MPK Kraków z pierwszą umową wykonawczą w ramach leasingu 190 autobusów od Solarisa i PKO
3 lipca 2025 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało pierwszy kontrakt wykonawczy w ramach podpisanej wcześniej umowy ramowej na 190 autobusów w ramach leasingu.
Dostawcą fabrycznie nowych pojazdów jest konsorcjum Solaris Bus & Coach oraz PKO Leasing. Premierowe zamówienie dotyczy 48 nowych autobusów z silnikami diesla spełniających normę Euro 6 o wartości ponad 102 mln zł brutto, w tym pierwsze we flocie MPK modele Solaris Urbino 10,5. O tej gigantycznej odnowie spalinowej floty MPK pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów obejmuje pierwszy kontrakt wykonawczy podpisany przez MPK Kraków 3 lipca 2025 roku w ramach umowy ramowej?
- Jakie cztery typy pojazdów przewidziano w umowie ramowej między MPK Kraków a konsorcjum Solaris–PKO Leasing?
- Jakie dodatkowe inwestycje w zeroemisyjny tabor zaplanowało MPK Kraków poza kontraktem na autobusy Euro 6?
Umowa ramowa
Cały kontrakt ramowy zakłada dostawy nawet 190 autobusów Euro 6, podzielonych na cztery typy pojazdów:
- do 90 sztuk Solaris Urbino 12 (standardowe miejskie) – 1.350.000 PLN netto / 1.660.500 PLN brutto
- do 10 sztuk podmiejskich – 1.390.000 PLN netto / 1.709.700 PLN brutto
- do 60 sztuk przegubowych 18-metrowych – 1.825.000 PLN netto / 2.243.750 PLN brutto
- do 30 sztuk midi – 1.300.000 PLN netto / 1.599.000 PLN brutto
Umowy realizacyjne, takie jak ta podpisana 3 lipca, będą zawierane w miarę potrzeb przewoźnika i realizowane w ciągu najbliższych czterech lat. Wszystkie pojazdy będą niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, monitoring oraz zamkniętą kabinę kierowcy z lodówką.
Pierwsza umowa realizacyjna obejmuje 48 autobusów z silnikami Euro 6:
- 35 standardowych autobusów miejskich (Solaris Urbino 12)
- 13 autobusów midi (Solaris Urbino 10,5).
Wartość tego zamówienia to 102,46 mln zł brutto. Pojazdy trafią do Krakowa w ciągu najbliższych 9 miesięcy.
Krakowska ofensywa
– Kontrakt z MPK w Krakowie na maksymalnie 190 autobusów to jedna z największych inwestycji w miejską komunikację autobusową w Polsce w ostatnich latach. Ma on duże znaczenie zarówno biznesowe, jak i społeczne – podkreśla Tomasz Bogus, Prezes Zarządu PKO Leasing.
Warto zaznaczyć, że oprócz wspomnianych 190 autobusów z silnikami Euro 6, MPK zaplanowało również dostawy 47 pojazdów zeroemisyjnych – 10 wodorowych i 37 elektrycznych – co wpisuje się w strategię miasta na rzecz zrównoważonego transportu i ochrony środowiska.
– Planując zakup nowych autobusów staramy się zadbać nie tylko o komfort pasażerów, ale także naszych kierowców. Równie ważna jest dla nas kwestia ekologii. Jednocześnie zwracamy także uwagę na dywersyfikację źródeł zasilania. To dla nas niezwykle istotne w kwestii niezawodności komunikacji autobusowej, która służy mieszkańcom Krakowa – podkreślił Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie.
Obecnie flota MPK w Krakowie liczy blisko 650 autobusów, z czego 121 to pojazdy elektryczne, a 33 – hybrydowe. Realizacja wszystkich zaplanowanych zamówień oznaczać będzie wymianę ok. 40 proc. całej floty, co pozwoli na całkowite wycofanie z ruchu najstarszych autobusów spalinowych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze