MPK Lublin wybiera Solarisa. Bozankaya za burtą. Kontrakt za 68 mln zł zostaje w Polsce
1 października 2025 r. MPK Lublin ogłosiło wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę 20 trolejbusów jednoczłonowych z autonomicznym źródłem napędu.
Zwycięzcą została firma Solaris Bus & Coach, która pokonała tureckiego konkurenta. Tym samym Lublin nie poszedł drogą czeskiej Pragi czy Rumunii, gdzie te pojazdy sprzedają się w liczbie kilkudziesięciu sztuk. Podobny zresztą manewr ostatnio wybrał Hradec Kralove, który ostatecznie postawił na Skodę. O lubelskim zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile trolejbusów zamówiło MPK Lublin w najnowszym przetargu?
- Która firma została wybrana do realizacji zamówienia?
- W którym roku przewidziana jest dostawa nowych pojazdów?
Trolejbusowa dwudziestka
Postępowanie dotyczyło zakupu 20 nowoczesnych trolejbusów o długości 12 metrów, które mają być przystosowane zarówno do zasilania z sieci trakcyjnej, jak i do jazdy autonomicznej dzięki bateriom LTO. Zamówienie, realizowane przez MPK Lublin, wpisuje się w szerszą strategię dekarbonizacji floty miejskiego transportu i jest współfinansowane z programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021–2027.
Zamawiający wskazał, że pojazdy mają mieć długość od 11,5 do 12,5 metra, z niską podłogą na całej długości, miejscem dla co najmniej 80 pasażerów (w tym 29 siedzących) i pełnym wyposażeniem przystosowanym do obsługi linii miejskich. Tabor ma być wyposażony w silnik asynchroniczny o mocy min. 170 kW, baterie trakcyjne LTO o pojemności min. 60 kWh, automatyczne odbieraki, klimatyzację, tablice LED, monitory LCD, porty USB, a także kabiny kierowcy z ograniczoną wymianą powietrza.
Autonomiczny napęd bateryjny ma zapewnić możliwość jazdy poza siecią trakcyjną, co daje elastyczność w planowaniu tras.
Analiza ofert i budżetu
W postępowaniu wpłynęły dwie oferty. Najtańszą i jedyną ocenioną pozytywnie była propozycja od Solaris Bus & Coach, która zaproponowała realizację zamówienia za 68.830.800 PLN brutto / 55.960.000 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za Trollino 12 na poziomie – 2.798.000 PLN netto.
Z kolei konkurencyjna oferta od Bozankaya Rayli Sistemler A.S. wyniosła 81.561.300 PLN brutto / 66.300.000 PLN netto,
czyli 3.315.000 PLN netto za model SNG 12T. Jednak wykonawca z Turcji nie otrzymał żadnych punktów w ocenie ofert, co oznacza, że jego propozycja została uznana za niespełniającą wymagań formalnych lub technicznych.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 68.880.000 PLN brutto, co oznacza, że oferta Solarisa jako jedyna zmieściła się w budżecie zamawiającego. Tym samym firma otrzymała 71 punktów i był jedynym oferentem, który uzyskał ocenę w przetargu. Decyzja została podjęta na podstawie kryteriów:
✅ cena – 65%
✅ gwarancja całopojazdowa – 15%
✅ gwarancja na baterie trakcyjne – 5%
✅ warunki techniczne – 15%.
Dostawa przewidziana jest na 2026 rok, a pojazdy mają wzmocnić flotę trolejbusową Lublina, która już dziś należy do największych w Polsce. Teraz czekamy na formalne podpisanie umowy z MPK Lublin. Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-5c5384f2-56c4-4b60-8933-c206f3986101
Taborowe tło
O rozstrzygnięciu lubelskiego przetargu poinformowała w środę także rzecznik MPK Lublin Weronika Opasiak.
„Wykonawca spełnia wszystkie warunki udziału w postępowaniu, a jego oferta nie podlega odrzuceniu i jest najkorzystniejsza pod względem przyjętych w specyfikacji warunków zamówienia kryteriów oceny ofert” – podała rzecznik.
Dodajmy, że w czerwcu br. miejski przewoźnik podpisał umowę na dostawę 20 autobusów hybrydowych marki Solaris za 72,5 mln zł. W kwietniu br. natomiast zawarło z firmą Artur Bus kontrakt na zakup 20 nowych autobusów wodorowych za blisko 64 mln zł. Tabor MPK liczy ok. 250 autobusów i 100 trolejbusów.
Komentarze