MPK Włocławek będzie miał pierwsze MEGA autobusy elektryczne. Od Solarisa
14 maja 2025 roku poznaliśmy oferty w przetargu na dostawę autobusów elektrycznych dla Włocławka.
MPK szukało wykonawcy łącznie 16 pojazdów klasy I, ale w podziale na dwie kategorie wagowe: MAXI i MEGA. Plus 16 ładowarek. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych klasy MAXI zamierza zakupić MPK Włocławek w ramach przetargu?
- Jaka była cena brutto oferty Solarisa na dostawę dwóch autobusów przegubowych klasy MEGA?
- Która firma złożyła najtańszą ofertę na dostawę 16 ładowarek zajezdniowych i jaka była jej wartość brutto?
Ze wsparciem ZTP 3.0
Włocławskie zamówienie dotyczyło dostawy:
- 14 szt. autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI
- dwóch przegubowych elektrobusów klasy I kategorii MEGA
- 16 ładowarek zajezdniowych.
Wszystko w ramach zadania „Rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego we Włocławku poprzez zakup zeroemisyjnego taboru wraz z niezbędną infrastrukturą”. Przetarg był współfinansowany z programu Zielony Transport Publiczny, a jego łączna wartość szacunkowa wynosiła 52.644.000 PLN brutto.
Miasto postawiło na bardzo szczegółowe wymogi techniczne – zarówno w zakresie układu napędowego, pojemności baterii, jak i systemów bezpieczeństwa i informacji pasażerskiej. W pojazdach mają znaleźć się m.in. systemy zliczania pasażerów z czujnikami podczerwieni, tablice LCD i LED, zamknięta kabina kierowcy, ładowarki USB oraz magazyny energii o dużej pojemności – minimum 440 kWh (MAXI) i 620 kWh (MEGA).
Analiza ofert
W zakresie zadania nr 1 (14 autobusów klasy MAXI) wpłynęła jedna oferta:
- Solaris Bus & Coach zaproponował 49.938.000 PLN brutto, czyli 40.600.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto za jeden autobus Solaris Urbino 12 electric na poziomie 2.900.000 PLN.
W zakresie zadania nr 2 (autobusy przegubowe MEGA) również wpłynęła jedna oferta:
- Solaris Bus & Coach zaproponował 8.855.950 PLN brutto, czyli 7.200.772 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto za jeden autobus Solaris Urbino 18 electric na poziomie 3.600.386 PLN.
W przypadku zadania nr 3 (ładowarki zajezdniowe) wpłynęło aż sześć ofert:
- Arinea sp. z o.o. – 2.117.567,61 PLN brutto,
- Zakład Automatyki i Urządzeń Pomiarowych AREX Sp. z o.o. – 2.386.200 PLN brutto
- ZPUE S.A. – 2.458.027,08 PLN brutto
- ENIKA Sp. z o.o. – 2.681.104,80 PLN brutto
- Ekoenergetyka – Polska S.A. – 2.799.229,08 PLN brutto
Analiza budżetu
Z kolei kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia wynosi dla poszczególnych zadań:
- Zadanie nr 1 – 14 autobusów MAXI – budżet: 41.328.000 PLN brutto
- Zadanie nr 2 – 2 autobusy MEGA – budżet: 8.364.000 PLN brutto
- Zadanie nr 3 – 16 ładowarek – budżet: 2.952.000 PLN brutto
W efekcie oferta Solarisa dla zadania MAXI przekracza budżet o ponad 8,6 mln PLN, co oznacza, że miasto będzie musiało podjąć „męską decyzję”: albo zwiększyć środki, albo unieważnić część postępowania. Z kolei propozycja dla autobusów MEGA mieści się w zakładanej kwocie. W trzeciej części najtańsza oferta Arinea jest o ponad 800.000 PLN niższa od budżetu, co daje spory margines na ewentualne doposażenie lub inne elementy projektu. Warto zauważyć, że oferta Ekoenergetyki jest najdroższa, co może wynikać z braku uczestnictwa zielonogórskiej firmy w kilku ostatnich postępowaniach. Czas na update.
Co dalej?
Zamawiający we Włocławku oceni oferty według następujących kryteriów:
✅ cena – 60 pkt
✅ gwarancja zasięgu – 5 pkt
✅ wymienne poszycie boczne – 2 pkt
✅ szyba czołowa 3-częściowa lub panoramiczna – 1 pkt
✅ silnik centralny – 2 pkt
✅ niskie zużycie energii – 4 pkt
✅ zawieszenie zależne ze stabilizatorem – 2 pkt
✅ klimatyzacja z funkcją pompy ciepła – 2 pkt
✅ gwarancja całości – 96 miesięcy – 9 pkt
✅ gwarancja napędu – 120 miesięcy – 4 pkt
✅ gwarancja baterii – 156 miesięcy – 9 pkt
W tej konfiguracji Solaris ma duże szanse na uzyskanie maksymalnej liczby punktów, dzięki dopracowanemu pakietowi gwarancji i technologiom stosowanym w swoich elektrobusach. Pozostaje tylko kwestia budżetu w MAXI zadaniu.
Zamówione pojazdy klasy MAXI mają mieć długość 11,5–12,5 m, zaś przegubowe – 17,5–18,75 m. W obu wariantach pojazdy muszą mieć wysokość do 3,65 m, pełny system informacji pasażerskiej i dostępność dla osób z niepełnosprawnością. Napęd oparty będzie na silnikach elektrycznych (min. 160 kW MAXI, min. 220 kW MEGA), a magazyn energii ma zapewniać przejazd co najmniej 350 km bez doładowywania. Ładowanie przewidziane jest przez złącze plug-in.
Link do przetargu: https://umwloclawek.logintrade.net/zapytania_email,194034,827798abb16c433d9723858a56d76783.html
Komentarze