Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Lublin wybiera Solarisa. Bozankaya za burtą. Kontrakt za 68 mln zł zostaje w Polsce

infobus
01.10.2025 17:03
0 Komentarzy

1 października 2025 r. MPK Lublin ogłosiło wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę 20 trolejbusów jednoczłonowych z autonomicznym źródłem napędu.

Zwycięzcą została firma Solaris Bus & Coach, która pokonała tureckiego konkurenta. Tym samym Lublin nie poszedł drogą czeskiej Pragi czy Rumunii, gdzie te pojazdy sprzedają się w liczbie kilkudziesięciu sztuk. Podobny zresztą manewr ostatnio wybrał Hradec Kralove, który ostatecznie postawił na Skodę. O lubelskim zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile trolejbusów zamówiło MPK Lublin w najnowszym przetargu?
  2. Która firma została wybrana do realizacji zamówienia?
  3. W którym roku przewidziana jest dostawa nowych pojazdów?
Lublin/ Miejski przewoźnik rozstrzygnął przetarg na zakup 20 trolejbusów
Lublin/ Miejski przewoźnik rozstrzygnął przetarg na zakup 20 trolejbusów

Trolejbusowa dwudziestka

Postępowanie dotyczyło zakupu 20 nowoczesnych trolejbusów o długości 12 metrów, które mają być przystosowane zarówno do zasilania z sieci trakcyjnej, jak i do jazdy autonomicznej dzięki bateriom LTO. Zamówienie, realizowane przez MPK Lublin, wpisuje się w szerszą strategię dekarbonizacji floty miejskiego transportu i jest współfinansowane z programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021–2027.

Zamawiający wskazał, że pojazdy mają mieć długość od 11,5 do 12,5 metra, z niską podłogą na całej długości, miejscem dla co najmniej 80 pasażerów (w tym 29 siedzących) i pełnym wyposażeniem przystosowanym do obsługi linii miejskich. Tabor ma być wyposażony w silnik asynchroniczny o mocy min. 170 kW, baterie trakcyjne LTO o pojemności min. 60 kWh, automatyczne odbieraki, klimatyzację, tablice LED, monitory LCD, porty USB, a także kabiny kierowcy z ograniczoną wymianą powietrza.

Autonomiczny napęd bateryjny ma zapewnić możliwość jazdy poza siecią trakcyjną, co daje elastyczność w planowaniu tras.

Lublin/ Miejski przewoźnik rozstrzygnął przetarg na zakup 20 trolejbusów
Lublin/ Miejski przewoźnik rozstrzygnął przetarg na zakup 20 trolejbusów

Analiza ofert i budżetu

W postępowaniu wpłynęły dwie oferty. Najtańszą i jedyną ocenioną pozytywnie była propozycja od Solaris Bus & Coach, która zaproponowała realizację zamówienia za 68.830.800 PLN brutto / 55.960.000 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za Trollino 12 na poziomie – 2.798.000 PLN netto.

Z kolei konkurencyjna oferta od Bozankaya Rayli Sistemler A.S. wyniosła 81.561.300 PLN brutto / 66.300.000 PLN netto,
czyli 3.315.000 PLN netto za model SNG 12T. Jednak wykonawca z Turcji nie otrzymał żadnych punktów w ocenie ofert, co oznacza, że jego propozycja została uznana za niespełniającą wymagań formalnych lub technicznych.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 68.880.000 PLN brutto, co oznacza, że oferta Solarisa jako jedyna zmieściła się w budżecie zamawiającego. Tym samym firma otrzymała 71 punktów i był jedynym oferentem, który uzyskał ocenę w przetargu. Decyzja została podjęta na podstawie kryteriów:

✅ cena – 65%
✅ gwarancja całopojazdowa – 15%
✅ gwarancja na baterie trakcyjne – 5%
✅ warunki techniczne – 15%.

Dostawa przewidziana jest na 2026 rok, a pojazdy mają wzmocnić flotę trolejbusową Lublina, która już dziś należy do największych w Polsce. Teraz czekamy na formalne podpisanie umowy z MPK Lublin. Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-5c5384f2-56c4-4b60-8933-c206f3986101

Bozankaya w Pradze na testach homologacyjnych / fot. DPP Praga
Bozankaya w Pradze na testach homologacyjnych / fot. DPP Praga

Taborowe tło

O rozstrzygnięciu lubelskiego przetargu poinformowała w środę także rzecznik MPK Lublin Weronika Opasiak.

„Wykonawca spełnia wszystkie warunki udziału w postępowaniu, a jego oferta nie podlega odrzuceniu i jest najkorzystniejsza pod względem przyjętych w specyfikacji warunków zamówienia kryteriów oceny ofert” – podała rzecznik.

Dodajmy, że w czerwcu br. miejski przewoźnik podpisał umowę na dostawę 20 autobusów hybrydowych marki Solaris za 72,5 mln zł. W kwietniu br. natomiast zawarło z firmą Artur Bus kontrakt na zakup 20 nowych autobusów wodorowych za blisko 64 mln zł. Tabor MPK liczy ok. 250 autobusów i 100 trolejbusów.

Komentarze