MPK Lublin ma umowę na hybrydowe MEGA Solarisy. Autobusy przyjadą za niecały rok
27 października 2025 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie podpisało umowę ze spółką Solaris Bus & Coach na dostawę dziewięciu przegubowych autobusów hybrydowych typu plug-in.
To już druga umowa na dostawę tego typu pojazdów – Solaris Urbino 18 hybrid, zawarta w tym roku przez miejskiego przewoźnika. Zakup autobusów jest możliwy dzięki unijnemu dofinansowaniu. Tym samym, do floty lubelskiej komunikacji miejskiej dołączą kolejne nowoczesne i ekologiczne pojazdy. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów hybrydowych typu plug-in zamówiło MPK Lublin w ramach podpisanej 27 października 2025 r. umowy z Solarisem?
- Jakie unijne dofinansowanie uzyskało miasto Lublin na realizację tego projektu?
- W jakim terminie mają zostać dostarczone nowe autobusy hybrydowe do Lublina?
Hybrydowa dziewiątka
13 sierpnia br. MPK Lublin rozstrzygnęło przetarg na zakup pojazdów. W postępowaniu wpłynęła jedna oferta, którą złożyła Spółka Solaris Bus & Coach, a za dostawę 9 autobusów przegubowych Solaris Urbino 18 hybrid zaproponowała kwotę ponad 32,6 mln zł brutto. W ramach podpisanej umowy MPK Lublin kupi także dwie ładowarki mobilne. Zakup pojazdów jest możliwy dzięki dofinansowaniu z Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w ramach projektu „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w mieście Lublin poprzez zakup 9 autobusów”. Kwota dofinansowania wynosi przeszło 24,6 mln zł.
Zamówione autobusy będą niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w monitoring, system do zliczania pasażerów oraz automaty do sprzedaży biletów i pomieszczą w sumie 120 pasażerów.
– W ramach projektów europejskich konsekwentnie planujemy i realizujemy rozwój niskoemisyjnego transportu, a podpisana dziś umowa to kolejny krok w stronę odnowy taboru. Zakup następnej partii autobusów hybrydowych przyniesie korzyści środowiskowe i ekonomiczne oraz poprawi komfort podróży. Dzięki takim działaniom wyznaczamy dziś trendy zeroemisyjności, będąc w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce – powiedział Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Hybrydy po raz drugi
Będą to kolejne tego typu pojazdy w taborze lubelskiego MPK. Przypomnijmy, 24 czerwca br. miejski przewoźnik podpisał umowę na dostawę 20 przegubowych autobusów Solaris Urbino 18 hybrid (autobusy posiadają silnik spalinowy oraz silnik elektryczny).
– Dajemy mieszkańcom Lublina i naszym pasażerom kolejne komfortowe pojazdy, spełniające najwyższe standardy w komunikacji miejskiej. Obecnie rozstrzygamy przetargi, podpisujemy umowy, a nowe pojazdy będą pojawiać się na ulicach Lublina już w przyszłym roku. To znacznie odnowi nasz tabor i podniesie komfort jazdy pasażerów – podkreślił Bogdan Kołciuk, prezes zarządu MPK Lublin Sp. z o.o.
Zamawiane autobusy będą niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Ponadto będą wyposażone w monitoring, głosową zapowiedź przystanków, tzw. ciepłe guziki oraz system do zliczania pasażerów, a także automaty do sprzedaży biletów. Autobusy będą w pełni klimatyzowane i wyposażone w porty USB oraz rozwiązania znacznie ułatwiające przewóz roweru. Pojazdy pomieszczą 120 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących. Autobusy zostaną dostarczone w dwóch transzach. Pierwsza „dwójka” dotrze do Lublina najpóźniej do 270 dni od dnia zawarcia umowy, natomiast druga transza 7 pojazdów – do 330 dni.
– Jesteśmy dumni, że Solaris może wspierać Lublin w dalszym rozwoju zrównoważonego transportu miejskiego. Dostawa dziewięciu nowoczesnych autobusów hybrydowych to kolejny krok w kierunku bardziej ekologicznej mobilności, która łączy innowacyjność z realnymi korzyściami dla mieszkańców – dodał Krzysztof Musiał, regionalny dyrektor sprzedaży w Solaris Bus & Coach.
Zakupowe tło
To nie jedyne zakupy miejskiego przewoźnika w ostatnim czasie. 1 października br. MPK Lublin rozstrzygnęło przetarg na zakup 20 trolejbusów standardowej długości. Pojazdy również dostarczy Solaris Bus & Coach. Spółka MPK otrzymała na ten cel unijne wsparcie – zakup trolejbusów jest możliwy dzięki dofinansowaniu z Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w ramach działania „Niskoemisyjny transport miejski”. Kwota dofinansowania wynosi 47,6 mln zł.
Poza tym w trakcie realizacji jest dostawa 20 autobusów wodorowych, w wyniku podpisanej umowy ze spółką ARTHUR BUS.











Komentarze