Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MKiŚ chce wiedzieć, ile mamy autobusów elektrycznych. Gminy raportują do 31 stycznia

infobus
09.01.2025 08:01
0 Komentarzy

Do końca stycznia m.in. samorządy oraz centralne ograny administracji państwowej muszą zaraportować o liczbie pojazdów elektrycznych, w tym autobusów zero i niskoemisyjnych.

Takie informacje trafią następnie do resort klimatu i środowiska. Czas na zrealizowanie tego obowiązku mija 31 stycznia. Arkusz "Autobusy" wypełniają wyłącznie gminy o liczbie mieszkańców większej niż 50 tys. Przypomnijmy, że pod koniec roku został znowelizowana ustawa o elektromobilności.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie podmioty muszą złożyć sprawozdanie o liczbie pojazdów elektrycznych i autobusów zeroemisyjnych do końca stycznia?
  2. Jakie zmiany wprowadziła nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych dotyczące obowiązków samorządów?
  3. Jaki minimalny udział pojazdów elektrycznych we flotach urzędów jednostek samorządu terytorialnego obowiązuje od 1 stycznia 2026 roku?
MKiŚ: do końca stycznia gminy muszą zaraportować o liczbie użytkowanych autobusów elektrycznych
MKiŚ: do końca stycznia gminy muszą zaraportować o liczbie użytkowanych autobusów elektrycznych / fot. MKiŚ

Uproszczone sprawozdanie

Chodzi o nowe, uproszczone sprawozdanie, którego obowiązek złożenia wynika z niedawnej nowelizacji ustawy o elektromobliności i paliwach alternatywnych.

"W nowym formularzu zlikwidowano tabelę dotyczącą zadań publicznych. Dodatkowo zamiast z kilku formularzy, sprawozdający (bez rozróżnienia jak dotychczas na gminy, powiaty, województwa, centralne i naczelne organy administracji państwowej) korzystają z jednego dokumentu, podzielonego na dwa arkusze" - wyjaśniono.

Ministerstwo przekazało, że arkusz "Pojazdy samochodowe" wypełniają wszystkie zobowiązane jednostki, tj. naczelne i centralne organy administracji państwowej oraz jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem gmin i powiatów, których liczba mieszkańców nie przekracza 50 tys. Z kolei arkusz "Autobusy" wypełniają wyłącznie gminy o liczbie mieszkańców większej niż 50 tys.

Przypomniano, że zgodnie z nowelą ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (z 21 listopada ub.r.) od 1 stycznia br. znika dla wszystkich samorządów obowiązek wykonywania, zlecania lub powierzania wykonania zadań publicznych z zapewnieniem minimalnego udziału pojazdów elektrycznych lub napędzanych gazem ziemnym.

Nowe przepisy zakładają ponadto, że samorządy o liczbie mieszkańców od 50 tys. do 100 tys. zobowiązane są do wykorzystywania autobusów zero i niskoemisyjnych do świadczenia komunikacji miejskiej, jednak bez określania minimalnych progów.

Resort dodał, że znika też obowiązek sporządzania analizy kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych w komunikacji miejskiej.

Sprawozdanie oraz instrukcja wypełnienia dostępne są na: https://www.gov.pl/web/klimat/sprawozdania.

Nowe udziały

Przypomniano ponadto, że minimalny udział samochodów elektrycznych we flotach obsługujących urzędy jednostek samorządu terytorialnego o liczbie mieszkańców przekraczającej 50 tys. wyniesie 22 proc. (zamiast 30 proc.).

Nowelizacja przewiduje, że od 1 stycznia 2026 r. gminy, w których liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys. oraz podmioty, które realizują przewozy pasażerskie komunikacji miejskiej na ich obszarze, zobowiązane będą do kupowania wyłącznie autobusów zeroemisyjnych. Naczelne i centralne organy administracji państwowej będą musiały zapewnić udział pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów samochodowych na poziomie 22 proc. Z tych obowiązków wyłączone są pojazdy służące do obsługi resortu obrony narodowej. (PAP)

Komentarze