Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Kraków włączy się do wodorowej rywalizacji. Test Solarisa z Orlenem

infobus
24.06.2022 08:00
0 Komentarzy

24 czerwca Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie oficjalnie rozpocznie próbną eksploatację autobusu wodorowego Solaris Urbino 12 hydrogen.

To pierwszy taki test w stolicy Małopolski, a jego oficjalny start odbędzie się o godz. 12.00, na terenie Stacji Obsługi Autobusów Płaszów. O skali przedsięwzięcia świadczy fakt, że w wydarzeniu weźmie udział m.in. prezydent Krakowa, Jacek Majchrowski oraz prezes PKN Orlen, Daniel Obajtek.

Pierwsza stacja

Obecność szefa koncernu energetycznego nie jest przypadkowa. Właśnie w Krakowie Orlen otworzy swoja pierwszą stację tankowania wodorem.

-„W najbliższych tygodniach w Krakowie otworzymy pierwszą stację tankowania wodorem w Polsce; taka infrastruktura będzie powstawać też w Czechach i na Słowacji” – zapowiedział podczas kwietniowego szczytu TOGETAIR 2022 członek zarządu Orlenu, Armen Konrad Artwich.

Jak informował wówczas przedstawiciel Orlenu – krakowska stacja będzie dedykowana do obsługi przede wszystkim floty pojazdów komunikacji miejskiej. Z tego co wiemy, ma to być stacjonarny punkt zasilany butlowozami, ale z własnym kompresorem.

W pierwszym etapie stacja ma zasilać wodorowe autobusy, które przynajmniej przez pół roku chce przetestować MPK Kraków – przed zakupem 40 takich pojazdów. O pierwszym testowym pojeździe już wiemy – to Solaris Urbino 12 hydrogen, ale jest bardzo prawdopodobne, że będzie ich więcej. Nie jest tutaj wykluczona współpraca z Autosanem, Arthur Bus czy NesoBusem. Każda z tych marek mogłaby tylko skorzystać z rekomendacji takiego gracza jak MPK Kraków.

Mobilna stacja Air Products w Jaworznie

40 autobusów

Przypomnijmy, że przewoźnik nie ogłosił, ani nie zamierza ogłaszać w najbliższym czasie żadnego przetargu na dostawy autobusy H2. Natomiast w grze jest miejski projekt, który jednak nie ma jeszcze określonej finansowej inżynierii. Jak do tej pory ta gigantyczna inwestycja nie została zgłoszona do żadnej edycji programu Zielonego Transportu Publicznego, a do najbliższych unijnych dotacji jest jeszcze daleko. Być może chodzi o KPO.

Dlatego w tej sytuacji taki długoterminowy test ma duży sens. Odpowie on na wszystkie pytania przewoźnika związane z eksploatacją autobusów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem, a przede wszystkim z ich z tankowaniem. I dopiero wówczas MPK Kraków ruszy na zakupy. To powtórka sytuacji z elektrobusami, kiedy MPK przez dłuższy czas testowało trzy wynajęte e-busy od Rampini, AMZ i Solarisa. Dobra strategia!

Wcześniej przez półtrora miesiąca autobus Solaris Urbino 12 hydrogen testował PKM Jaworzno z wodorem od Air Products, a Gdańskie Autobusy i Tramwaje przez tydzień sprawdzały nowość na rynku – NesoBus od Grupy Polsat, tankując paliwo z mobilnej stacji Wystrach. Teraz na tej arenie pojawi się MPK Kraków z Orlenem.

Mobilna stacja Wystrach w Gdańsku

Komentarze