Międzymiastowa posucha w autobusowym konkursie CUPT. Tylko 26% alokacji
5 czerwca Centrum Unijnych Projektów Transportowych zdawkowo poinformowało o wynikach najważniejszego w historii naboru wniosków na zakup nowych autobusów międzymiastowych.
Naszym zdaniem uzyskana niska frekwencja wynikała m.in. z błędów popełnionych przez CUPT, które potraktowało transport regionalny, jak bardzo doświadczoną w tym względzie komunikację miejską. Dlatego tą wyjątkową szansę na odnowę taboru poza miastami nie poprzedziła żadna większa promocja, a bardzo krótki termin naboru zmusił powiaty czy związki do ekspresowych sesji nadzwyczajnych, aby przekierować środki na wkład własny. Nie wszystkim udało się to zrobić. Na szczęście ma być powtórka.
Wszystkie wnioski CUPT
Z danych Centrum Unijnych Projektów Transportowych wynika, że do konkursu od 17 kwietnia do 17 maja wpłynęło zaledwie 36 wniosków o wartości całkowitej 444.949 090,36 zł. Opiewają one na zakup łącznie 238 autobusów, w tym:
- 194 szt. w zakresie taboru niskoemisyjnego (w tym zasilanego olejem napędowym)
- 44 szt. w zakresie taboru zeroemisyjnego.
Z kolei budżet CUPT wynosił 1.689,3 mld zł, co daje niską alokację na poziomie 26%. Przypomnijmy, że początkowe, ambitne plany mówiły o zakupie zakupie ponad 1700 autobusów, w tym niemal 1400 zeroemisyjnych.
Przy wydrenowanych budżetach samorządów, przez inflację i Polski Ład, rzeczywiście ten program miał „pod górkę”, natomiast najważniejsze błędy popełnione „po drodze” przez CUPT to:
- brak większej promocji konkursu, co biorąc pod uwagę do tego majówkowy termin naboru powodowało, że sesje powiatów czy związku musiały odbywać się w nadzwyczajnym trybie i to w terminie „majówkowym”;
- mało czasu na złożenie wniosków. Transport regionalny nie jest przećwiczony w pozyskiwaniu środków unijnych – w przeciwieństwie do bardzo doświadczonej w tym względzie komunikacji miejskiej.
- nierozwiązany problem części powiatów czy związków z rozliczeniem VAT-u, który „na dzień dobry” podrażał wkład własny o 19%.
- brak powiązania tak potężnej inwestycji z modernizacją systemu poprzez nowelizację ustawy PTZ, co tym samym powoduje, że „wlewamy” ogromne pieniądze do naczynia pełnego dziur.
- brak bezpośredniego połącznia z systemem FRPA. Naszym zdaniem możliwość startu w konkursie powinny mieć przede wszystkim podmioty, które podpiszą długoletnie umowy z Funduszem i w ramach bonusu powinny otrzymać możliwość preferencyjnego zakupu nowego taboru pod ich obsługę. To stworzyłoby transportowy kręgosłup, do którego dołączałby inne projekty.
Łącznie CUPT w ramach tego konkursu otrzymał około 150 pytań, co pokazuje jak skomplikowany i niezrozumiały dla branży regionalnej był to nabór. Kolejnym utrudnieniem – nie związany już z biurokracją – był brak szerszej oferty taborowej w zakresie transportu niskoemisyjnego. Jak widać po wnioskach, większość z potencjalnych beneficjentów poszła w pojazdy hybrydowe, część w elektrobusy, natomiast nikt w pojazdy gazowe, które teoretycznie najlepiej sprawdzałyby się w transporcie regionalnym. Tutaj na przeszkodzie stanęły wysokie ceny CNG i brak odpowiedniej infrastruktury.
Co dalej?
Aktualnie trwa ocena złożonych wniosków. Rozstrzygnięcie i podpisanie umów zaplanowano na październik/listopad 2023. Natomiast co ważne, CUPT konsultuje z Ministerstwem Infrastruktury kolejny termin naboru. Z naszych informacji wynika, że swoje wnioski złożyły:
- Powiat Bytowski na 10 autobusów hybrydowych
- Gminy Pleszew i Dobrzyca na 8 autobusów hybrydowych
- Powiat Raciborski na 10 autobusów hybrydowych
- PKS Oława na 10 autobusów elektrycznych
- PKS Rzeszów planowo na 50 autobusów elektrycznych, ale już wiadomo, że to suma musi być niższa
- Wielkopolski Transport Publiczny na 10 autobusów hybrydowych.
historia pierwszej edycji
Konkurs CUPT ogłoszony został w ramach inwestycji KPO „E1.1.2 Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)”.
Wsparcie mogą uzyskać przedsięwzięcia dotyczące zakupu zeroemisyjnego taboru autobusowego (elektrycznego, wodorowego, hybryda plug-in) lub niskoemisyjnego taboru autobusowego (zasilanego paliwami alternatywnymi – CNG, LPG/LNG), wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania/tankowania – jeśli dotyczy lub taboru zasilanego olejem napędowym (diesel, norma nie niższa niż EURO VI), w tym hybrydy HEV/MHEV, z zastrzeżeniem, że w ramach wszystkich przedsięwzięć wybranych do objęcia wsparciem maksymalna liczba niskoemisyjnego taboru autobusowego, w tym taboru zasilanego olejem napędowym, nie może przekroczyć 364 sztuk, tj. progu 21% spośród 1738 sztuk ogólnej liczby taboru przewidzianego do objęcia wsparciem.
Wniosek o objęcie przedsięwzięcia wsparciem mógł obejmować tabor zasilany napędem z jednej grupy rodzaju napędów, tj. zero- lub niskoemisyjnym. Dopuszczono możliwość złożenia kilku wniosków o objęcie przedsięwzięcia wsparciem przez tego samego wnioskodawcę, odrębnie dla każdej grupy rodzaju napędów.
Tabor powinien być przystosowany do przewozu osób z niepełnosprawnościami oraz o ograniczonej zdolności ruchowej.
„Nieustannie podejmujemy i będziemy podejmowali działania mające na celu pomoc samorządom terytorialnym na poziomie powiatowym i gminnym w tworzeniu regularnej komunikacji zbiorowej. Dofinansowanie zakupu i modernizacji lokalnej komunikacji autobusowej pozwala na szybsze wdrażanie innowacyjnych rozwiązań transportowych i przyczynia się do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju. To kolejne narzędzie wsparcia, oprócz Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych i Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, skierowane do władz lokalnych” – stwierdził wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Zakupione w ramach konkursu pojazdy i infrastruktura będą wykorzystywane na nowoutworzonych pozamiejskich liniach autobusowych, a także na liniach pozamiejskich, które są zagrożone likwidacją, np. z powodu przestarzałego taboru lub deficytowości danej linii autobusowej. Celem konkursu jest także zniwelowanie różnic w zakresie standardu podróży pomiędzy komunikacją miejską a podmiejską.
Aby otrzymać dofinansowanie każdy zainteresowany beneficjent musiał opisać istniejącą sytuację transportową w swoim regionie ze szczególnym uwzględnieniem dostępności komunikacyjnej. Kluczowe będzie także wsparcie integracji transportowej, ponieważ premiowane będą linie, które zapewnią połączenia z transportem kolejowym lub transportem miejskim.
Dodatkowe punkty można uzyskać także za integrację rozkładów jazdy różnych form transportu czy korzystanie z dofinansowania w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze