Mercedes-Benz eCitaro przekracza pułap 2.500 dostarczonych autobusów
Ponad 2.500 sztuk elektrycznego Mercedesa eCitaro trafiło do przewoźników publicznych w całej Europie od momentu rozpoczęcia seryjnej produkcji pod koniec 2018 roku.
To wynik, który potwierdza pozycję eCitaro jako jednego z najważniejszych autobusów miejskich nowej generacji – zeroemisyjnego, bezpiecznego i gotowego na każdy wariant napędu przyszłości.
Rozkład jazdy:
- Jaka jest maksymalna pojemność akumulatorów w przegubowym modelu eCitaro G?
- Jaką moc ma ogniwo paliwowe stosowane w autobusach eCitaro fuel cell i eCitaro G fuel cell?
- Od którego roku wszystkie wersje eCitaro mają być wyposażane w baterie NMC4 produkowane przez BMZ Poland?
2500 sztuk
Model cieszy się zaufaniem w wielu europejskich miastach – m.in. w Stuttgarcie, Hamburgu, Bonn, Dreźnie, Bremie, Wiesbaden, Norymberdze, Mannheim, a także we Francji, Włoszech, Szwecji, Austrii, Szwajcarii i Polsce. Klienci doceniają jego lokalnie bezemisyjny napęd, niski pobór energii, wysoki poziom bezpieczeństwa oraz szerokie możliwości konfiguracji – zarówno pod względem długości pojazdu, jak i technologii ładowania czy rodzaju napędu.
Mercedes-Benz eCitaro bazuje na platformie legendarnego Citaro, jednak jego sercem jest elektryczny układ napędowy. Pierwsza wersja 12,14-metrowa miała pojemność baterii do 243 kWh. Obecnie w pojazdach montowane są cztery do sześciu zestawów akumulatorów trzeciej generacji NMC3 (litowo-jonowych z tlenkiem niklu, manganu i kobaltu), osiągających do 588 kWh. Dla krótszych tras przewidziano 10,63-metrowy eCitaro K, który mimo kompaktowych rozmiarów zachowuje pełne osiągi. Wersją dla najbardziej wymagających operatorów jest eCitaro G – 18,13-metrowy przegubowiec z trzema lub czterema parami drzwi, oferujący do 686 kWh pojemności akumulatorów (cztery do siedmiu zestawów).
W 2023 roku gama została rozbudowana o eCitaro fuel cell oraz eCitaro G fuel cell – zasilane wodorowo autobusy z ogniwem paliwowym o mocy 60 kW jako tzw. range extender. Solo eCitaro z ogniwem paliwowym posiada trzy pakiety NMC3 o pojemności 294 kWh, a wersja przegubowa trzy lub cztery pakiety – do 392 kWh. Nowością zaplanowaną na 2025 rok jest możliwość jazdy w trybie H2 mode – czyli wyłącznie z wykorzystaniem wodoru jako źródła energii, bez potrzeby ładowania z sieci.
Od 2026 roku wszystkie warianty eCitaro będą wyposażane w nowe baterie NMC4 – od BMZ Poland – które zwiększą pojemność energetyczną i żywotność – nawet przy regularnym szybkim ładowaniu z mocą do 300 kW.
Efektywność cieplna = więcej zasięgu
Innowacyjny system zarządzania ciepłem zastosowany w eCitaro pozwala zmniejszyć zużycie energii na ogrzewanie, wentylację i klimatyzację o ok. 40% w porównaniu do modeli spalinowych. To klucz do osiągania realnych zasięgów, nawet w trudnych warunkach pogodowych. Wnętrze ogrzewane jest pompą ciepła, a akumulatory są utrzymywane w optymalnej temperaturze roboczej.
Kabina kierowcy w eCitaro pozostaje zgodna z klasycznym układem znanym z Citaro – co ułatwia rotację kierowców. Jedyną różnicą jest zamiast obrotomierza – woltomierz oraz w wersji wodorowej – wskaźnik poziomu wodoru. Zawieszenie z funkcją tłumienia przechyłów i układ intelligent eco steering poprawiają komfort jazdy.
Wszystkie modele posiadają zestaw systemów wspomagających: Sideguard Assist drugiej generacji, Frontguard Assist, kamerę cofania, a także systemy monitorujące prędkość (Traffic Sign Assist), ciśnienie w oponach (TPM), koncentrację kierowcy (Attention Assist) oraz interfejs dla alkomatu. Filtry powietrza z warstwą przeciwwirusową w systemie klimatyzacji są standardem. W opcji dostępny jest także system kamer 360° (dla autobusów solo) lub 270° (dla przegubowych), jak również MirrorCam i asystent hamowania awaryjnego Preventive Brake Assist 2.
Modułowe ładowanie
eCitaro można ładować zarówno na zajezdni (plug-in), jak i na trasie (pantograf, szyny ładowania). Dostępne są cztery pozycje gniazd ładowania w zależności od konfiguracji. Dodatkowo, Daimler Buses oferuje kompletne rozwiązania ładowania i zarządzania flotą, łącznie z nowym pakietem usług cyfrowych, który jest aktywowany od momentu przekazania autobusu klientowi.
Mercedes-Benz eCitaro to dziś jedna z najbardziej zaawansowanych technologicznie platform autobusowych w Europie, gotowa na każdy scenariusz rozwoju transportu publicznego – elektryczny, hybrydowy i wodorowy.
Komentarze