Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Mocny start nowej oferty wileńskich autobusów nocnych. Wzrost ruch o 82%

infobus
09.06.2025 10:04
0 Komentarzy

W ciągu zaledwie miesiąca od uruchomienia nowej oferty nocnych linii autobusowych w Wilnie, liczba pasażerów skorzystała z nich aż o 82% więcej niż wcześniej.

To potwierdza jedno: mieszkańcy stolicy Litwy czekali na rozwiązanie, które umożliwi bezpieczny i wygodny powrót do domu późną porą.

Rozkład jazdy:

  1. Od kiedy kursują nowe nocne linie autobusowe w Wilnie i jak często jeżdżą?
  2. Jakie grupy pasażerów najczęściej korzystają z nocnych autobusów w Wilnie według przedstawiciela JUDU?
  3. Jakie linie nocne w Wilnie cieszyły się największą popularnością w pierwszym miesiącu funkcjonowania?

9 nowych połączeń nocnych

Od 25 kwietnia 2025 r. nocne autobusy w Wilnie kursują w noce z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę – co 30 minut od północy do godz. 4:00. Każda linia łączy centrum miasta z inną dzielnicą – od Antakalnis i Pašilaičiai po Pilaitė i lotnisko.

Największą popularnością w pierwszych tygodniach cieszyły się linie:

  • N1: Centras–Antakalnis–Saulėtekis,
  • N2: Centras–Lazdynai–Karoliniškės–Pilaitė,
  • N4: Centras–Kalvarijų–Stanevičiaus–Pašilaičiai.

Według Arnysa Misiūnasa z JUDU (instytucji zarządzającej transportem w Wilnie), głównymi użytkownikami są młodzi mieszkańcy miasta – studenci, pracujący zmianowo oraz osoby wracające z wydarzeń kulturalnych czy klubów. Widoczny jest również wzrost ruchu w okolicach lotniska i stacji kolejowej.

– „Nocny transport wybierają głównie młodsi wilnianie – ci, którzy pracują w systemie zmianowym, uczą się, imprezują, albo podróżują późno w nocy. Często są to też turyści przylatujący lub odlatujący w nietypowych godzinach” – podkreśla Misiūnas.

Wysoka punktualność

System działa sprawnie – punktualność nocnych kursów wynosiła od 88,93% do 92,84%. To dowód na skuteczną organizację i dobrze skrojone trasy, które nie tylko przyciągają pasażerów, ale też budują zaufanie do transportu publicznego po zmroku.

W dłuższej perspektywie kluczowym połączeniem może stać się linia N8 (Oro uostas–Stotis–Centras), idealna dla tych, którzy podróżują nocnymi lotami czy pociągami. Co ważne, nocne przejazdy objęte są taką samą taryfą jak dzienne, co ułatwia korzystanie z nich bez dodatkowych kosztów.

Operator JUDU odpowiada za transport publiczny, parkingi i rozwój zrównoważonych środków podróżowania w stolicy Litwy. We współpracy z samorządem Wilna wdraża innowacyjne rozwiązania dla mieszkańców – a nocne linie autobusowe są tylko jednym z przykładów nowoczesnego podejścia do mobilności miejskiej. Wnioski? Wystarczył miesiąc, by nowa oferta nocnego transportu stała się sukcesem. Jeśli trend się utrzyma, Wilno stanie się jednym z liderów w regionie pod względem dostępności komunikacji miejskiej także po zmroku.

Komentarze