MLD z dotacją na 75 linii na rok 2026. Wiemy, kiedy wyjadą autobusy elektryczne i wodorowe
75 linii autobusowych w tym 18 nowych, obejmujących wszystkie powiaty w województwie oraz 117 gmin, uruchomią w przyszłym roku Małopolskie Linie Dowozowe.
Tak zapowiedział 16 grudnia marszałek regionu, Łukasz Smółka. Sieć MLD w ramach regionalnego transportu publicznego należy do samorządowego przewoźnika Koleje Małopolskie, a ich główne dofinansowanie pochodzi z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Skoro marszałek już zapowiedział tak ambitne plany, to znaczy że musi już znać wyniki małopolskiego naboru FRPA 2026.
Rozkład jazdy:
- Ile linii autobusowych mają liczyć Małopolskie Linie Dowozowe w 2026 roku i ile z nich będzie nowych?
- Z jakiego funduszu pochodzi dofinansowanie dla Małopolskich Linii Dowozowych?
- Jakiego rodzaju ekologiczny tabor ma wyjechać na trasy w lipcu 2026 roku?
Ambitne plany
Jak ocenił marszałek Smółka, rozwój regionalnych połączeń autobusowych obejmujących całe województwo, to odpowiedź na realne potrzeby mieszkańców, dla których stały się one nieodłącznym elementem codziennych dojazdów do pracy i szkół.
– Małopolskie Linie Dowozowe wkraczają w nową fazę. Plany na 2026 rok są ambitne – zarówno pod względem liczby połączeń, jak i środków finansowych oraz wdrażanych rozwiązań ekologicznych – poinformował Smółka.
Według niego, w przyszłym roku na trasy wyjedzie 75 linii autobusowych, obejmujących wszystkie powiaty i 117 gmin ze 183 gmin Małopolski. Program, z którego skorzystało już ponad 5,3 mln pasażerów, otrzyma rekordowe dofinansowanie przekraczające 100 mln zł, a flotę wzmocnią autobusy elektryczne i wodorowe.
– Naszym celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu i wyrównywanie szans rozwojowych całego województwa. Chcemy, aby komunikacja zbiorowa była dostępna, punktualna i przewidywalna – dodał marszałek.
Obecnie na terenie województwa funkcjonuje 57 linii działających w ramach Małopolskich Linii Dowozowych. Lista linii planowanych do uruchomienia w przyszłym roku obejmuje zarówno połączenia aglomeracyjne, jak i trasy łączące niewielkie miejscowości z większymi ośrodkami.
Wśród nich znajdują się m.in. relacje Kraków–Myślenice, Olkusz–Kraków, Tarnów–Dąbrowa Tarnowska, a także nowe linie na Podhalu, Sądecczyźnie czy w rejonie Tarnowa.
Według zapowiedzi część połączeń ruszy w styczniu 2026 roku, kolejne zaplanowano na wiosnę oraz jesień, co pozwoli na stopniowe wdrażanie zmian i bieżące dostosowywanie oferty przewozowej.
Ponad 100 mln zł dofinansowania
Rozbudowa sieci będzie możliwa dzięki rekordowemu dofinansowaniu przekraczającemu 100 mln zł. Środki te pozwolą nie tylko na uruchomienie nowych tras, ale także na modyfikację i wydłużenie istniejących linii, dostosowując je do faktycznych potrzeb mieszkańców.
Smółka zapowiedział, że jednym z kluczowych elementów rozwoju Małopolskich Linii Dowozowych będzie także inwestycja w ekologiczny tabor. Według niego, w lipcu 2026 roku na trasy wyjedzie nowy tabor: 15 autobusów elektrycznych oraz pięć autobusów wodorowych. Nowoczesne pojazdy, wyposażone w klimatyzację, monitoring, systemy bezpieczeństwa oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, mają ograniczyć emisję spalin i hałasu, a jednocześnie poprawić komfort podróży.
Małopolskie Linie Dowozowe, uruchomione przez Koleje Małopolskie w 2021 roku, w pierwotnym zamierzeniu miały dowozić pasażerów z mniejszych miejscowości do stacji przesiadkowych na pociąg. W związku z zapotrzebowaniem na przewozy autobusowe w regionie, z czasem formuła ta została poszerzona także o regularne linie łączące mniejsze gminy z dużymi miastami, np. Krakowem i Tarnowem.
Obecnie siatka połączeń obejmuje 57 linii, co pozwala na obsługę wszystkich powiatów województwa małopolskiego. Kursy autobusowe są w pełni zsynchronizowane z transportem kolejowym. (PAP)





Komentarze