Miechów zatacza autobusowe koło i wraca do korzeni. W przetargu na dwa elektrobusy
Gmina Miechów po raz drugi próbuje wyłonić dostawcę dwóch autobusów elektrycznych dla lokalnego transportu publicznego.
Postępowanie dotyczy zakupu elektrobusów klasy I kategorii MIDI w ramach projektu „Niskoemisyjny system transportu miejskiego wraz z rozbudową parkingu P&R przy stacji kolejowej Miechów”. Zamówienie prowadzi Gmina Miechów, a otwarcie ofert nastąpiło 26 listopada 2025 r. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile elektrobusów chce zakupić Gmina Miechów w ponowionym postępowaniu?
- Jaki minimalny zasięg musi mieć każdy z oferowanych elektrobusów?
- Ile wynosi budżet zamawiającego na realizację zamówienia?
Drugie miechowskie e-podejście
Zamówienie ogłoszono ponownie w listopadzie 2025 r., a miechowskie postępowanie w swojej drugiej odsłonie wciąż obejmuje zakup dwóch elektrobusów o długości 8–10 metrów. W nowym ogłoszeniu nie zmieniono wymagań technicznych ani warunków udziału, a zadanie jest finansowane ze środków UE: Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021–2027 (EFRR).
Wykonawcy muszą zaoferować autobusy o zdolności przewozowej min. 45 pasażerów, w tym co najmniej 18 miejsc siedzących. Podłoga musi być w pełni niska, drzwi bez stopni, a wysokość podłogi nie może przekroczyć 340 mm.
Napęd elektrobusów ma stanowić silnik elektryczny synchroniczny lub asynchroniczny o mocy min. 220 kW, zaś magazyn energii mogą stanowić baterie litowo-jonowe, LFP, LTO lub superkondensatory. Wymagany minimalny zasięg to 180 km na jednym pełnym ładowaniu.
Zamawiający wymaga także pełnej kabiny kierowcy, pasażerskiego systemu informacji z tablicami kierunkowymi i zapowiedziami głosowymi oraz kolorystyki spójnej z aktualnym taborem Miechowa. W SWZ nie pojawił się żaden dodatkowy warunek doświadczenia – postępowanie dostępne jest dla każdego oferenta spełniającego wymagania techniczne.
Dostawa elektrobusów objęta jest 5-letnią gwarancją podstawową, z dłuższymi okresami gwarancji na wybrane elementy – zgodnie z kryteriami punktowymi. Finansowanie przewidziano w ramach EFRR, a zakończenie realizacji i odbiór pojazdów wyznaczone zostaną po podpisaniu umowy.
Jedna oferta
Otwarcie ofert odbyło się 26 listopada 2025 r. o godz. 12:05. Zamawiający podał, że przeznacza na realizację zamówienia 5.200.000 zł brutto. Wpłynęła jedna oferta – od Solaris Bus & Coach sp. z o.o. na kwotę 5 788 380 zł brutto4.706.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 8,9 LE electric na poziomie 2.353.000 PLN netto. To oznacza przekroczenie budżetu o ok. 588 tys. zł.
Przypomnijmy, że pierwszy przetarg unieważniono, ponieważ jedyna oferta znacząco przekroczyła budżet zamawiającego. W tamtym postępowaniu ofertę złożyła Ecovia Sp. z o.o., proponując dostawę dwóch elektrobusów w cenie 5 790 594 zł brutto / 4 707 800 zł netto. Oznacza to cenę jednostkową netto na poziomie 2 353 900 zł za pojazd marki Zonson. Oferta Ecovii zawierała rozbudowane warunki gwarancyjne, znacznie przekraczające minimum wymagane w SWZ:
- 7 lat na całość autobusu wraz z wyposażeniem (wymagane 5)
- 7 lat na powłoki lakiernicze (wymagane 5)
- 12 lat na szkielet nadwozia (wymagane 10)
- 11 lat na perforację korozyjną (wymagane 10)
- 5 lat na baterie trakcyjne
Mimo konkurencyjnych parametrów, oferta okazała się zbyt kosztowna — dlatego Miechów uruchomił drugą procedurę, w której liczył na niższe ceny. I miał rację.
Trzy kryteria
O ile skarbnik będzie tym razem na TAK, komisja przetargowa oceni złożoną propozycję według kryteriów:
- ✅ Cena – 60%
- ✅ Gwarancja – 32%
- ✅ Zasięg powyżej 250 km – 8%
Przy wyborze ofert będzie stosowana jest Dyrektywa 2014/25/UE, a kryteria oceny pozostały identyczne jak w pierwszym podejściu. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1180938






Komentarze