Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Kraków i dwie oferty na stanowisko ładowania elektrobusów Konopnicka

infobus
15.12.2025 08:01
0 Komentarzy

9 grudnia 2025 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie otworzyło oferty w przetargu na budowę nowego stanowiska ładowania autobusów elektrycznych na pętli przy ul. Konopnickiej.

Postępowanie obejmuje realizację kolejnej szybkie stacji pantografowej, która ma zwiększyć możliwości obsługi elektrobusów w komunikacji miejskiej. Wartość budżetu zamawiającego wyniosła 1.400.000 PLN netto (1.722.000 PLN brutto). O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jaka kwota została przewidziana przez MPK na realizację tego zadania?
  2. Ile miesięcy przewidziano na realizację całego projektu i testy eksploatacyjne?
  3. Które firmy złożyły oferty w przetargu otwartym 9 grudnia 2025 r.?
Kraków rozwija infrastrukturę dla autobusów elektrycznych. Dwie oferty w przetargu MPK
Kraków rozwija infrastrukturę dla autobusów elektrycznych. Dwie oferty w przetargu fot. MPK Kraków

Ładowarka Konopnicka

Nowe stanowisko ładowania autobusów elektrycznych przy ul. Konopnickiej w Krakowie to jeden z kluczowych elementów dalszej rozbudowy infrastruktury obsługującej elektrobusy w komunikacji miejskiej. Projekt obejmuje budowę pełnego stanowiska pantografowego wraz z podłączeniem do istniejącej infrastruktury energetycznej oraz rozbudową stacji transformatorowej. Zamówienie obejmuje dostawę jednej szybkiej ładowarki pantografowej, budowę fundamentów i słupa ładowania, instalację systemów sterowania oraz wykonanie wszystkich niezbędnych prac elektrycznych i budowlanych. Ładowarka ma umożliwić szybkie ładowanie autobusów elektrycznych kursujących przez pętlę o dużym natężeniu ruchu, co zwiększy elastyczność wykorzystywania taboru i pozwoli na dalszą elektryfikację tras w centrum miasta.

Zgodnie z dokumentacją zamawiającego, cały projekt ma zostać zrealizowany w ciągu jedenastu miesięcy od podpisania umowy, z czego pierwsze sześć miesięcy obejmuje budowę stanowiska, montaż ładowarki oraz rozbudowę trafostacji. Kolejne pięć miesięcy to okres testów eksploatacyjnych, podczas których nowa infrastruktura będzie współpracować z autobusami w warunkach codziennego ruchu miejskiego. Zamawiający wymagał doświadczenia w realizacji zadań obejmujących budowę przyłączy energetycznych o wartości co najmniej 100 tys. zł oraz robót elektryczno-konstrukcyjnych o wartości minimum 1 mln zł, a także doświadczenia w podłączaniu i uruchamianiu stanowisk ładowania autobusów typu plug-in oraz pantografowych. Wadium zostało określone na poziomie 42 tys. zł, a jedynym kryterium oceny ofert jest cena. Postępowanie prowadzone jest zgodnie z dyrektywą 2014/25/UE, wspierającą rynek Unii Europejskiej w zamówieniach sektorowych.

Kraków rozwija infrastrukturę dla autobusów elektrycznych. Dwie oferty w przetargu
Kraków rozwija infrastrukturę dla autobusów elektrycznych. Dwie oferty w przetargu

Dwie oferty

9 grudnia 2025 r. otwarto dwie oferty:

  • Pierwsza, złożona przez firmę INSTAL SOOL ELECTRIC Sp. z o.o. z Krakowa, opiewa na 747 149,29 PLN netto (918 993,62 PLN brutto).
  • Druga oferta pochodzi od Mostostal Kraków S.A. i wynosi 1 146 858,55 PLN netto (1 410 636,02 PLN brutto).

Obie mieszczą się w budżecie zamawiającego, co oznacza, że MPK może przystąpić do oceny ofert i wyboru wykonawcy. Faworytem cenowym jest tu bliżej nieznana firma INSTAL SOOL ELECTRIC.

Zgodnie z założeniami przetargu stanowisko ładowania ma zasilić rozwijającą się flotę autobusów elektrycznych, która w Krakowie liczy już ponad 120 pojazdów, a kolejne dostawy planowane są w nadchodzących latach. W sumie sieć szybkich ładowarek w mieście obejmuje około 20 lokalizacji, w tym m.in. na pętlach Kurdwanów, Azory czy Rżąka, a w przyszłości ma zostać rozbudowana o kolejne punkty.

SWZ pod adresem zamówienia:
https://zakupy.grupowe.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/495679/budowa-stanowiska-ladowania-autobusow-elektrycznych-konopnicka

Kraków rozwija infrastrukturę dla autobusów elektrycznych. Dwie oferty w przetargu fot. MPK Kraków
Kraków rozwija infrastrukturę dla autobusów elektrycznych. Dwie oferty w przetargu fot. MPK Kraków

Szeroka sieć

Przetarg na Konopnickiej wpisuje się w szeroko zakrojony program rozbudowy infrastruktury ładowania elektrobusów w Krakowie. MPK posiada dziś jedną z najbardziej rozbudowanych sieci ładowania w Polsce.

W Krakowie, według danych z 2025 r. liczba ładowarek dla autobusów elektrycznych to:

  • 20 stacji szybkiego ładowania – m.in. na kluczowych pętlach, takich jak Kurdwanów, Azory czy Rżąka.
  • 117 wolnych stanowisk ładowania na zajezdni Wola Duchacka
  • Władze zapowiadają dalszą rozbudowę o kolejne 25 punktów.

Obecnie flota MPK w Krakowie liczy blisko 650 autobusów, z czego 121 to pojazdy elektryczne, a 33 – hybrydowe. Realizacja wszystkich zaplanowanych zamówień oznaczać będzie wymianę ok. 40 proc. całej floty, co pozwoli na całkowite wycofanie z ruchu najstarszych autobusów spalinowych.

Przypomnijmy, że w lipcu br. MPK w Krakowie zawarło kontrakty realizacyjne z konsorcjum Solaris Bus & Coach oraz PKO Leasing na dostawę w leasingu 48 nowych autobusów z normą Euro 6, w tym 35 Solarisów Urbino 12 i 13 Urbino 10,5. Wartość zamówienia to 102,46 mln zł brutto, a pojazdy mają trafić do miasta w ciągu 9 miesięcy. Autobusy zastąpią najstarsze pojazdy spalinowe, poprawiając jakość powietrza i warunki podróży. Wszystkie będą niskopodłogowe, klimatyzowane, z nowoczesnymi systemami informacji pasażerskiej, monitoringiem i zamkniętymi kabinami kierowców. Umowy te są częścią większego programu zakupowego obejmującego do 190 autobusów Euro 6 oraz 47 pojazdów zeroemisyjnych, co wpisuje się w strategie miasta dotyczące ekologii, niezawodności i dywersyfikacji źródeł zasilania. Wdrożenie całego pakietu oznacza wymianę około 40 procent krakowskiej floty.

Komentarze