MPK Tarnów dodaje do swoich preferencji również elektrobusy z KTL. Analiza SWZ
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Tarnowie kupuje kolejne autobusy elektryczne, dzięki oszczędnościom z poprzedniego zamówienia.
Tym razem zamówienie obejmuje trzy pojazdy klasy I kategorii MAXI. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z projektu w ramach programu priorytetowego: „Zielony Transport Publiczny 3.0”. O ogłoszeniu przetargu na te elektrobusy pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Zwycięzcą ostatniego przetargu został Solaris. A jak będzie tym razem? Sprawdźmy SWZ.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych klasy MAXI chce kupić MPK Tarnów w ramach nowego przetargu?
- Jakie są trzy kryteria oceny ofert w przetargu na elektrobusy dla MPK Tarnów?
- Jaką minimalną pojemność energii dostępnej dla użytkownika musi mieć magazyn energii w oferowanych pojazdach?
Kryteria oceny ofert
MPK będzie oceniać wykonawców w trzech kryteriach: ceny (60%), parametrach technicznych (35%), gwarancji (5%). W kryteriach technicznych, tak jak poprzednio, zamawiający wyodrębnił 15 rozwiązań za które przyzna najwięcej punktów:
- nadwozie wykonane ze stali odpornej na korozję wg normy PN-EN 1008-1 lub normy równoważnej lub nadwozie wykonane ze stali o podwyższonej jakości zabezpieczonej antykorozyjnie metodą kataforezy KTL – 6 pkt,
- silnik elektryczny centralny o mocy 160 kW – 4 pkt,
- zużycie energii według testu SORT-2 – 0,7 kWh/km – 0,8 kWh/km – 2 pkt,
- oś przednia – zawieszenie niezależne ze stabilizatorem lub zawieszenie niezależne bez stabilizatora – 3 pkt,
- szyba przednia dzielona w pionie na lewą i prawą – 2 pkt,
- szyba tablicy kierunkowej oddzielona od szyby czołowej w poziomie 3 pkt,
- poszycie boczne zewnętrzne dzielone w pionie w całym pasie podokiennym – 3 pkt,
- siedzenia dostępne z poziomu niskiej podłogi – więcej niż 8 – 1 pkt,
- uruchamianie autobusu za pomocą kluczyka – 1 pkt,
- odzysk energii uruchamiany po naciśnięciu pedału hamulca – 1 pkt,
- asystent ruszania na wzniesieniu (pojazd się nie cofa) – 1 pkt,
- autobus spełnia warunki Regulaminu EKG ONZ nr 29 – 1 pkt,
- autobus spełnia warunki Regulaminu EKG ONZ nr 93 – 2 pkt,
- autobus spełnia warunki Regulaminu EKG ONZ nr 66 – 2 pkt,
- zderzak przedni podzielony na 3 elementy – 3 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy elektryczne dla Tarnowa mają mieć długość od 11,8 do 12,5 m, a ich wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. Będą to pojazdy całkowicie niskopodłogowe na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących bez stopni poprzecznych w podłodze, przejściu środkowym, bez stopni w drzwiach. Podłoga będzie pokryta wykładziną antypoślizgową. Elektryki powinny przewieźć minimum 70 pasażerów, w tym co najmniej 25 na miejscach siedzących.
Pojazdy będą zasilane jednym silnikiem elektrycznym centralnym o mocy ciągłej nie mniejszej niż 160 kW lub dwoma silnikami elektrycznymi w osi napędowej o mocy sumarycznej nie mniejszej niż 160 kW. Zastosowany napęd elektryczny musi posiadać funkcję odzysku energii elektrycznej dla potrzeb ładowania magazynu energii autobusu. Magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego, może być wyposażony w baterie wykonane w dowolnej technologii. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 400 kWh, jednakże energia dostępna dla użytkownika, nie może być mniejsza niż 340 kWh. Energia zmagazynowana w magazynie energii pozwalająca na wykonanie na jednym pełnym ładowaniu trasy o długości minimum 200 km zarówno w warunkach letnich, jak i zimowych przy maksymalnym wykorzystaniu urządzeń klimatyzacyjnych lub urządzeń grzewczych przy pełnym obciążeniu. Ładowanie magazynu energii odbywać się będzie w systemie plug-in za pomocą stacjonarnej ładowarki.
Miejsce pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego z wydzielonym wejściem dla kierowcy przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie oraz z wejściem przez drzwi wewnętrzne z przestrzeni pasażerskiej. Wyposażona będzie w okienko do sprzedaży biletów z zamknięciem z półką po stronie kierowcy oraz kasetką na bilon i bilety. Znajdzie się tam także radioodtwarzacz oraz gniazdo do ładowania typu zapalniczka 12V i gniazdo typu USB 5V typu A do ładowania telefonu komórkowego. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się fotele o ergonomicznym kształcie. Przednia krawędź wkładki tapicerskiej siedziska powinna być łagodnie zaokrąglona i płynnie przechodzić w przednią krawędź siedziska. Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia mają być wyposażone w gąbkę zmiękczającą pod tapicerką.
System informacji pasażerskiej to tablice zewnętrzne w kolorze diod – białym. Oprócz tego, wewnątrz zamontowany zostanie wyświetlacz TFT LCD, o przekątnej 22 cale, a także tablica z diodami w kolorze czerwonym.
Podsumowanie
W ostatnim przetargu MPK Tarnów, zapisy SWZ zaskarżyła do KIO firma MAN. Ostatecznie MAN jednak nie złożył oferty. Tym razem, zamawiający zrobił niewielki ukłon w stronę producenta z logo lwa. W kryteriach oceny ofert MPK premiuje tak samo autobusy z nadwoziem ze stali niedrzewnej, jak i KTL. Mimo tego, Solaris w dalszym ciągu zyskuje przewagę w technice nad konkurencją, ale już mniejszą. W tej sytuacji obecność MAN na otwarciu ofert pozostaje zagadką. Nie zapominamy oczywiście o Irizarze, który z pewnością nie odpuści tego zamówienia. Otwarcie ofert odbędzie się 7 lipca. Na koniec podajemy link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1121074
Komentarze