Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Minister Klimczak: Autobusowe wnioski do FRPA 2026 już na nowych zasadach

infobus
04.05.2025 15:05
0 Komentarzy

Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt nowelizacji ustawy, który pozwoli na ogłoszenie konkursów na dofinansowanie przewozów autobusowych na nowych zasadach.

Premiowane będą połączenia międzygminne i między powiatami – poinformował PAP minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie zmiany w zasadach dofinansowania FRPA przewiduje nowelizacja ustawy?
  2. W jaki sposób nowe zasady mają poprawić koordynację transportu między gminami i powiatami?
  3. Jakie były dotychczasowe efekty finansowe i zasięg działania Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych od jego powstania w 2019 roku?
Klimczak: konkursy na dofinansowanie przewozów autobusowych na nowych zasadach

FRPA 2026

Chodzi o nowelizację ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Konkursy, które zostaną ogłoszone w tym roku, będą dotyczyły dofinansowania przewozów na rok 2026.

„Chcielibyśmy, aby ustawa (o przewozach autobusowych – PAP) przeszła szybką ścieżką, abyśmy mogli jeszcze w tym roku ogłosić konkursy na nowych zasadach, które będą premiowały związki gmin, powiatów, gdzie będzie koordynacja rozkładu jazdy przez samorząd województwa” – powiedział minister.

Dodał, że po zmianie przepisów przewoźnik, który otrzyma dotację, będzie miał obowiązek opublikować rozkład jazdy.

„Premiowane będą połączenia międzygminne, międzypowiatowe tak, aby rozkład jazdy nie był przedstawiany sobie a muzom przez poszczególne gminy czy powiaty, ale żeby był zsynchronizowany, skoordynowany; żeby była to rzeczywista sieć połączeń, a nie federacja różnego rodzaju dotacji na linie, które tak naprawdę podlegają zwykłej ocenie poszczególnego samorządu” – wskazał szef MI.

Klimczak podkreślił, że dotychczas wiele podmiotów brało dotacje, nie publikując rozkładów jazdy. Przypomniał, że w tym roku na dofinansowanie przewozów autobusowych przeznaczono 1,1 mld zł.

„Uważam, że efekt za te pieniądze powinien być dużo, dużo lepszy” – dodał.

Klimczak: konkursy na dofinansowanie przewozów autobusowych na nowych zasadach

Sześć lat z FRPA

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych został ustanowiony na podstawie ustawy z 16 maja 2019 r. Z danych resortu infrastruktury wynika, że w 2019 r. dopłatą z Funduszu objęto 1 tys. 228 linii komunikacyjnych, a łączna kwota dopłaty wydatkowana przez wojewodów na ten cel wyniosła 10 mln zł. W roku 2020 dopłata dotyczyła 2 tys. 834 linii i wyniosła 139 mln zł, a w 2021 r. 4 tys. 371 linii komunikacyjnych przy wsparciu sięgającym 358 mln zł. W roku 2022 r. dopłatę przyznano dla 5 tys. 508 linii komunikacyjnych w wysokości 528 mln zł; w 2023 dla 6 tys. 532 linii na kwotę 671 mln zł. Według danych przekazanych przez wojewodów w 2024 r. było to 7 tys. 663 linii, a łączna wypłacona dopłata wyniosła 860 mln zł.

Celem funduszu autobusowego jest zapewnienie dostępności autobusowego publicznego transportu zbiorowego na terenach, gdzie dotychczas nie było to możliwe z uwagi m.in. na niewystarczający poziom środków finansowych jednostek samorządu terytorialnego. Dotyczy to przede wszystkim obszarów oddalonych od dużych aglomeracji miejskich. (PAP)

Komentarze