Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Tarnów wybiera autobusy elektryczne od Solarisa i odrzuca ofertę Irizara

infobus
18.10.2024 18:04
0 Komentarzy

18 października Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Tarnowie dokonało wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę 17. autobusów elektrycznych i ładowarek.

O ogłoszeniu przetargu , proteście MAN i dwóch złożonych ofertach pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej. Inwestycja ta jest współfinansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z projektu w ramach programu priorytetowego: „Zielony Transport Publiczny 3.0”.

SPIS TREŚCI:

  1. Co zamierzało MPK Tarnów kupić w ramach przetargu?
  2. Kto złożył oferty i jaka była ich wartość?
  3. Dlaczego oferta Solaris została wybrana?
MPK Tarnów wybiera autobusy elektryczne od Solarisa i odrzuca ofertę Irizara
MPK Tarnów wybiera autobusy elektryczne od Solarisa i odrzuca ofertę Irizara

CO CHCIAŁO MPK?

Zanim przejdziemy do wyboru oferty przypomnijmy, że w kryteriach technicznych zamawiający wyodrębnił aż 15 rozwiązań za które przyznał następującą liczbę punktów:

  • nadwozie wykonane ze stali odpornej na korozję wg normy PN-EN 1008-1 lub normy równoważnej – 6 pkt,
  • silnik elektryczny centralny o mocy 160 kW – 4 pkt,
  • zużycie energii według testu SORT-2 – 0,7 kWh/km – 0,8 kWh/km – 2 pkt
  • oś przednia – zawieszenie niezależne ze stabilizatorem – 3 pkt,
  • szyba przednia dzielona w pionie na lewą i prawą – 2 pkt,
  • szyba tablicy kierunkowej oddzielona od szyby czołowej w poziomie 3 pkt,
  • poszycie boczne zewnętrzne dzielone w pionie w całym pasie podokiennym – 3 pkt,
  • siedzenia dostępne z poziomu niskiej podłogi – więcej niż 8 – 1 pkt,
  • uruchamianie autobusu za pomocą kluczyka – 1 pkt,
  • odzysk energii uruchamiany po naciśnięciu pedału hamulca – 1 pkt,
  • asystent ruszania na wzniesieniu (pojazd się nie cofa) – 1 pkt,
  • autobus spełnia warunki Regulaminu EKG ONZ nr 29 – 1 pkt,
  • autobus spełnia warunki Regulaminu EKG ONZ nr 93 – 2 pkt,
  • autobus spełnia warunki Regulaminu EKG ONZ nr 66 – 2 pkt,
  • zderzak przedni podzielony na 3 elementy – 3 pkt.
MPK Tarnów wybiera autobusy elektryczne od Solarisa i odrzuca ofertę Irizara
MPK Tarnów wybiera autobusy elektryczne od Solarisa i odrzuca ofertę Irizara

DWIE OFERTY

Ostatecznie 9 sierpnia swoje propozycje w Tarnowie położyły dwie firmy

  • Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. na sumę 52.065.900,00 PLN brutto / 42.330.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Urbino 12 electric na poziomie 2.490.000 PLN netto;
  • Irizar e-mobility S.L.na sumę 64.824.933,50 PLN brutto / 52.703.197 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Irizar ie bus 12 na poziomie 3.100.188 PLN netto.

Z kolei tarnowski budżet na ten cel wynosi 63.652.500 PLN brutto.

18 października zamawiający wybrał za najkorzystniejszą ofertę propozycję od Solaris i jednocześnie – nie podając powodu z jakiego powodu – odrzucił ofertę Irizara. Czyli mamy kolejne pewne zwycięstwo wielkopolskiego producenta, który zgarnął 100 pkt po ocenie na podstawie trzech kryteriów:

  • cena (60%),
  • parametry techniczne (35%),
  • gwarancja (5%).

ELEKTRYKI DLA MPK TARNÓW

Elektrobusy dla Tarnowa mają mieć długość od 11,8 do 12,5 m, a ich wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. Będą to pojazdy całkowicie niskopodłogowe na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących bez stopni poprzecznych w podłodze, przejściu środkowym, bez stopni w drzwiach. Podłoga będzie pokryta wykładziną antypoślizgową. Elektryki powinny przewieźć minimum 70 pasażerów, w tym co najmniej 25 na miejscach siedzących. Pojazdy będą zasilane jednym silnikiem elektrycznym centralnym o mocy ciągłej nie mniejszej niż 160 kW lub dwoma silnikami elektrycznymi w osi napędowej o mocy sumarycznej nie mniejszej niż 160 kW. Zastosowany napęd elektryczny musi posiadać funkcję odzysku energii elektrycznej dla potrzeb ładowania magazynu energii autobusu. Magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego, może być wyposażony w baterie wykonane w dowolnej technologii. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 400 kWh, jednakże energia dostępna dla użytkownika, nie może być mniejsza niż 340 kWh. Energia zmagazynowana w magazynie energii pozwalająca na wykonanie na jednym pełnym ładowaniu trasy o długości minimum 200 km zarówno w warunkach letnich, jak i zimowych przy maksymalnym wykorzystaniu urządzeń klimatyzacyjnych lub urządzeń grzewczych przy pełnym obciążeniu. Ładowanie magazynu energii odbywać się będzie w systemie plug-in za pomocą stacjonarnej ładowarki.

Miejsce pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego z wydzielonym wejściem dla kierowcy przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie oraz z wejściem przez drzwi wewnętrzne z przestrzeni pasażerskiej. Wyposażona będzie w okienko do sprzedaży biletów z zamknięciem z półką po stronie kierowcy oraz kasetką na bilon i bilety. Znajdzie się tam także radioodtwarzacz oraz gniazdo do ładowania typu zapalniczka 12V i gniazdo typu USB 5V typu A do ładowania telefonu komórkowego.

W przestrzeni pasażerskiej znajdą się fotele o ergonomicznym kształcie. Przednia krawędź wkładki tapicerskiej siedziska powinna być łagodnie zaokrąglona i płynnie przechodzić w przednią krawędź siedziska. Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia mają być wyposażone w gąbkę zmiękczającą pod tapicerką.

System informacji pasażerskiej to tablice zewnętrzne w kolorze diod – białym. Oprócz tego, wewnątrz zamontowany zostanie wyświetlacz TFT LCD, o przekątnej 22 cale. Na koniec podajemy link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/941510

Komentarze