Irizar, wspomniane rozwiązanie stosuje tylko pierwszy z wymienionych producentów. Oznacza to, że pozostali trzypunktową przewagę musieliby nadrobić w innych kryteriach, a przede wszystkim ceną. Konkurenci Solarisa będą musieli rozważyć, czy w takim układzie sił złożenie oferty ma w ogóle sens. Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 12 czerwca.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://mpk-wroclaw.logintrade.net/zapytania_email,198538,02763387de1ee221d34a99f8150516db.html
Komentarze