MPK Poznań ponownie sprawdza MINI diesle. Dwie oferty w przetargu na 5+10 autobusów
20 listopada 2025 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu otworzyło oferty w przetargu na dostawę minibusów klasy MINI o napędzie konwencjonalnym z prawem opcji.
Postępowanie prowadzone jest jako drugie podejście do zakupu pojazdów po wcześniejszym unieważnieniu. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Dodajmy, że aktualnie w MPK Poznań operuje pięć minibusów Mercus (na bazie Mercedes-Benz Sprinter) zakupionych w 2022 roku.
Rozkład jazdy:
- Ile ofert złożono w tym postępowaniu na minibusy dla MPK Poznań?
- Która firma zaproponowała niższą cenę w zamówieniu podstawowym – Ecovia czy Mercus PSQ?
- Jaką moc minimalną musi mieć silnik minibusów wymaganych przez MPK Poznań?
Pięć plus dziesięć
Zamawiający, czyli MPK Poznań, przewiduje zakup pojazdów klasy I kategorii MINI o długości od 7,5 do 8,0 m, przeznaczonych głównie do obsługi linii o mniejszym potoku pasażerskim, w lokalnych strefach miasta lub w obszarach wymagających mniejszych pojazdów. Przewoźnik oczekuje minibusów z dwoma parami drzwi w układzie 1–2 lub 2–2.
Silniki muszą spełniać normę Euro 6, generować co najmniej 120 kW mocy i obsługiwać układ pozwalający na przebieg 400 km na jednym tankowaniu, przy zbiorniku paliwa o pojemności minimum 70 litrów. Kabina kierowcy ma być pełna, zamknięta, z wejściem przez oszklone drzwi wewnętrzne. Siedzenia przewidziano w wersji turystycznej, z oparciem uchylnym, podłokietnikiem, podnóżkiem i trzypunktowym pasem bezpieczeństwa. Tablice kierunkowe muszą wykorzystywać białe diody LED, a w środku musi się znaleźć podsufitowa tablica LED oraz ekran LCD typu „termometr” o przekątnej minimum 38 cali.
Wszystkie pojazdy mają być w pełni zgodne z systemem PEKA-ITS. Poznańskie postępowanie dotyczy zakupu 5 mini autobusów spalinowych w zamówieniu podstawowym z możliwością rozszerzenia go o 10 kolejnych pojazdów w ramach prawa opcji. Dostawa przewidziana jest zgodnie z harmonogramem zapisanym w SWZ po podpisaniu umowy z wybranym wykonawcą.
Dwie oferty
W postępowaniu wpłynęły dwie oferty: od Ecovia (która jest kolejną – obok Creobus – spółką córką MMI) oraz MERCUS PSQ.
- Oferta 1 – Ecovia Sp. z o.o. (Redzikowo). Cena brutto za zamówienie podstawowe: 5.522.700 PLN, co odpowiada 4.490.000 PLN netto przy stawce VAT 23% i daje jednakową ceną 898.000 PLN netto za model Iveco-MMI Urby. Wariant z pełną opcją (15 autobusów): 17.490.600 PLN brutto, czyli 14.220.000 PLN netto. Cena jednostkowa netto za jeden minibus przy pełnej opcji wynosi: 948.000 PLN.
- Oferta 2 – MERCUS PSQ Sp. z o.o. (Warszawa). Cena brutto za zamówienie podstawowe: 5.129.100 PLN
- co odpowiada 4.170.000 PLN netto i daje jednakową ceną 834.000 PLN netto za model Mercedes-Benz-Mercus Sprinter City. Wariant z pełną opcją (15 autobusów): 14.526.300 PLN brutto, czyli 11.810.000 PLN netto. Cena jednostkowa netto za jeden minibus przy pełnej opcji wynosi: 787.333 PLN.
Zamawiający poinformował, że kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 5.535.000 PLN brutto. Oznacza to, że obie oferty mieszczą się w limicie finansowym MPK Poznań. Oferta MERCUS PSQ jest tańsza o 405.000 PLN brutto od propozycji Ecovia, co już na wstępie daje jej przewagę w kryterium ceny, które stanowi aż 70% oceny.
W porównaniu między sobą MERCUS PSQ przedstawia nie tylko niższą cenę całościową, ale również wyraźnie niższy koszt jednostkowy pojazdu w przypadku prawa opcji: około 787 tys. PLN netto wobec 948 tys. PLN netto oferowanych przez Ecovia. Przewaga cenowa MERCUS PSQ wynosi więc ponad 160 tys. PLN netto na jednym autobusie.
Ze względu na brak szczegółowych danych dotyczących parametrów technicznych oferowanych pojazdów, w symulacji można przyjąć, że w kryterium ceny – stanowiącym 70% – MERCUS PSQ zdobywa maksymalną liczbę punktów. Jeśli założymy remis w pozostałych kryteriach (technika, gwarancja, gotowość), wynik wygląda następująco: MERCUS PSQ – 100% punktów za cenę → 70 pkt + pozostałe kryteria; Ecovia – około 65 punktów za cenę → + pozostałe kryteria. O ile Ecovia nie zaoferuje znacząco lepszych parametrów technicznych, realnym liderem po otwarciu ofert pozostaje MERCUS PSQ.
Co dalej?
Teraz wykonawcy muszą poczekać na ocenę formalną i techniczną. O wyborze zdecydują kryteria przetargowe, wskazane w SWZ:
- ✅ cena – 70%
- ✅ właściwości techniczno-eksploatacyjne – 20%
- ✅ warunki gwarancji – 6%
- ✅ gotowość techniczna – 4%
Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://mpkpoznan-pzp.logintrade.net/zapytania_email,213261,9de715b170e1ad9191b65a694e00bef3.html





Komentarze