Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Lublin dokupuje kolejne hybrydy plug-in: Również od Solarisa? Analiza SWZ

infobus
02.07.2025 09:04
0 Komentarzy

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie szuka dostawcy 9 autobusów klasy I kategorii MEGA hybrydowych typu plug-in.

Zamówienie realizowane jest w ramach projektu pod nazwą: „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w mieście Lublin poprzez zakup 9 autobusów” w ramach działania 6.3 Publiczny autobusowy transport zbiorowy, Priorytet VI Zrównoważony system transportu programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. O ogłoszeniu przetargu na dostawę kolejnych nowych hybryd pisaliśmy już w InfoBusie tutaj. Ostatni taki kontrakt wygrała firma Solaris. Jak będzie tym razem? Postaramy się odpowiedzieć poniżej.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów hybrydowych typu plug-in planuje kupić MPK Lublin?
  2. Jakiej mocy minimalnej musi być silnik spalinowy w zamawianych autobusach?
  3. Jaka firma jest wskazywana jako faworyt do wygrania przetargu?
MPK Lublin dokupuje kolejne hybrydy plug-in: Również od Solarisa? Analiza SWZ
MPK Lublin dokupuje kolejne hybrydy plug-in: Również od Solarisa? Analiza SWZ

Kryteria oceny ofert

MPK wyróżniło następujące kryteria oceny ofert: cenę (65%), gwarancję całopojazdową (15%), gwarancję na magazyn energii układu hybrydowego (5%), warunki techniczne (15%).

Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako techniczne, MPK Lublin wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:

  • blokada alkoholowa w pojazdach – 25 pkt,
  • system wczesnego wykrywania, sygnalizacji i alarmowania o zagrożeniach pożarowych magazynu energii układu hybrydowego – 25 pkt,
  • układ do neutralizacji patogenów chorobotwórczych (wirusów, grzybów, bakterii, itp.) – 25 pkt,
  • system ogniw fotowoltaicznych o konstrukcji zalecanej przez zamawiającego – 25 pkt.
MPK Lublin dokupuje kolejne hybrydy plug-in: Również od Solarisa? Analiza SWZ
MPK Lublin dokupuje kolejne hybrydy plug-in: Również od Solarisa? Analiza SWZ

Specyfikacja techniczna

Kolejne hybrydy dla MPK mają mieć długość od 17,5 do 18,75 m i wysokość do 3,30 m. Mają one posiadać niską podłogę na całej długości autobusu, bez stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu oraz bez stopni we wszystkich drzwiach autobusu.

MPK wymaga, aby autobusy były napędzane silnikiem spalinowym i silnikiem lub silnikami elektrycznymi w równoległym lub szeregowym systemie hybrydowym. Silniki napędu hybrydowego mogą pracować w zależności od potrzeb, na przemian lub jednocześnie. Zamontowany w autobusie napęd hybrydowy, musi umożliwiać trakcje jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy Diesla. Silnik spalinowy powinien posiadać moc minimum 200 kW. Z kolei silnik (silniki) elektryczne napędu hybrydowego powinny osiągać moc co najmniej 130 kW. Magazyn energii elektrycznej musi być zabudowany w oparciu o akumulatory lub superkondensatory lub też inne urządzenia, zdolne do magazynowania energii i współpracy z systemem zarządzania energią napędu hybrydowego. Ładowanie magazynu energii będzie odbywać się przewodowo, zewnętrzną ładowarką typu Plug-in, o mocy min. 20 kW.

Miejsce pracy kierowcy to kabina zabudowana, wyprowadzona do pierwszego skrzydła drzwi przednich, tzn. tworząca przestrzeń, która jest dostępna wyłącznie dla kierowcy, oddzielona od przedziału pasażerskiego w taki sposób, aby pierwsze skrzydło drzwi przednich pozwalało na wejście wyłącznie do przestrzeni kabiny kierowcy. Konstrukcja kabiny powinna oddzielać przedział kierowcy od przestrzeni pasażerskiej w sposób ograniczający do minimum wymianę powietrza pomiędzy kabiną, a przedziałem pasażerskim. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się 4 podwójne, podświetlane porty USB (typ A), umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych.

Pasażerowie pojadą na siedzeniach z miękkimi wkładkami w siedzisku i oparciu, łatwo wymiennymi.

Autobusy będą wyposażone w 6 kontrastowych tablic kierunkowych LED (diody w kolorze białym), posiadających układ ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego. Informację pasażerską uzupełnią dwie tablice informacyjne wewnętrzne (monitory LCD o przekątnej minimum 38 cali), przeznaczone do prezentowania informacji o trasie przejazdu danej linii. Ponadto, MPK wymaga zamontowania w autobusach systemu zliczania pasażerów.

Solaris po raz drugi?

Kolejny tego typu przetarg w MPK Lublin niczego nie zmienia jeśli chodzi o kwestie potencjalnych oferentów. Faworyt pozostaje jeden i jest nim oczywiście Solaris. A to z uwagi na ograniczony rynek autobusów hybrydowych z wtyczką plug-in. Po wycofaniu się Volvo z rynku europejskiego, jedynym graczem na tym rynku w Polsce jest producent z Bolechowa. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 14 lipca.

Postępowanie przetargowe można śledzić na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-15d6908d-c0f6-4058-a089-6feab1108cdd

Komentarze