MPK Rzeszów po raz drugi zamawia H2 do autobusów wodorowych. W wersji mobilnej
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Rzeszów ogłosiło 13 października 2025 roku przetarg na dostawę i dystrybucję paliwa wodorowego do zasilania nowej floty autobusów wodorowych.
To powtórzone zamówienie (po wycofaniu się firmy Polenergia) ma kluczowe znaczenie dla rozwoju ekologicznego transportu publicznego w stolicy Podkarpacia. O pierwszym podejściu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Tym samym MPK Rzeszów chce zapewnić ciągłość zasilania floty autobusów wodorowych od pierwszego dnia ich eksploatacji.
Rozkład jazdy:
- Jaką ilość wodoru MPK Rzeszów planuje zakupić w ramach ogłoszonego przetargu?
- W jakim terminie ma obowiązywać umowa na dostawę i dystrybucję paliwa wodorowego?
- Z jakiego źródła pochodzi dofinansowanie na zakup 20 autobusów wodorowych NesoBus dla Rzeszowa?
Wodór dla rzeszowskich autobusów
Rzeszowskie zamówienie dotyczy dostaw i dystrybucji paliwa wodorowego w ilości szacunkowej 113 000 kg, przeznaczonego do zasilania autobusów MPK Rzeszów. Dystrybucja odbywać się będzie za pomocą kontenerowej, mobilnej stacji tankowania, zlokalizowanej na terenie zajezdni przy ul. Lubelskiej 54 w Rzeszowie. To rozwiązanie tymczasowe – do momentu uruchomienia w mieście docelowej stacji tankowania wodoru.
Przetarg prowadzony jest w trybie nieograniczonym, na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych (PZP). Umowa z wybranym wykonawcą ma obowiązywać przez 17 miesięcy – od 1 sierpnia 2026 roku do 31 grudnia 2027 roku. MPK przewidziało również prawo opcji – możliwość zwiększenia dostaw o kolejne 117 000 kg wodoru i przedłużenia umowy o maksymalnie 18 miesięcy.
Paliwo wodorowe musi spełniać standardy tzw. wodoru niskoemisyjnego – wytwarzanego z paliw kopalnych z wychwytywaniem CO₂ lub poprzez elektrolizę, z ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 73,4% w całym cyklu życia paliwa. Dystrybucja wodoru do autobusów będzie realizowana 7 dni w tygodniu, przez całą dobę.
MPK wymaga, aby każdy autobus mógł zostać zatankowany w czasie maksymalnie 40 minut, a system dystrybucyjny był w stanie obsłużyć 20 pojazdów w ciągu 15 godzin – między godz. 14:00 a 5:00 następnego dnia. Stacja ma być w pełni zautomatyzowana i wyposażona w system ewidencji tankowań, który umożliwi eksport danych oraz generowanie raportów dziennych.
Plus serwis
Zamówienie obejmuje także pełne utrzymanie i serwis urządzeń przez cały okres obowiązywania umowy, w tym legalizację odmierzaczy przepływu paliwa oraz utrzymanie zbiorników w pełnej sprawności technicznej. Wszystkie pozwolenia i decyzje administracyjne związane z posadowieniem i eksploatacją stacji mobilnej spoczywają po stronie wykonawcy.
Zamawiający wymaga od oferentów udokumentowania doświadczenia w dostawach i dystrybucji wodoru w ilości co najmniej 50 000 kg w okresie ostatnich trzech lat. Nie dopuszcza się składania ofert częściowych.
Na oferty zamawiający czeka do 10 listopada 2025 roku, do godziny 10:00, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ Cena – 100%
Postępowanie nie jest prowadzone w reżimie dyrektywy 2014/25/UE, ponieważ nie dotyczy sektorów użyteczności publicznej w rozumieniu tej dyrektywy.
Wadium ustalono na poziomie 100 000 zł, natomiast zabezpieczenie należytego wykonania umowy wyniesie 2% wartości brutto oferty. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-4ef98a32-4d5b-4129-a42c-ce8b749c2d4c
Zakupowe tło
Rzeszów konsekwentnie realizuje strategię zielonego transportu publicznego. Latem 2025 roku miasto podpisało umowę z firmą PAK – PCE Polski Autobus Wodorowy na dostawę 20 nowych autobusów wodorowych marki NesoBus o łącznej wartości 82,5 mln zł, z czego 67 mln zł pochodzi z dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy.
Pierwsze pojazdy mają dotrzeć do Rzeszowa w połowie 2026 roku. Każdy z nich będzie napędzany energią elektryczną produkowaną z wodoru w ogniwach paliwowych i będzie mógł przejechać nawet 500 km na jednym tankowaniu, bez emisji spalin.
Docelowo miasto planuje budowę stacjonarnej stacji tankowania wodoru we współpracy z branżowymi partnerami – m.in. z Grupą ZE PAK czy Orlenem. Jednak do czasu jej uruchomienia paliwo dla wodorowych autobusów będzie dostarczane właśnie za pomocą mobilnej infrastruktury, której dotyczy obecny przetarg.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze