MIDI autobusy elektryczne w ZTM Kielce już bez Daimlera? Analiza SWZ
Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach po raz drugi szuka dostawcy pięciu autobusów elektrycznych. Inwestycja będzie dofinansowana z EFRR.
Zakupy dotyczą autobusów klasy I kategorii MIDI. O ogłoszeniu przetargu na elektrobusy pisaliśmy już w InfoBusie. W pierwszym przetargu, jedyną ofertę złożył Daimler Buses, jednak dla zamawiającego była ona za droga i przetarg unieważniono. Jak będzie tym razem? Sprawdźmy SWZ.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych MIDI chce kupić ZTM Kielce w drugim postępowaniu przetargowym?
- Jakie cztery kryteria będą decydowały o wyborze ofert w tym przetargu?
- Kiedy zaplanowano otwarcie ofert w tym postępowaniu?
Punktacja oferentów
Zamawiający przyzna punkty wykonawcom w czterech kryteriach: ceny (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (26%), terminu dostawy (4%) warunków gwarancji (10%). W kryteriach technicznych, ZTM przyznaje najwięcej punktów za:
- materiał konstrukcyjny szkieletu, nadwozia, ramy – profile ze stali odpornej na korozję (PN-EN 10088) lub stali o zwiększonej odporności na korozję lub profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL kataforezy) całej kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 5 pkt,
- oś przednia – zawieszenie niezależne – 2 pkt,
- poszycie boczne pod linią okien podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym z zastosowaniem paneli montowanych bez klejenia, zgrzewania, spawania (przykręcane) – 4 pkt,
- brak zabudowy wieżowej w tylnej części oferowanego autobusu – 5 pkt,
- średnie zużycie energii na przejechanie 1 km oferowanym autobusem według testu opartego na warunkach E-SORT-2: poniżej 0,85 kWh/km – 5 pkt,
- silnik elektryczny centralny – 5 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy elektryczne mają mieć długość od 9,5 do 10,7 m. Ich wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. Wymiana pasażerów będzie odbywała się przez troje drzwi w układzie 2-2-2.
Jednostką napędową elektrobusów będzie silnik elektryczny centralny o mocy zapewniającej trakcję autobusu, odpowiadającą mocy autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy z silnikiem Diesla. Moc silnika nie może być mniejsza niż 160 kW. Silnik zasilany ma być z magazynu energii elektrycznej. Cały układ napędowy powinien posiadać funkcję odzyskiwania energii podczas hamowania. Baterie (akumulatory trakcyjne) mogą być wykonane w technologii NMC lub LFP lub LTO lub równoważnej, zapewniające gwarantowany przebieg co najmniej 250 km na jednym cyklu ładowania, umożliwiające ładowanie z mocą do 120 kW. Pojemność (nominalna) baterii ma być nie mniejsza niż 320 kWh. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane przewodowo, zewnętrzną ładowarką Plug-in.
Pasażerowie pojadą na siedzeniach z tworzywa sztucznego gładkiego, atestowanych z uchwytami, z wkładkami tapicerowanymi tkaniną z możliwością ich montażu i demontażu, odpornych na ścieranie, zabrudzenia, łatwych do czyszczenia. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się gniazda USB. Kabina kierowcy będzie zabudowana, wydzielona z oszklonymi drzwiami (oszklenie kabiny musi być pełne, zabudowane wysoko w okolice sufitu, wykonane w sposób eliminujący refleksy świetlne) oraz wbudowanym okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek.
Autobusy będą posiadały tablice elektroniczne zewnętrzne, wykonane w oparciu o diody LED wysokiej jaskrawości, w kolorze białym. Informację pasażerską wewnątrz zapewnią: tablica wewnętrzna podsufitowa (ekran LCD o przekątnej minimum 21 cali), tablica wewnętrzna boczna – tzw. „koralikowa” (monitor LCD o przekątnej 38 cali). Do tego dojdzie oczywiście system zapowiadania przystanków.
Ponadto, autobusy będą wyposażone w system neutralizacji wirusów, bakterii, grzybów oraz innych drobnoustrojów, którego działanie polega na wykorzystaniu lamp UV zapewniających oczyszczanie powietrza recyrkulowanego.
Podsumowanie
ZTM zmieniło SWZ od ostatniego przetargu. Dodano kryterium dotyczące silnika elektrycznego centralnego. Takie elektrobusy posiada m.in. MAN, Solaris czy Irizar, w przeciwieństwie do Daimler Buses, który w pierwszym przetargu złożył ofertę. Jest to zatem czynnik, który może spowodować, że skład oferentów w drugim podejściu będzie zupełnie inny. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 29 października.
Przetarg znajduje się na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-04bdb1f7-afbf-4690-8f97-7fd80bfa2743
Komentarze