MPK Kraków z umową na 190 autobusów diesla od Solarisa. W tle przyjazd Autosanów
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało ramowe umowy z konsorcjum Solaris Bus & Coach i PKO Leasing na dostawę aż 190 nowych autobusów z silnikami spełniającymi normę Euro 6.
Umowa obejmuje cztery typy pojazdów: standardowe, przegubowe, midi oraz podmiejskie, a poszczególne dostawy będą realizowane sukcesywnie po podpisaniu umów wykonawczych. Podpisanie dokumentów nastąpiło 18 czerwca 2025 r. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Tymczasem Autosan zapowiada rychły przyjazd do stolicy Małopolski ośmiu swoich pojazdów Sancity 9 LE – już w nowym krakowskim malowaniu.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów obejmuje ramowa umowa MPK Kraków podpisana 18 czerwca 2025 roku i jakie typy pojazdów zawiera?
- W jakiej formie finansowania zostanie zrealizowane zamówienie i na jaki okres?
- Ile pojazdów zeroemisyjnych (elektrycznych i wodorowych) zakontraktowało już MPK Kraków w 2025 roku?
Krakowskie zamówienie ramowe na flotę Euro 6
Zamówienie podpisane 18 czerwca 2025 r. to największy od kilku lat kontrakt dotyczący autobusów spalinowych w Krakowie. MPK planuje sukcesywną dostawę maksymalnie:
- 90 sztuk 12-metrowych autobusów Solaris Urbino 12 – 1,35 mln zł netto za sztukę,
- 60 przegubowych autobusów 18-metrowych – 1,825 mln zł netto za sztukę,
- 30 autobusów midi (10,5 metra) – 1,3 mln zł netto za sztukę,
- 10 podmiejskich autobusów – 1,39 mln zł netto za sztukę.
Wszystkie pojazdy będą w pełni niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, rozbudowany system informacji pasażerskiej, systemy wspomagania kierowcy oraz zamknięte kabiny z lodówkami.
Zamówienie zrealizowane zostanie w formie leasingu operacyjnego i będzie rozciągnięte na cztery lata, przy czym konkretne partie pojazdów będą zamawiane na podstawie osobnych umów wykonawczych. MPK nie wymagało wniesienia wadium, a przetarg został rozstrzygnięty bez odwołań.
Autosany w drodze:
Jako tło warto przypomnieć, że MPK Kraków od dawna prowadzi zróżnicowaną politykę taborową, w której nie brakuje również pojazdów marki Autosan. Prawie rok temu – 18 lipca 2024 r. – przewoźnik podpisał umowę leasingową z konsorcjum HSW Autosan i Millennium Leasing na dostawę 8 autobusów Autosan Sancity 9LE – niskopodłogowych, 9-metrowych pojazdów wyposażonych m.in. w silniki Cummins Euro VI, klimatyzację, monitoring, porty USB oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.
Pojazdy te miały trafić do Krakowa do maja 2025, czyli już najwyższy czas na dostawę i obsługę linii przebiegających przez węższe ulice.
Zakupowe tło
Podpisana umowa ramowa uzupełnia intensywną politykę zakupową krakowskiego przewoźnika w ostatnich miesiącach, zwłaszcza w zakresie autobusów zeroemisyjnych:
- W maju 2025 r. MPK zawarło kontrakt z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy na dostawę 10 autobusów wodorowych NesoBus, każdy o wartości ponad 2,9 mln zł netto.
- W czerwcu podpisano umowę z firmą Solaris Bus & Coach na 10 elektrycznych przegubowców za ponad 32,9 mln zł netto.
- Kilka dni później MPK zamówiło 22 autobusy elektryczne marki Irizar za niemal 53,4 mln zł, również z pełnym dofinansowaniem z KPO.
W sumie krakowski przewoźnik ma już zakontraktowane 47 autobusów zeroemisyjnych – 37 elektrycznych i 10 wodorowych, plus 190 z umowy ramowej plus osiem „bocianów” od Autosan. Nieźle!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze