MPK Kraków kupi w 2025 r. 48 elektrobusów. Plan zamyka umowa na MEGA piątkę od Solarisa
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało 8 lipca 2025 r. kolejną umowę na dostawę elektrobusów – tym razem pięciu przegubowych Solarisów Urbino 18 electric.
To część szerszej strategii, w ramach której krakowski operator wymienia niemal połowę swojej floty, inwestując w autobusy elektryczne, wodorowe i niskoemisyjne spalinowe. O tych zamówieniach pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Czas je uporządkować.
Rozkład jazdy:
- Ile przegubowych elektrobusów Solaris Urbino 18 electric zamówiło MPK Kraków 8 lipca 2025 roku?
- Jaką normę emisji spalin muszą spełniać spalinowe autobusy zamawiane przez MPK Kraków?
- Jaką część floty MPK Kraków mają stanowić autobusy zeroemisyjne po realizacji wszystkich zamówień?
Największa modernizacja floty
Tegoroczne krakowskie umowy MPK Kraków na zakup nowych autobusów miejskich to jedna z najbardziej kompleksowych inwestycji w tabor autobusowy w Polsce. Przewoźnik sukcesywnie realizuje ambitny program, który obejmuje łącznie zakup lub leasing 282 autobusów różnych kategorii, długości i napędów.
Już w marcu MPK podpisało umowy ramowe z konsorcjum Solaris Bus & Coach i PKO Leasing na leasing 190 autobusów spalinowych spełniających normę Euro 6. Wśród nich znalazły się: 90 standardowych Solarisów Urbino 12 (cena: 1,35 mln zł netto), 60 przegubowych Urbino 18 (1,825 mln zł netto), 30 autobusów midi (1,3 mln zł netto) oraz 10 podmiejskich (1,39 mln zł netto). Każdy z nich będzie niskopodłogowy, klimatyzowany, wyposażony w zamkniętą kabinę kierowcy z lodówką, monitoring i systemy wspomagające prowadzenie.
Pierwsza umowa wykonawcza na 48 pojazdów została podpisana 3 lipca 2025 r., a wartość kontraktu wynosi ponad 102 mln zł brutto. Nowe pojazdy mają zostać dostarczone do marca 2026 r.
Czas na elektrobusy i wodorowce
Równolegle MPK inwestuje w zeroemisyjny transport publiczny. W ramach programu „Zielony Transport Publiczny” oraz Krajowego Planu Odbudowy zamówiono 47 elektrobusów i autobusów wodorowych. To m.in.:
- 22 autobusy elektryczne Irizar ie bus (12 m), których wartość kontraktu sięga 534 mln zł, z dostawą w ciągu 12 miesięcy;
- 10 przegubowych elektrobusów Solaris Urbino 18 electric (w tym nowa umowa z 8 lipca na 5 sztuk);
- 10 autobusów wodorowych NesoBus, o zasięgu do 450 km, z planowaną dostawą w ciągu roku.
Zamówienia finansowane są niemal w całości z dotacji. W przypadku najnowszych elektrobusów Solaris MPK uzyskało prawie 100% dofinansowania w ramach projektu „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”.
Co czwarty bezemisyjny
Zamówione nowe pojazdy – zarówno spalinowe, jak i zeroemisyjne – mają zastąpić najstarsze autobusy w flocie MPK. W wyniku inwestycji krakowski operator wycofa z ruchu wszystkie pojazdy niespełniające normy Euro 6. Aktualna flota MPK to ok. 650 autobusów, z czego 121 to elektryczne, a 33 hybrydowe.
Po dostarczeniu wszystkich zamówionych pojazdów flota zeroemisyjna wzrośnie do 168 autobusów, co oznacza, że co czwarty autobus MPK w Krakowie będzie zeroemisyjny. Miasto konsekwentnie realizuje strategię poprawy jakości powietrza i komfortu podróży, a jednocześnie wdraża nowoczesne rozwiązania technologiczne w transporcie publicznym.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze