Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Mild hybrid dla SPAK Szczecin: Już bez punktów za zawieszenie zależne. Analiza SWZ

infobus
27.10.2025 09:02
0 Komentarzy

Gmina Miasto Szczecin za pośrednictwem Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica” ponowiła przetarg na sześć autobusów typu mild hybrid.

Będą to pojazdy klasy I kategorii MEGA. Zamówienie obejmuje prawo opcji na tyle samo autobusów. O ogłoszeniu powtórnego postępowania pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Za pierwszym razem, zamawiający otrzymał dwie oferty: od MAN-a i Solarisa. Obie przekraczały budżet i w związku z tym przetarg unieważniono. Jak przedstawia się układ sił tym razem? Czas na analizę SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów typu mild hybrid planuje zakupić Szczecin w ramach nowego postępowania?
  2. Jakie są główne kryteria oceny ofert w tym przetargu?
  3. Kiedy zaplanowano otwarcie ofert?
Mild hybrid dla SPAK Szczecin: Już bez punktów za zawieszenie zależne. Analiza SWZ
Mild hybrid dla SPAK Szczecin: Już bez punktów za zawieszenie zależne. Analiza SWZ

Kryteria oceny ofert

Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów:

  • ceny – 60 pkt,
  • całkowitej liczby miejsc pasażerskich: 136 osób i powyżej – 10 pkt,
  • gwarancji całopojazdowej wynoszącej 72 miesiące – 20 pkt,
  • zużycia paliwa 50,99 [l/100 km] i mniej – 10 pkt.

Specyfikacja techniczna

Nowe autobusy mają mieć długość od 17,5 do 18,10 m, a wysokość max. 3,35 m. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Ponadto, zawieszenie winno być pneumatyczne na miechach gumowych, z układem poziomującym, z możliwością zmiany wysokości zawieszenia autobusu ze stanowiska kierowcy. Poszycie zewnętrzne autobusów ma być wykonane z materiałów odpornych na korozję – blachy nierdzewnej, aluminium, tworzyw sztucznych, szkła hartowanego lub z blachy stalowej o podwyższonej jakości zabezpieczonej przeciw korozji w sposób gwarantujący 12 letni okres eksploatacji autobusu.

Napęd autobusów będzie realizowany przez silnik rzędowy, chłodzony cieczą – spełniający normę emisji spalin Euro 6. Silnik spalinowy autobusu będzie wspierany w czasie napędu pojazdu przez silnik elektryczny. Autobusy będą wyposażone w funkcję rekuperacji energii, podczas hamowania, z którego energia powinna być wykorzystana do zasilania silnika/silników elektrycznych wspomagających silnik spalinowy lub oddawana do instalacji elektrycznej autobusu. System zarządzania napędem hybrydowym musi zapewniać optymalne połączenie silnika spalinowego i elektrycznego układu hybrydowego, tak, aby te elementy pracowały w optymalnych dla siebie zakresach obciążeń, redukując do maksimum emisję zanieczyszczeń i hałasu do atmosfery.

W przestrzeni pasażerskiej przewidziano miejsce na wózek inwalidzki i rower, a także wydzielone miejsce dla psa przewodnika. Ponadto, pasażerowie będą mogli naładować swoje telefony w portach USB. Z kolei siedzenia mają być profilowane, miękkie, odporne na zabrudzenia i zniszczenia. Kabina kierowcy ma być typu zamkniętego z możliwością wejścia do niej przez I skrzydło I drzwi. Znajdzie się w niej fotel kierowcy z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia, obrotowy, zawieszony pneumatycznie, podgrzewany. W kabinie zostanie zamontowana antyalkoholowa blokada uniemożliwiająca uruchomienie silnika autobusu w przypadku wykrycia alkoholu w wydychanym powietrzu. Nowością będzie schowek chłodzony na butelkę o pojemności 1,5 l.

Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe w kolorze białym lub RGB. Wewnątrz znajdą się tablice podsufitowe, a także tablice boczne o przekątnej 38 cali, wyświetlające informacje (nr linii, nazwy wszystkich przystanków – całą trasę jednocześnie, czas przejazdu między przystankami) w sposób dynamiczny w postaci tzw. termometru.

Mild hybrid dla SPAK Szczecin: Już bez punktów za zawieszenie zależne. Analiza SWZ
Mild hybrid dla SPAK Szczecin: Już bez punktów za zawieszenie zależne. Analiza SWZ

Podsumowanie

Największą zmianę widać w kryteriach oceny ofert. Zamawiający zrezygnował z kryterium zawieszenia, gdzie punktował zawieszenie zależne. To oznacza, że w obecnym przetargu Solaris stracił przewagę punktową nad konkurencją. O tym, kto zwycięży zadecyduje zatem cena i okres gwarancji. Ponownie spodziewamy się dwóch ofert – od MAN-a i Solarisa. Otwarcie ofert odbędzie się 12 listopada.

Po więcej informacji o tym przetargu odsyłamy do strony: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-a8212d5a-6c96-482a-ae24-f79f3b807746

Komentarze