Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Radom też woli autobusy z szybą przednią dzieloną w pionie. Analiza SWZ

infobus
06.06.2025 11:01
0 Komentarzy

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu będzie miało 20 nowych autobusów zasilanych na CNG. Będą to pojazdy klasy I kategorii MAXI.

Zamówienie jest dofinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). O ogłoszeniu przetargu na nowe gazowce pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Jaką specyfikację techniczną autobusów premiuje tym razem zamawiający? Odpowiedź poniżej.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych autobusów CNG planuje kupić MPK Radom i z jakiego funduszu pochodzi dofinansowanie?
  2. Jakie cztery kryteria techniczne będą premiowane w przetargu na autobusy dla MPK Radom?
  3. Jakie elementy wyposażenia pasażerskiego przewidziano wewnątrz nowych autobusów?
MPK Radom też woli autobusy z szybą przednią dzieloną w pionie. Analiza SWZ
MPK Radom też woli autobusy z szybą przednią dzieloną w pionie. Analiza SWZ / fot. UM Radom

Ocena producentów

Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (80%), kryteriów technicznych (20%).

Przechodzimy do parametrów technicznych, gdzie MPK Radom przyzna najwięcej punktów za:

  • materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia, kratownicy, ramy, podwozia – profile ze stali odpornej na korozje, profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej, nierdzewnej, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego oraz blachy ze stali odpornej na korozję, blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej, nierdzewnej, aluminium, tworzywa sztuczne wzmacniane włóknem szklanym nie wymagającego dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 5 pkt,
  • 3-częściowa szyba czołowa, składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej i części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu  – 5 pkt,
  • spełnienie wymogów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego (Regulamin nr 29-01 EKG ONZ) oraz spełnienie wymogów homologacji pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (Regulamin nr 66-01 EKG ONZ) – 4 pkt,
  • gwarancja całopojazdowa dłuższa niż 60 miesięcy – 6 pkt.
MPK Radom też woli autobusy z szybą przednią dzieloną w pionie. Analiza SWZ
MPK Radom też woli autobusy z szybą przednią dzieloną w pionie. Analiza SWZ / fot. UM Radom

Specyfikacja techniczna

Gazowce dla MPK Radom mają mieć długość od 11,8 do 12 m i wysokość do 3,45 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2 o szerokości minimum 1.200 mm. Progi wejściowe będą podświetlane listwą LED.

Autobusy będą napędzane silnikiem zasilanym sprężonym gazem ziemnym CNG, spełniającym wymagania normy Euro 6. Jego moc nie może być niższa niż 200 kW. Autobusy będą wyposażone w zbiorniki kompozytowe CNG zamontowane na dachu pojazdu, o pojemności zapewniającej przebieg min. 400 km w cyklu miejskim.

W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia o ergonomicznym kształcie, wandaloodporne, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti”. Materiały tapicerskie powinny cechować się dużą odpornością na zużycie (wycieranie, zabrudzenie) oraz podwyższoną odpornością na akty wandalizmu (rozerwanie, rozcięcie, podpalenie). Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia powinny być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Do dyspozycji pasażerów będą porty USB. Autobusy mają posiadać częściowo oddzielone od przedziału pasażerskiego stanowisko kierowcy. Oddzielenie od przedziału ma być przeszklone z wysokimi szybami zabudowy kabiny kierowcy. W kabinie mają być zamykane drzwi do przedziału pasażerskiego, okienko do sprzedaży biletów oraz otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem.

Z kolei tablice informacyjne zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody koloru białego. Wewnątrz pojazdów pojawią się po dwie tablice informacyjne w formie ekranu TFT LCD o przekątnej ekranu minimum 22 cale. Autobusy będą wyposażone w system zliczania pasażerów.

Istotne kryterium

MPK Radom wyodrębniło tylko cztery kryteria techniczne,  z czego jedno istotne, mogą mieć wpływ na liczbę złożonych ofert. Mowa o premii 5 pkt za podział szyby przedniej na trzy części. Takie rozwiązanie w autobusach CNG stosuje tylko Solaris. Wprawdzie pozostali mogą złożyć ofertę, jednak musieliby nadrobić stratę techniczną poprzez niższą cenę. Takie kryterium może dać efekt w postaci jednej oferty. Jak będzie? Dowiemy się w dniu 18 czerwca.

Na koniec podajemy link do przetargu MPK Radom: https://mpk-radom.ezamawiajacy.pl/pn/mpk-radom/demand/notice/public/167044/details

Komentarze