Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Kraków z umową na 190 autobusów diesla od Solarisa. W tle przyjazd Autosanów

infobus
19.06.2025 19:03
0 Komentarzy

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało ramowe umowy z konsorcjum Solaris Bus & Coach i PKO Leasing na dostawę aż 190 nowych autobusów z silnikami spełniającymi normę Euro 6.

Umowa obejmuje cztery typy pojazdów: standardowe, przegubowe, midi oraz podmiejskie, a poszczególne dostawy będą realizowane sukcesywnie po podpisaniu umów wykonawczych. Podpisanie dokumentów nastąpiło 18 czerwca 2025 r. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Tymczasem Autosan zapowiada rychły przyjazd do stolicy Małopolski ośmiu swoich pojazdów Sancity 9 LE – już w nowym krakowskim malowaniu.

    Rozkład jazdy:

    1. Ile autobusów obejmuje ramowa umowa MPK Kraków podpisana 18 czerwca 2025 roku i jakie typy pojazdów zawiera?
    2. W jakiej formie finansowania zostanie zrealizowane zamówienie i na jaki okres?
    3. Ile pojazdów zeroemisyjnych (elektrycznych i wodorowych) zakontraktowało już MPK Kraków w 2025 roku?
    MPK Kraków podpisuje ramową umowę na 190 autobusów. W tle przyjazd Autosanów
    MPK Kraków podpisuje ramową umowę na 190 autobusów. W tle przyjazd Autosanów

    Krakowskie zamówienie ramowe na flotę Euro 6

    Zamówienie podpisane 18 czerwca 2025 r. to największy od kilku lat kontrakt dotyczący autobusów spalinowych w Krakowie. MPK planuje sukcesywną dostawę maksymalnie:

    • 90 sztuk 12-metrowych autobusów Solaris Urbino 121,35 mln zł netto za sztukę,
    • 60 przegubowych autobusów 18-metrowych – 1,825 mln zł netto za sztukę,
    • 30 autobusów midi (10,5 metra) – 1,3 mln zł netto za sztukę,
    • 10 podmiejskich autobusów – 1,39 mln zł netto za sztukę.

    Wszystkie pojazdy będą w pełni niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, rozbudowany system informacji pasażerskiej, systemy wspomagania kierowcy oraz zamknięte kabiny z lodówkami.

    Zamówienie zrealizowane zostanie w formie leasingu operacyjnego i będzie rozciągnięte na cztery lata, przy czym konkretne partie pojazdów będą zamawiane na podstawie osobnych umów wykonawczych. MPK nie wymagało wniesienia wadium, a przetarg został rozstrzygnięty bez odwołań.

    Autosany w drodze:

    Jako tło warto przypomnieć, że MPK Kraków od dawna prowadzi zróżnicowaną politykę taborową, w której nie brakuje również pojazdów marki Autosan. Prawie rok temu – 18 lipca 2024 r. – przewoźnik podpisał umowę leasingową z konsorcjum HSW Autosan i Millennium Leasing na dostawę 8 autobusów Autosan Sancity 9LE – niskopodłogowych, 9-metrowych pojazdów wyposażonych m.in. w silniki Cummins Euro VI, klimatyzację, monitoring, porty USB oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.

    Pojazdy te miały trafić do Krakowa do maja 2025, czyli już najwyższy czas na dostawę i obsługę linii przebiegających przez węższe ulice.

    MPK Kraków podpisuje ramową umowę na 190 autobusów. W tle przyjazd Autosanów
    MPK Kraków podpisuje ramową umowę na 190 autobusów. W tle przyjazd Autosanów

    Zakupowe tło

    Podpisana umowa ramowa uzupełnia intensywną politykę zakupową krakowskiego przewoźnika w ostatnich miesiącach, zwłaszcza w zakresie autobusów zeroemisyjnych:

    • W maju 2025 r. MPK zawarło kontrakt z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy na dostawę 10 autobusów wodorowych NesoBus, każdy o wartości ponad 2,9 mln zł netto.
    • W czerwcu podpisano umowę z firmą Solaris Bus & Coach na 10 elektrycznych przegubowców za ponad 32,9 mln zł netto.
    • Kilka dni później MPK zamówiło 22 autobusy elektryczne marki Irizar za niemal 53,4 mln zł, również z pełnym dofinansowaniem z KPO.

    W sumie krakowski przewoźnik ma już zakontraktowane 47 autobusów zeroemisyjnych37 elektrycznych i 10 wodorowych, plus 190 z umowy ramowej plus osiem „bocianów” od Autosan. Nieźle!

    Komentarze